Klagomål
Den här e-tjänsten använder du när du vill lämna ett klagomålsärende till Miljöavdelningen.
Om e-tjänsten
I e-tjänsten kan du framföra klagomål på inomhusmiljö, störande verksamhet, brister i livsmedelshantering och klagomål på annat, exempelvis nedskräpning. Miljöavdelningen gör en bedömning av om det är en störning enligt miljöbalken eller livsmedelslagstiftningen och kan ställa krav på verksamheten.
Du hittar mer information om olika störningar på respektive ämnessida.
Tänk på detta
När du anmäler ett klagomål, tänk på att lämna så mycket information som möjligt om störningen, detta kan korta ner handläggningstiden avsevärt.
Detta gör Miljöavdelningen
När Miljöavdelningen har fått din anmälan skickar vi vanligtvis ett brev till den verksamhet som utpekas som störande för att få deras synpunkter. Normalt sett får verksamheten två veckor på sig att svara.
Berör klagomålet din bostad kan vi behöva göra en inspektion hemma hos dig. Om Miljöavdelningen konstaterar att det finns en olägenhet kan vi kräva att den som orsakar störningen genomför åtgärder. Handläggningstiden för klagomål varierar beroende på hur komplicerat ärendet är.
Linköpings kommuns kontaktcenter svarar på dina frågor och ger dig information om kommunens tjänster.
Till e-postformulär för Kontakt Linköping
Telefon:
013–20 60 00
Telefontid:
måndag-fredag klockan 07:30-17:00 (juni - augusti, 07:30-16:00)