Färdtjänst
Färdtjänst är till för dig som på grund av funktionsnedsättning inte kan resa med den allmänna kollektivtrafiken på egen hand. För att ha rätt till färdtjänst måste du ha en funktionsnedsättning som beräknas pågå i minst tre månader.
Färdtjänsten är en del av den allmänna kollektivtrafiken som är anpassad för personer med funktionsnedsättning. Det betyder att du reser tillsammans med andra, precis som på bussen eller tåget. För att kunna resa med färdtjänst behöver du ansöka om och bli beviljad ett tillstånd för färdtjänst.
Färdtjänsten får inte användas för resor som bekostas av det allmänna, exempelvis sjukresor (läs mer under rubriken "Sjukresor") eller skolskjuts. Inte heller resor som betalas av Försäkringskassan, försäkringsbolag eller arbetsgivare räknas som färdtjänstresor. Färdtjänst beviljas inte på grund av att allmän kollektivtrafik saknas, är dåligt utbyggd eller att det är långt till busshållplatsen.
Med färdtjänst kan du resa inom hela Östergötland och även till Tranås och Eksjö.
Nyansökan eller omprövning för färdtjänst
Ansökan om färdtjänst ska lämnas in oavsett om det gäller nyansökan eller omprövning av tillstånd som gått ut. Du ansöker om ett nytt färdtjänsttillstånd eller omprövning av befintligt tillstånd via e-tjänst eller blankett.
Om du bor i en annan kommun och har färdtjänst men planerar att flytta till Linköpings kommun kan du skicka in din ansökan i förväg. Utredningen påbörjas dock först när du blivit folkbokförd i Linköpings kommun och registrerats i handläggningssystemet, handläggningstiden är lika lång som för en nyansökan.
Du kan skicka in ansökan via vår e-tjänst eller med post till adressen som du hittar på blanketten. Det går även bra att lämna in den på något av Kontakt Linköpings kontor.
Handläggning, bedömning och beslut
När din ansökan inkommit och registrerats påbörjar din handläggare en utredning och bedömning utifrån lagen om färdtjänst. Om du inte har färdtjänst sedan tidigare är handläggningstiden för din ansökan cirka fem veckor.
Om du har ett färdtjänsttillstånd som är påväg att gå ut, ska en ny ansökan (omprövning) skickas in senast 30 dagar innan ditt nuvarande tillstånd går ut. Annars riskerar du att du blir utan färdtjänst under handläggningstiden.
Tänk på:
- Observera att handläggningen kan starta först när din ansökan är komplett.
- Din ansökan kan behöva kompletteras med ett aktuellt medicinskt utlåtande.
- Tänk på att utlåtandet inte får vara äldre än tre månader.
- Det ska tydligt framgå vilken typ av funktionsnedsättning du har samt hur lång tid denna beräknas pågå.
Det är handläggaren som avgör när en ansökan om färdtjänst behöver styrkas med ett medicinskt utlåtande.
Din vårdkontakt har blanketten för medicinskt utlåtande för färdtjänst och ska fylla i den. Blanketten med utlåtandet ska sedan bifogas i din färdtjänstansökan.
Ditt beslut skickas skriftligt via post till den adress där du är folkbokförd. Om du har ansökt via e-tjänst, får du ett mejl med information om att du ska gå in i e-tjänstportalen för att kunna ta del av beslutet. Om din ansökan beviljas kommer ett färdtjänstbevis (plastkort) skickas hem till dig cirka två veckor efter att besutet tagits. Färdtjänstbeviset kommer från Östgötatrafiken. Du kan resa innan du fått ditt kort genom att uppge personnummer vid bokning.
Om du inte är nöjd med ditt beslut har du möjlighet att överklaga beslutet hos förvaltningsrätten, information gällande hur du överklagar finns tydligt beskrivet i avslagsbeslutet.
Återkallelse av färdtjänsttillstånd
Ditt färdtjänsttillstånd kan återkallas om de skäl som gjort att du beviljats färdtjänst inte längre gäller eller om du brutit mot reglerna för färdtjänsten.
