Multihallen i Kallerstad börjar ta form

24 oktober 2024 | Pressmeddelande från Linköpings kommun
Den kommande multihallen i Kallerstad kommer att byggas för större cuper och idrottsevenemang. Genom en påskyndad arbetsprocess ska hallen vara redo att tas i bruk i slutet av 2027.

Multihallen kommer att bestå av tre idrottshallar som kan utökas till fem i takt med att innerstaden växer mot området. Den största evenemangshallen kommer att ha sittplatser för 2 000 personer och de andra två hallarna har upp till 300 sittplatser vardera. Lokalerna är anpassade för bland annat innebandy, handboll och volleyboll. Det kommer även bli en lokal för dans. Utöver det kommer det finnas en restaurang och kafé.

Hos föreningslivet är behovet av mer tränings- och tävlingsyta stort. Kommunens senaste tillskott är Vasa Arena som invigdes tidigare i år.

– Vi vill stärka Linköping som idrottsstad och multisporthallen är viktig för att föreningslivet ska kunna ta emot cuper och större evenemang. Det känns bra att vi kan lägga i en högre växel för att få multihallen i Kallerstad på plats, säger Lotta Bäckman (S), ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

Lokalerna i multihallen kan användas av skolor under dagtid. Området runt multihallen kommer att bli en del av den utvidgade innerstaden, vilket ställer särskilda krav på design och arkitektur.

Senast uppdaterad den 24 oktober 2024