Hoppa till huvudinnehåll

Erika

”Jag har under mina år som kontaktperson lärt mig mycket om mig själv och om människan i stort. Vi har alla har ett stort behov av att platsa in, en strävan efter att vara till nytta för andra”. Det säger Erika Johansson, som har uppdrag som kontaktperson.

 

Vi ses på ett café, där hon också ofta fikar med de personer hon är kontaktperson till. Det är lätt att prata med Erika. Hon vill gärna berätta om hur det är att vara kontaktperson och har många svar på mina frågor. En av dem handlar om varför hon valde att bli kontaktperson.
 
– Jag har så länge jag kan minnas velat utbilda mig till socionom. När jag fick veta att man kan vara kontaktperson och att det är brist på dem så tänkte jag att det inte behöver vara så, säger Erika som också tänkte att det kunde vara en bra början att komma in på sin önskade yrkesbana.

Blev kallad på intervju

Erika kontaktade kommunen för att få mer information om hur det är att vara kontaktperson och strax därefter blev hon kallad på intervju. Den gjordes av en familjehemssekreterare på kommunens socialkontor. Ganska kort efter att Erika blivit utredd fick hon sitt första uppdrag som kontaktperson. Familjehemssekreteraren har sedan funnits kvar som stöd, vid behov. Två gånger per år följs insatsen upp av familjehemssekreteraren.

Shoppar och går på bio

En kontaktpersons uppdrag kan variera i omfattning. Erika träffar sina klienter en till två gånger per vecka och varje träff är cirka två timmar lång. Vad man ska göra på träffarna kommer kontaktpersonen och klienten överens om.
 
– Vi shoppar, går på bio, promenerar i naturen, fikar på café och det har hänt att vi är hemma hos mig och min familj, säger Erika.
 
Hon har av sin familjehemssekreterare på socialkontoret blivit informerad om hur klientens genomförandeplan ser ut och vilka målen med insatsen är.
 
– De jag träffar har ofta haft ett stort behov av stöd för att bryta en långvarig isolering, förklarar Erika.

Får du vara med och påverka vem du blir kontaktperson till?

- Ja, min kontakt på socialförvaltningen är väldigt mån om att det ska klicka mellan mig och den jag blir kontaktperson till. De utgår från våra bådas intressen och vad vi har för önskemål om kön och ålder. Som kontaktperson har jag under åren utmanat mig själv och deltagit i aktiviteter som jag normalt sett inte hade valt, som att plocka svamp, simma i simhall, se biofilmer jag själv inte valt att se med mera. 

Ibland klickar det inte

En gång har Erika avslutat kontakten med en klient då båda kände att det inte klickade.
 
– Det allra viktigaste, i kontakten med familjehemssekreteraren och från första mötet med klienten, är en öppen dialog. Var så öppen du kan, så att relationerna blir ärliga och rättvisa för alla inblandade.
 
Erika är inne på sitt sjätte år som kontaktperson och har även lyckats värva två av sina vänner till att bli kontaktpersoner.

Vad säger din familj om ditt val att vara kontaktperson?

– Jag var kontaktperson redan före det att jag träffade min sambo och nu har vi barn, som på sätt och vis växer in i mitt kontaktpersonsuppdrag. Min sambo har hjälpt till mycket. Vi har tillsammans pratat om att så småningom ansöka som familjehem, vilket kanske blir nästa steg för oss. Jag ser det här som ett jobb, som alla andra. Det är svårt att få in det i planeringen om man inte ser uppdraget som arbetstid. Jag gör det inte för pengarna, utan inspireras av varje möte med olika människor.
 
Text och bild från 2020

 

Postadress: Socialförvaltningen
Frivilligcentrum
Box 356
581 03 Linköping

Telefonnummer: 013-26 25 47

Senast uppdaterad den 27 mars 2023