Två förskolor i Linköping har i veckan besök från Belgien, Danmark, Italien och Spanien. Tillsammans utformar deltagarna en verktygslåda för hur lekmetodiken i förskolan kan bli så bra som möjligt.
Tanken med verktygslådan är att förskollärarna hjälps åt att reflektera kring hur kollegan hjälper barnen framåt i lekarna, för att utveckla lärandet genom leken.
– Verktygslådans essens är att få någon annan att se på vad du som pedagog gör i interaktionen med barnen, för att ha en kollega att reflektera tillsammans med. Det kan beskrivas som att ha en kritisk vän som utmanar dig som pedagog i hur du arbetar, för att tillsammans utveckla varandra och lärandet i leken. Med frågor som “vad gör du som verkar funka i barngruppen” och frågor som kan uppstå i hur olika ingångar man har som pedagoger. Som utomstående kan man se saker som är svårare att uppfatta när man är mitt i leken och lärandet, säger Lina Söderman-Lago, universitetslektor på Linköpings universitet.
Stor nyfikenhet
Veckans träffar är de femte av totalt åtta stycken träffar i nätverket som leds av Linköpings kommun och Linköpings universitet, tillsammans med SERN-nätverket som främjar relationer mellan Sverige och Italien.
– Gruppen som är med och tittar närmare på verktygslådan uppskattar verkligen det. Deltagarantalet är rekord just under den här träffen, vilket verkligen bevisar hur många som är nyfikna och vill lära sig mer kring detta, säger Ginevra Rolli, projektledare inom SERN.
Hur förskolorna i Linköping arbetar har imponerat på henne också.
– Utomhusmiljöerna och hur mycket tid som tillbringas ute är slående. Oavsett väder hittas ett sätt för att kunna fortsätta vara ute mycket. Men jag är också imponerad över att förskolorna här lär ut teckenspråk till alla barnen, vilket jag inte tror är speciellt vanligt i andra länder, säger Ginevra Rolli.
Lek är en metod
När verktygslådan och projektet är klart är önskan att fler förskolor i deltagarländerna ska ta efter arbetssättet. Kanske också att andra europeiska länder ska bli intresserade av sättet att arbeta.
För Linköpings kommun är siktet redan inställt på att öppna upp verktygslådan och ta tillvara reflektionerna kring hur förskollärarna hjälper barnen i lekandet så fort den är klar. Sedan 1 juli 2019 har leken fått en helt annan plats i förskolans läroplan, vilket gör att man idag ser leken som en metod för undervisning och lärande.
– Vi vill fortsätta med det här arbetssättet även efter projektets slut. Vi ser att det ger så mycket, säger Ida Dahlqvist, kvalitetskoordinator förskola på Linköpings kommun.
Text och foto: Axel Svartling