Varje år undersöker Svenskt Näringsliv företagarnas upplevelse av sina kommuner och deras företagsklimat. I år sjunker Linköping något i den totala rankingen, men ligger trea i listan över jämförbara städer som exempelvis Uppsala och Jönköping. Linköpings sammanfattande omdöme höjs, från 3,37 (2021), till 3,49 (2022) till nuvarande 3,50 (2023), vilket betyder att den positiva trenden fortsätter.
– Det är glädjande att vi fortsätter höja oss utifrån enkätsvaren och att vårt systematiska arbete ger resultat, men vi är långt ifrån klara. Näringslivet är av stor vikt för Linköpings fortsatta utveckling, och att skapa ett gott företagsklimat är högt prioriterat, säger Niklas Borg (M), kommunstyrelsens förste vice ordförande i Linköpings kommun.
Främja gott företagsklimat
Utifrån näringslivsprogrammet som Linköpings kommun antog 2019 är alla kommunens förvaltningar ålagda att ta hänsyn till och aktivt göra insatser för att främja ett gott företagsklimat. Detta följs upp årligen. Företagsdialoger - som enskilda företagsbesök, branschdialoger, möten med företagarföreningar och alla dagliga ärenden som kommer in till kommunens Företagsservice, är en viktig del i arbetet.
– Just nu fokuserar vi bland annat på att förenkla den kommunala upphandlingen gentemot små och medelstora företag och har, i dialog med näringslivet, fått in flera goda förbättringsförslag som vi jobbar vidare med. Att möjliggöra för ett gott företagsklimat är ett ständigt pågående arbete, säger Louise Felldin, näringslivsdirektör i Linköpings kommun.
Viktigt underlag
Svenskt Näringslivs undersökning är en av flera som tillsammans ger kommunen ett viktigt underlag i sitt näringslivsarbete. Andra undersökningar är exempelvis SCB:s Medborgarenkät och kommunens NKI-undersökning (Nöjd Kund Index) som mäter upplevelsen av kommunens service hos dem som nyligen har haft ett myndighetsärende.
– Arbetet kring vår egen myndighetsutövning har tagit stora steg och Linköping har på senare år även prisats för att ha ett av de högsta betygen i landet. Sedan finns det alltid förbättringspotential och därför är näringslivets synpunkter oerhört viktiga. Jag vill passa på att rikta ett stort tack till alla företagare som både tar sig tid att svara på olika undersökningar och träffa oss i olika dialoger, avslutar Louise Felldin.