Inrätta och ändra avloppsanläggningar
Med dessa e-tjänster kan du ansöka om tillstånd eller anmäla inrättande av ny avloppsanordning. Du kan även anmäla om ändring av befintlig anläggning. Det finns också en e-tjänst för inlämning av utförandeintyg.
Om e-tjänsterna
Ansökan/anmälan enskilt avlopp
I den här e-tjänsten kan du ansöka om tillstånd eller göra anmälan om inrättande av nya avloppsanordningar. Du kan också göra anmälan om ändring av befintlig anläggning.
Om du ska göra en ändring är det bra om du tagit reda på vilken fastighet och adress som anläggningens första reningssteg är kopplad till. Då kan du direkt i e-tjänsten peka ut anläggningen ärendet gäller.
På sidan Eget avlopp hittar du information om vilka uppgifter som behöver redovisas vid en ansökan/anmälan.
Skicka in utförandeintyg
Senast tre veckor efter att avloppsanläggningen grävs och inrättas ska ett utförandeintyg skickas in till Miljöavdelningen. I e-tjänsten kan du redovisa utförda moment och bifoga foton och andra handlingar som styrker hur din anläggning är utformad och byggd.
Avgift
Miljöavdelningen tar ut en avgift för handläggning av ansökan/anmälan. Avgiften beror på vad ärendet gäller och regleras i Taxa för prövning och tillsyn enligt miljöbalken och strålskyddslagen.
Den som ansöker ansvarar för att fakturan betalas.
Första granskningen av utförandeintyg ingår i avgiften för prövningsärendet och debiteras inte separat. Visar granskningen att det krävs ytterligare tillsyn kan den debiteras för nedlagd handläggninstid.
Vad händer när jag skickat in min ansökan/anmälan
Ärendet tas emot av Miljöavdelningen och en bekräftelse skickas ut till dig. Därefter tilldelas ärendet en handläggare. Med e-tjänsten “Följ och komplettera dina ärenden hos Miljöavdelningen” kan de som är berörda av ett ärende logga in och följa vad som händer i ärendet. Med e-tjänsten kan du ta del av handlingar, skicka in kompletteringar och skicka in enkla meddelanden till din handläggare.