Hoppa till huvudinnehåll

Begäran om radering i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR)

Denna e-tjänst används för att begära radering ("rätten att bli bortglömd") i enlighet med artikel 17 i dataskyddsförordningen (GDPR).
Observera att du har rätt att begära radering av dina uppgifter. Kommunen kan dock till exempel inte radera de uppgifter som utgör allmän handling eller radera uppgifter som ska bevaras enligt andra lagar såsom arkivlagen.

Om e-tjänsten

Denna e-tjänst används för att begära radering ("rätten att bli bortglömd") i enlighet med artikel 17 i dataskyddsförordningen (GDPR). I e-tjänsten behöver du beskriva vad din begäran om radering avser, det vill säga specificera vilka personuppgifter du vill begära att få raderade.

Relaterad information

Vi kommer att handlägga din begäran inom en (1) månad och svara dig per post till din folkbokföringsadress.

Kontakta kommunens dataskyddsombud om du har frågor om din begäran.

Uppgifterna gallras ur e-tjänsten efter två månader.

Personuppgifter som lämnas i e-tjänsten behandlas av ansvarig nämnd för att handlägga ärendet. Personuppgiftsansvarig är den nämnd du begär radering hos.

Du har ett antal rättigheter enligt dataskyddsförordningen:

  • Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi behandlar om dig.

  • Du kan även kontakta oss för att begära rättelse, för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.

  • Du har också rätt att vända dig till tillsynsmyndigheten Integritetskyddsmyndigheten med klagomål.

För frågor kontakta aktuell nämnd via e-post

Eller via
Linköping kommun
Ange gärna den verksamhet/förvaltning det gäller
581 81 Linköping

E-legitimationer

Vissa av Linköpings kommuns e-tjänster kräver att du loggar in med e-legitimation.

Följande e-legitimationer används. (Avvikelser kan förekomma.)

  • BankID
  • E-medborgarkonto
  • Foreign eID (För dig med ett eID från ett annat land. Välj inloggningsmetod Foreign eID i e-tjänsten för att se vilka länder det gäller.)
  • Freja eID+

BankID

BankID är en elektronisk ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar. Alla privatpersoner som har svenskt personnummer kan skaffa BankID genom sin bank. Ett BankID har samma värde och används på samma sätt, oavsett vilken bank som utfärdat det.

Har du frågor, funderingar eller problem med ditt BankID bör du kontakta din bank.

Freja eID+

Freja eID+ är en gratis, svensk e-legitimation.

För att skaffa Freja eID+ behöver du ha en smart mobil, en fysisk legitimation och ett e-postkonto. Du behöver också göra ett besök hos ett ATG-ombud för ID-kontroll.

Om du inte får, kan eller vill skaffa BankID kan Freja eID+ vara ett alternativ

 

Upplever du problem med e-tjänsten eller har frågor om den är du välkommen att höra av dig till Kontakt Linköping.

Du som har skyddad identitet ska inte använda e-tjänsten. Ta kontakt med Kontakt Linköping så får du hjälp med ditt ärende.

Postadress:
Linköpings kommun
Juridikenheten (Dataskyddsombud)
581 81 Linköping

Senast uppdaterad den 22 september 2021