Att resa med färdtjänst
Regler
Färdtjänstresan planeras så att flera resenärer åker i samma fordon. Ta hänsyn till medresenärer med allergiproblem genom att undvika parfym och andra starka dofter när du reser.
När du reser med färdtjänst har du rätt att få hjälp med att:
- komma i och ur fordonet till och från de angivna adressernas entré.
- ta av och på bilbälte.
- få in och ut hjälpmedel och bagage ur bilen (det bagage som får tas med är två kassar eller motsvarande).
Om du behöver extra hjälp av chauffören ska du fylla i detta när du skickar in din ansökan. Extra hjälp innebär att du blir hämtad eller lämnad vid din dörr. Du måste vara beviljad extra hjälp i ditt färdtjänsttillstånd för att kunna få denna service (gäller inte om du är beviljad kostnadsfri ledsagare).
Så beställer du färdtjänst
Det är Östgötatrafiken som ansvarar för utförandet av kommunala färdtjänstresor i Linköping. Telefonnummer för beställning av färdtjänst hittar du på deras webbplats.
Avgifter för färdtjänst
Ny taxa för resor med färdtjänsten inom Linköpings kommun skulle börja gälla från och med den 1 januari 2024. Den nya taxan överklagades, vilket medför att tidigare taxa gäller tills vidare.
Priserna avser personer som köper enkelbiljett och betalar kontant eller med betalkort.
Avgifter för resor inom Linköpings kommun:
- En resa som är kortare än 25 kilometer kostar 26 kronor per biljett.
- En resa som är längre än 25 kilometer kostar 52 kronor per biljett.
Sjukresor
Om du på grund av din hälsa inte har möjlighet att ta dig till vården på egen hand kan du boka sjukresa. Du behöver inte ha färdtjänsttillstånd för att göra en sjukresa.
Du bokar sjukresor via Östgötatrafikens beställningscentral. Telefonnummer för beställning och mer information om sjukresor hittar du på Region Östergötlands webbplats.
Färdtjänst utanför kommunen
Du som har ett färdtjänsttillstånd för Linköpings kommun har rätt till resor även utanför kommunens gränser. Reglerna skiljer sig dock åt beroende på om du reser inom Östergötland eller inte.
Resor inom Östergötland
Du som har ett färdtjänstbevis för Linköpings kommun har rätt till färdtjänstresor i alla kommuner inom Östergötland, inklusive Tranås (endast resa till Tranås station) och Eksjö (endast resa till Höglandssjukhuset).
Resor utanför Östergötland
För att resa inom en kommun utanför Östergötland måste du själv kontakta valfritt taxiföretag för att få reda på om det finns möjlighet att genomföra resan med ett för dig lämpligt fordon. Om resan sker inom en och samma kommun står Linköpings kommun för 75 procent av taxameterbeloppet.
Hur går det till?
-
När resan är avslutad betalar du själv hela beloppet på taxametern. Det är viktigt att du kommer ihåg att ta kvittot och säkerställa att detta innehåller:
- ditt namn och personnummer (detta går bra att skriva dit för hand)
- fullständig adress för både avrese- och ankomstplats.
- förarens påskrift eller förarnummer
-
Lägg kvittot i ett kuvert tillsammans med en lapp där du skrivit ner vilken bank du har samt clearing- och kontonummer till det bankkonto dit du vill ha din ersättning. Brevet skickas till:
Linköpings kommun
Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen
Särskild kollektivtrafik
58181 Linköping
Du kan även lämna in dina kvitton vid något av Kontakt Linköpings kontor.
Till e-postformulär för Kontakt Linköping
Telefon:
013–20 60 00
Telefontid:
måndag-fredag klockan 07.30-17.00. (juni - augusti, 07:30-16:00)
Besöksadress: Kontakt Linköping (Huvudbiblioteket) Östgötagatan 5, 582 82 Linköping (se karta)
Besöksadress : Kontakt Linköping (Huvudbiblioteket) Östgötagatan 5, 582 82 Linköping
Postadress: Särskild kollektivtrafik, 581 81 Linköping
Behöver du hjälp med att fylla i en blankett är du välkommen att ringa till Kontakt Linköping eller besöka något av deras kontor. Du hittar alla besöksadresser här: