Magasinet tävlar i kategorierna Redaktionellt – personaltidning respektive Print – personaltidning.
– Det är jättekul att vårt nya magasin tävlar om två fina priser. Vi arbetar mycket med internkommunikation inom kommunen där Vi Linköping är en viktig kanal för att nå våra medarbetare, säger Maria Ottosson, ansvarig utgivare och kommunikationsdirektör, Linköpings kommun.
Papperstidning för att nå alla
Vi Linköping har funnits sedan våren 2019. Året innan beslutades att göra om den dåvarande personaltidningen På jobbet och istället ta fram ett nytt magasin med modern design. Eftersom merparten av kommunens medarbetare dagligen inte har tillgång till dator valde man att satsa på en ny papperstidning, som skickas hem till alla anställda. Till skillnad från På jobbet finns Vi Linköping även tillgänglig för allmänheten. Magasinet går att läsa digitalt på linkoping.se och finns på stadsbiblioteket och Kontakt Linköping.
I magasinet, som ges ut tre gånger om året, får läsaren ta del av medarbetares vardag och lära känna olika arbetsplatser, läsa om framtidsplaner och stora projekt, utmaningar och goda exempel.
– Vi vill nå ut till så många medarbetare som möjligt. Det här är allas magasin, där vi som redaktion arbetar för att lyfta reportage som väcker läsintresse och med hög igenkänningsfaktor, säger Emmilie Engström, redaktör för Vi Linköping.
– Att magasinet nu har chans att vinna två stora nationella priser är jättekul.
Om priserna
Svenska designpriset och Publishingpriset är två årliga nationella tävlingar. Vinnare av Svenska designpriset utses genom omröstning medan Publishingpriset är en jurybedömd tävling.
På webbplatsen nedan finns mer information om Svenska designpriset. Där går det också att rösta: