Förslaget till förändring handlar om hur högstadieklasserna ska sättas samman och gäller de elever som börjar i årskurs 7 kommande läsår. Det handlar om att blanda upp klasserna oavsett om eleven har en profilinriktning eller inte.
– Jag har fullt förtroende för att våra rektorer fattar bra och underbyggda beslut som gynnar våra elever och deras utbildning. Rektorn ansvarar helt och hållet för den interna organisationen. Linköpings kommun fortsätter erbjuda profiler och inriktningar vilket vi tycker är viktigt och bra, både för att möta elevernas intresse och för ökad motivation, säger Robert Bredberg, utbildningsdirektör.
Vem ansvarar för vad?
– Politiken bestämmer exempelvis vad vi ska erbjuda för profiler i kommunens skolor, men hur sammansättningen ser ut i klassrummen bestämmer våra rektorer över. Jag vill förtydliga att det i både skollag och läroplan framgår tydligt att det är rektor som har ansvar för skolans organisering, säger Robert Bredberg.
Rektorer i Sveriges skolor ansvarar för att elevernas resultat följs upp och utvärderas i förhållande till de nationella målen, kriterierna för bedömning av kunskaper och betygskriterierna. Utbildningen och undervisningen ska präglas av ett jämställdhetsperspektiv och organiseras så att eleverna möts och arbetar tillsammans. Alla elever har rätt till en skolmiljö som präglas av trygghet och studiero.
Det är utifrån de grunderna som förslaget på Folkungaskolan tagits fram.
Det här händer i utredningsprocessen
Nu genomförs föräldramöten med berörda vårdnadshavare för att informera och ta in synpunkter och tankar om förslaget till förändring. Facklig förhandling, riskbedömning och arbetet med en barnkonsekvensanalys pågår.
– Lärdomen i det här är att vi behöver bli tydligare och i god tid kommunicera förslag till förändringar, säger Robert Bredberg.
Rektor väntas fatta beslut inom de närmaste veckorna.