Hösten 2020 påbörjades ombyggnad och renovering av kajen mellan Åkersbergsgatan och Tegelbruksgatan på Stångåns östra sida. Även gångstråket, som är en del av kajkonstruktionen, har således också fått sig ett ansiktslyft.
Under tiden arbetet pågick fanns en cirka 300 meter lång och belyst flytbrygga så att gående kunde passera tryggt och säkert längs sträckan. Men för några veckor sedan monterades den ner och fraktades bort norr om Tullbron till kajen vid gamla/nya hamnen där den ska utnyttjas under SM-veckan.
Arbetet med den här etappen har avslutats och slutbesiktats nu i juni 2022. I nuläget kvarstår endast mindre justeringar som kommer utföras av entreprenören innan månadens slut.
– Kajen är nu i gott skick igen och gångvägen har förstärkts för att kunna bära mindre driftfordon om sju ton totalvikt. Flera trappor längs med sträckan var slitna och svåra att gå i, med olika steglängd och lutning. De har också fixats till med bäring på säkerhet, tillgänglighet och gestaltning, säger Joacim Gustavsson, projektledare på Linköpings kommun.
En träbrygga vid Ringgatans förlängning har byggts om.
Fyra helt nya stentrappor, vid Åkersbergsgatan, Svangatan, Strömgatan och Tegelbruksgatan, har anlagts. Trapporna är bredare än de gamla, 1,5 meter breda, och anpassade med vilplan och räcken. Vid Tegelbruksgatan har även en ny barnvagnsramp byggts och samtliga trappor har fått ny, bättre och tryggare belysning. Vid Ringgatans förlängning har dessutom en fast brygga i trä byggts om. I mitten av juni ska också de gröna delarna ordnas, det vill säga växtligheten längs med kajsträckan.
– Om jag får säga det själv så har detta stora och komplexa projekt gått väldigt bra sedan start. Vi har kontroll på 14 av 17 olika delsträckor i nuläget, där vi hittills har renoverat cirka 1500 meter samt förstärkt ungefär 800 meter av kajanläggningen sedan 2015. Och jag hoppas att det har avspeglats i direkt verkligt mervärde för Linköpingsborna i slutändan, säger Joacim Gustavsson.
Fyra helt nya stentrappor har anlagts och vid Tegelbruksgatan har även en ny barnvagnsramp byggts.
Stångån och Kinda kanal är en viktig del av Linköping, både kulturhistoriskt, som naturvärde och för rekreation. Kajen längs med Stångån i innerstaden är byggd med olika byggtekniker och material och har fungerat i över 100 år, men är i behov av renovering.
Arbetet med att säkra kajen och bygga ännu tryggare och mer tillgängliga miljöer är ett projekt som sträcker sig över lång tid. Det påbörjades så smått redan 2015 med en kortare sträckning i närheten av Tinnerbäckens utlopp (Vedgårdskajen). Under 2014-2017 genomfördes en omfattande utredning där kajen undersöktes med dykningar i vatten och provtagningar på land hela sträckan från E4:an i norr till Braskens bro i söder. Projektledare Joacim Gustavsson har greppet och vet precis hur kajen mår.
– Vi har tagit fram en strategisk utbyggnadsplan med prioritering så att vi renoverar de sträckor som behöver det allra mest först och som minimerar störningarna för de som rör sig runt Stångån. Det handlar om att säkerställa kajens konstruktion, både när det gäller pålade delar och det som står direkt på Stångåns botten så att kajen står stadigt i minst 80 år till, säger Joacim Gustavsson.
Den nyrenoverade kajen ska stå stadigt i minst 80 år till.
Många delsträckor är redan permanent åtgärdade och vissa är temporärt förstärkta för åtminstone 15-20 år framåt, bland annat för att prioritera värdefulla befintliga träd i och intill kajen. Det är kopplat till den biologiska mångfalden både på land och i vattnet intill kajen.
Men några delsträckor återstår. En av dem, sträckan mellan Drottningbron och Tinnerbäckens utlopp på Stångåns västra sida, påbörjas efter Linköpings Stadsfest i slutet av augusti 2022 och beräknas vara klar till sommaren 2023. Två andra sträckor, vid Tullbrons västra ände samt mot Stångebrobron, ska påbörjas under nästa år och beräknas vara färdiga slutet 2024 om allt rullar på som tänkt.
– En sträckning, mellan Kallerstadsbron och Nykvarns sluss, vill vi vänta med på grund av Ostlänken-projektet – men vi har den under observation. Och sedan ska de temporärt förstärkta sträckorna åtgärdas så småningom, från år 2035-2040 då projektet ska vara helt avslutat. Men från år 2024 anses kajen vara säkerställd, säger Joacim Gustavsson.
Text och foto: Johan Hermansson