Hoppa till huvudinnehåll

Inrätta och ändra avloppsanläggningar

Med dessa e-tjänster kan du ansöka om tillstånd eller anmäla inrättande av ny avloppsanordning. Du kan även anmäla om ändring av befintlig anläggning. Det finns också en e-tjänst för inlämning av utförandeintyg.

Om e-tjänsterna

Ansökan/anmälan enskilt avlopp

I den här e-tjänsten kan du ansöka om tillstånd eller göra anmälan om inrättande av nya avloppsanordningar. Du kan också göra anmälan om ändring av befintlig anläggning.

Om du ska göra en ändring är det bra om du tagit reda på vilken fastighet och adress som anläggningens första reningssteg är kopplad till. Då kan du direkt i e-tjänsten peka ut anläggningen ärendet gäller.

På sidan Eget avlopp hittar du information om vilka uppgifter som behöver redovisas vid en ansökan/anmälan.

Skicka in utförandeintyg

Senast tre veckor efter att avloppsanläggningen grävs och inrättas ska ett utförandeintyg skickas in till Miljöavdelningen. I e-tjänsten kan du redovisa utförda moment och bifoga foton och andra handlingar som styrker hur din anläggning är utformad och byggd.

Avgift

Miljöavdelningen tar ut en avgift för handläggning av ansökan/anmälan. Avgiften beror på vad ärendet gäller och regleras i Taxa för prövning och tillsyn enligt miljöbalken och strålskyddslagen.

Den som ansöker ansvarar för att fakturan betalas.

Första granskningen av utförandeintyg ingår i avgiften för prövningsärendet och debiteras inte separat. Visar granskningen att det krävs ytterligare tillsyn kan den debiteras för nedlagd handläggninstid.

Vad händer när jag skickat in min ansökan/anmälan

Ärendet tas emot av Miljöavdelningen och en bekräftelse skickas ut till dig. Därefter tilldelas ärendet en handläggare. Med e-tjänsten “Följ och komplettera dina ärenden hos Miljöavdelningen” kan de som är berörda av ett ärende logga in och följa vad som händer i ärendet. Med e-tjänsten kan du ta del av handlingar, skicka in kompletteringar och skicka in enkla meddelanden till din handläggare.

Relaterad information

De uppgifter du lämnar hanteras i ordinarie verksamhetssystem. Uppgifterna gallras ur e-tjänsten efter två månader.

Om återkoppling ges på annat sätt än via Mina ärenden anges det i e-tjänsten.

Personuppgifter som lämnas ovan behandlas av bygg- och miljönämnden för administration som behövs för att handlägga ärendet. Personuppgiftsansvarig är bygg- och miljönämnden.

Du har ett antal rättigheter enligt dataskyddsförordningen:

  • Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi behandlar om dig.
  • Du kan även kontakta oss för att begära rättelse, för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
  • Du har också rätt att vända dig till tillsynsmyndigheten Integritetskyddsmyndigheten med klagomål.

För frågor kontakta bygg- och miljönämnden enligt följande: [email protected] eller via
Linköping kommun
Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen
581 81 Linköping

E-legitimationer

Vissa av Linköpings kommuns e-tjänster kräver att du loggar in med e-legitimation.

Följande e-legitimationer används. (Avvikelser kan förekomma.)

  • BankID
  • E-medborgarkonto
  • Foreign eID (För dig med ett eID från ett annat land. Välj inloggningsmetod Foreign eID i e-tjänsten för att se vilka länder det gäller.)
  • Freja eID+

BankID

BankID är en elektronisk ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar. Alla privatpersoner som har svenskt personnummer kan skaffa BankID genom sin bank. Ett BankID har samma värde och används på samma sätt, oavsett vilken bank som utfärdat det.

Har du frågor, funderingar eller problem med ditt BankID bör du kontakta din bank.

Freja eID+

Freja eID+ är en gratis, svensk e-legitimation.

För att skaffa Freja eID+ behöver du ha en smart mobil, en fysisk legitimation och ett e-postkonto. Du behöver också göra ett besök hos ett ATG-ombud för ID-kontroll.

Om du inte får, kan eller vill skaffa BankID kan Freja eID+ vara ett alternativ

 

Upplever du problem med e-tjänsten eller har frågor om den är du välkommen att höra av dig till Kontakt Linköping.

Du som har skyddad identitet ska inte använda e-tjänsten. Ta kontakt med Kontakt Linköping så får du hjälp med ditt ärende.

Senast uppdaterad den 13 maj 2024