Ahmad
Ahmad Badran är en av kommunens kontaktpersoner och har varit engagerad med det i ett år. Han har tidigare jobbat flera år inom restaurangbranschen, men känner nu att han verkligen hittat rätt.
Vi blir bjudna på kaffe och chokladbit hemma hos Ahmad. Jag känner mig direkt hemma och välkommen när vi möts. Han börjar att berätta om sitt tidigare liv och förklarar vad som fick honom att bli kontaktperson.
- Jag jobbade inom restaurangbranschen i många år. Men när jag sålde min restaurang kände jag snabbt saknaden av att jobba med människor. Jag träffade en bekant på gymmet som jobbar inom socialen och jag ställde lite frågor och det kändes bra. Han kunde rekommendera en kollega till honom som jag fick kontakt med.
Haft uppdrag som kontaktperson i ett år
Ahmad hade kontakt med kommunen och fick sedan uppdrag som kontaktperson. Han har erfarenhet av yrket då han tidigare i sitt liv jobbat med olika typer av människor, men ändå känner han hur mycket han har utvecklats på ett år.
- Jag har lärt mig mycket på ett år. Det gäller att gå på andras villkor, tidigare i mitt liv har jag haft jobb där människor ska gå på mina villkor, här blir det tvärtom. Det har utvecklat mig som person vilket jag är glad över. Man måste lyssna och vara tillmötesgående, berättar Ahmed.
Snickrat ihop
Ahmads uppdrag varierar ganska mycket i omfång. I nuläget är han kontaktperson åt två personer. Trots att det med andra ord blir få timmar i veckan så brukar Ahmad hitta på roliga aktiviteter.
- Vi brukar gå promenader, äta lunch, bada, spela biljard och prata. Dessutom har en av personerna jag är kontaktperson till hjälpt mig att snickra hemma hos mig. Det är viktigt att man inte beter sig hur som helst menar Ahmad.
Det är viktigt att respektera, lyssna och alltid finnas till hands på de tider man bestämt att ses.
- Det är viktigt att vara en förebild. Man ska finnas till hands för personen på de tider man bestämt, men ibland händer det att de ringer och då försöker jag vara till hands här och nu, inte om två dagar.
Ibland funkar det och ibland inte
Under detta år som Ahmad jobbat som kontaktperson har han upplevt olika scenarion. En gång fick han dessutom avsluta kontakten med en person han stöttade.
- Det var tufft och svårt att få tag i personen jag var kontaktperson åt. Det var dessutom mitt i en pandemi och restriktioner gjorde situationen mer komplicerad. Den kontakten sprack då vi inte klickade och då är det viktigt att man har en öppen dialog och är ärlig.
Förutom det har Ahmad också haft lyckosamma minnen och blir väldigt glad när han ser utveckling i personerna han stöttar.
- Jag har två uppdrag där det går väldigt bra. Personerna jag träffar har stora bekymmer, men har nu börjat umgås med bättre människor, äta bättre och träna mer. Dessutom har de börjat öppna upp sig mer.
Alla kan bidra
Ahmad är 62 år gammal och känner att han gjort sina timmar på restaurangen. Han är väldigt nöjd och trivs väldigt bra som kontaktperson. Han har mycket kvar att ge och vill hjälpa människor och bidra till samhället. Kaffet och chokladbiten är i magen och innan vi säger hejdå vill Ahmad skicka med ett sista budskap.
- Jag skulle rekommendera alla att hjälpa till på något sätt och kanske bli kontaktperson. Det är inte ett tidskrävande uppdrag och alla kan bidra med något.
Text och bild från 2021
Till e-postformulär för Frivilligcentrum
E-post: [email protected]
Besöksadress: Hertig Karlsgatan 4 (se karta)
Besöksadress : Hertig Karlsgatan 4
Postadress:
Socialförvaltningen
Frivilligcentrum
Box 356
581 03 Linköping
Telefonnummer: 013-26 25 47