Hoppa till huvudinnehåll

Städer marknadsför varandra i unik kampanj

22 juni 2020 | Uppleva & göra, Covid-19
OBS! Detta är en arkiverad nyhet vilket kan innebära att informationen är inaktuell.
Under sommaren 2020 kommer fem svenska städer, däribland Linköping, att marknadsföra varandra för att locka turister till varandras städer. ”Det känns jätteroligt att vara med och skapa någonting nytt” säger Charlotte Magnusson, marknads- och kommunikationschef på Visit Linköping och co.

Foto: Mostphotos

Med temat ”Vem är inte nyfiken på grannen” ska Örebro, Västerås, Karlstad, Norrköping och Linköping marknadsföra varandra i kampanjen ”24 timmar hos grannen”. Syftet är att inspirera sina egna invånare att besöka någon av grannstäderna.

– Vi tror att många inte riktigt känner till vilka guldkorn som finns i de närliggande städerna och att vi kan hjälpa till att upptäcka vad som finns bakom de största besöksmålen, förklarar Charlotte Magnusson, marknads- och kommunikationschef på Visit Linköping och co.

Hemester

Idén kläcktes i våras när möjligheten att resa var begränsad till två timmar hemifrån. Det fanns då en osäkerhet hur resandet skulle se ut under sommaren. Initiativtagare var Örebrokompaniet, Örebros motsvarighet till Visit Linköping och co.

– Vi insåg att ”hemester” skulle bli stort och vi ville rida på den vågen. Våra respektive städer ligger på lagom avstånd från varandra och lämpar sig väl för den som inte vill åka så långt hemifrån, men som ändå vill uppleva något nytt.

Syftet med kampanjen är att ge de samarbetande städerna draghjälp i sin marknadsföring och på så sätt bidra till varandras besöksnäring. Syftet är även att ge invånarna en chans att upptäcka nya resmål.

– Vi destinationsbolag har ett nära samarbete i många frågor, även om vi ibland också är konkurrenter. Men vårt gemensamma intresse är att öka turismen till vår del av Sverige och vi tror att vi bäst kan göra det tillsammans. Den enskilda besökaren bryr sig sällan om kommungränser,och vi destinationsbolag måste se till helheten och inte bara se till vad som ligger på rätt sida av kommungränsen.

Marknadsföring

Städerna kommer i vanlig ordning att marknadsföra sig själva men kommer även att använda sina digitala kanaler för att tipsa sina invånare att besöka de fyra andra städerna. 

– Tanken bakom det är att den egna staden har bäst relation till sina följare och invånare och därför lättare kan nå mottagarna.

Det är destinationsbolagens sociala medier som kommer att marknadsföra grannstäderna.

– Det känns jätteroligt att vara med och skapa någonting nytt. Egentligen är det inte så revolutionerande, men med tanke på all positiv uppmärksamhet kampanjen har fått redan innan den har startat så inser vi att vi är någonting bra på spåren.

Kampanjen startar veckan efter midsommar. 

Text: Linnéa Hellqvist 

Senast ändrad den 22 juni 2020

Senaste nytt

Vill du hjälpa till?
Förvaltningschef Magnus Sjöberg går i pension
Äldreboende och förskola i samma byggnad
Tyst minut och flaggning på halv stång den 11 februari
Linköping sänder kärlek till Örebro
Ung Zon - en ny identitet för ungdomsverksamheten
Samernas nationaldag firas den 6 februari
Därför byts busskurer ut