Med temat ”Vem är inte nyfiken på grannen” ska Örebro, Västerås, Karlstad, Norrköping och Linköping marknadsföra varandra i kampanjen ”24 timmar hos grannen”. Syftet är att inspirera sina egna invånare att besöka någon av grannstäderna.
– Vi tror att många inte riktigt känner till vilka guldkorn som finns i de närliggande städerna och att vi kan hjälpa till att upptäcka vad som finns bakom de största besöksmålen, förklarar Charlotte Magnusson, marknads- och kommunikationschef på Visit Linköping och co.
Hemester
Idén kläcktes i våras när möjligheten att resa var begränsad till två timmar hemifrån. Det fanns då en osäkerhet hur resandet skulle se ut under sommaren. Initiativtagare var Örebrokompaniet, Örebros motsvarighet till Visit Linköping och co.
– Vi insåg att ”hemester” skulle bli stort och vi ville rida på den vågen. Våra respektive städer ligger på lagom avstånd från varandra och lämpar sig väl för den som inte vill åka så långt hemifrån, men som ändå vill uppleva något nytt.
Syftet med kampanjen är att ge de samarbetande städerna draghjälp i sin marknadsföring och på så sätt bidra till varandras besöksnäring. Syftet är även att ge invånarna en chans att upptäcka nya resmål.
– Vi destinationsbolag har ett nära samarbete i många frågor, även om vi ibland också är konkurrenter. Men vårt gemensamma intresse är att öka turismen till vår del av Sverige och vi tror att vi bäst kan göra det tillsammans. Den enskilda besökaren bryr sig sällan om kommungränser,och vi destinationsbolag måste se till helheten och inte bara se till vad som ligger på rätt sida av kommungränsen.
Marknadsföring
Städerna kommer i vanlig ordning att marknadsföra sig själva men kommer även att använda sina digitala kanaler för att tipsa sina invånare att besöka de fyra andra städerna.
– Tanken bakom det är att den egna staden har bäst relation till sina följare och invånare och därför lättare kan nå mottagarna.
Det är destinationsbolagens sociala medier som kommer att marknadsföra grannstäderna.
– Det känns jätteroligt att vara med och skapa någonting nytt. Egentligen är det inte så revolutionerande, men med tanke på all positiv uppmärksamhet kampanjen har fått redan innan den har startat så inser vi att vi är någonting bra på spåren.
Kampanjen startar veckan efter midsommar.
Text: Linnéa Hellqvist