Max Book gör stora och mångbottnade bilder. De består ofta av lager på lager med olika material.
– Grunden är foton som bearbetas i datorn. De skrivs ut på en duk eller ett annat material och lamineras, berättar konstpedagog Matilda Karlsson.
På den laminerade ytan (ett plastskikt) använder sig sedan Max Book av olika material och metoder. Det kan vara akrylfärg, oljefärg och olika kemikalier. Ibland bränner han ytan och ofta får målningen ligga ute i naturen. Därför syns både vissnade löv och andra delar från naturen på bildytan.
Max Book "Helst krökt höst (något beskuren)
Romantiska
Målningar är råa men samtidigt romantiska. Saker som inte har en koppling till varandra kan föras samman och skapa laddade och mångtydiga bilder. Fult och vackert kan ingå en spännande förening.
Max Book var en av de stora banbrytarna inom konsten under 1980-talet och in på 1990-talet. Det som sysselsätter honom idag är att försöka återge känslor och stämningar från olika barndomsminnen.
– Max Book har växt upp i Bollstabruk i Kramfors. I bilden ” Uppe vid stora vägen” försöker han återge de känslor han hade som barn när han i mörker gick upp till stora vägen. Det är mörk och slaskigt och den enda ljuspunkten är lyktorna från en bil som kommer emot honom, säger Matilda Karlsson.
Matilda berättar att Max Book arbetar med begreppet glappet, som en bas för sina idéer. Det handlar enligt Matilda om glappet mellan motsatser. Det kan vara fult och vackert eller att lyckas och att misslyckas.
Fredrik Vestergård under arbetet med ljusinstallationen "Ögonblick"
Samtidigt som Max Books utställning pågår så visas göteborgsfödde Fredrik Vestergårds installation ”Ögonblick” i Passagen. Installationen består av föremål i färgat glas. I dessa syns speglingar och reflektioner från olika ljuskällor. Linköpings kommun köpte 2017 in ett konstverk av Fredrik Vestergård. Det finns på Folkungaskolans fasad och består av färgade spegelglas.
Nästa utställning i Passagen börjar den 17 oktober. Då visas foton och installationer av Aldís Ellertsdóttir Hoff.
Under hösten och vintern bjuder Passagen också bland annat på konstsamtal och skapande verksamhet både för barn och vuxna.
Text och foto: Eva-Karin Strand Wåtz