Hoppa till huvudinnehåll

Ansöka om ekonomiskt bistånd

Här kan du ansöka om ekonomiskt bistånd. Ansök i första hand via vår e-tjänst där du kan följa ditt ärende från ansökan till utbetalning. I e-tjänsten kan du till exempel se information om beslut och utbetalningar och logga in på "Mina sidor".

Länk till e-tjänst: Ansök om ekonomiskt bistånd och logga in på Mina sidor

Ekonomiskt bistånd är ett sista skyddsnät för dig som har tillfälliga ekonomiska problem. Du ska i första hand söka andra förmåner och ersättningar. Det kan till exempel vara a-kassa, sjukpenning, föräldrapenning, bostadsbidrag eller underhållsstöd.

Om du har pengar på banken, aktier eller andra tillgångar kan du i regel inte få ekonomiskt bistånd.

Du kan ansöka om ekonomiskt bistånd för en månad i taget.

Fördelar med att ansöka via e-tjänsten

Det finns flera fördelar med att ansöka via e-tjänsten. I den här filmen berättar vi mer. 

Så här ansöker du via e-tjänsten

Ansökan om ekonomiskt bistånd görs direkt här på webben via e-tjänsten. I den här filmen visar vi hur det går till. 

Kontakta Kontakt Linköping om du inte kan ansöka via e-tjänsten

Om du inte kan ansöka om ekonomiskt bistånd via e-tjänsten kan du vända dig till Kontakt Linköping för mer information.

  • Du måste ha fullständigt personnummer och vara folkbokförd i Linköpings kommun.
  • Du måste ha e-legitimation.
  • Du måste ha en e-postadress och telefon.
  • Om du har en partner måste ni söka ekonomiskt bistånd tillsammans. Då måste din partner också ha e-legitimation eftersom båda två måste signera ansökan digitalt. Din partner måste också ha tillgång till en e-postadress.

Du behöver tillgång till dator, smartphone eller läsplatta med internetuppkoppling. Om du inte har tillgång till detta kan du använda dator som finns på något av Kontakt Linköpings tre besökskontor i Berga, på Huvudbiblioteket eller i Skäggetorp centrum.

Är det första gången du ansöker om ekonomiskt bistånd?

När du söker ekonomiskt bistånd för första gången börjar du med att skicka in en ansökan. En handläggare kommer ta kontakt med dig via telefon inom fem arbetsdagar. Det är viktigt att vi kan nå dig. Vi försöker nå dig via telefon under två dagar. Om du inte svarar riskerar du att få ett avslagsbeslut på din ansökan.

Under samtalet kommer du att få svara på frågor om din situation och du får även information om utredningsprocessen. Eventuellt bokas även en besökstid. I kontakten med handläggare får du information om vilka handlingar och bilagor du ska lämna in som styrker dina uppgifter i ansökan, till exempel hyreskontrakt, kontoutdrag med mera. Exakt vad du ska skicka in beror på din situation.

Av handläggaren kan du även bli anvisad till de aktiviteter som kommunen erbjuder för att hjälpa dig att bli självförsörjande. Om du blir anvisad till en aktivitet är det viktigt att du deltar för att ha rätt till bistånd.

För dig som har ett pågående ärende

Din handläggare utreder din rätt till bistånd. Behövs fler uppgifter för att fatta beslut tar handläggaren kontakt med dig. När utredningen är klar fattar handläggaren beslut som förmedlas via Mina ärenden för ekonomiskt bistånd.

När du ansöker första gången via e-tjänsten får du ditt beslut per post. Du kan därför inte se vad som hänt med din ansökan när du går in på Mina ärenden.

Du som ansöker via e-tjänsten kan se ditt beslut genom att logga in på Mina ärenden. När du klickat på ditt ärende ser du uppgifter om:

  • Ansökningar
  • Dokument
  • Utbetalningar

Efter avslutat ärende finns dokumenten kvar i Mina ärenden ytterligare 90 dagar innan de gallras bort. Du får besked om beslut och eventuell utbetalning via ”Mina ärenden”.

Personuppgifter som lämnas ovan behandlas av arbetsmarknadsnämnden för administration och dokumentation som behövs för att handlägga ärendet. Personuppgiftsansvarig är arbetsmarknadsnämnden.

Du har ett antal rättigheter enligt Dataskyddsförordningen:

  • Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi behandlar om dig.
  • Du kan även kontakta oss för att begära rättelse, för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
  • Du har också rätt att vända dig till tillsynsmyndigheten Integritetskyddsmyndigheten med klagomål. 

För frågor kontakta arbetsmarknadsnämnden enligt följande: 

Eller via post till: 

Linköpings kommun
Integrations- och arbetsmarknadsförvaltningen
581 81 Linköping

 

E-legitimationer

Vissa av Linköpings kommuns e-tjänster kräver att du loggar in med e-legitimation.

Följande e-legitimationer används. (Avvikelser kan förekomma.)

  • BankID
  • E-medborgarkonto
  • Foreign eID (För dig med ett eID från ett annat land. Välj inloggningsmetod Foreign eID i e-tjänsten för att se vilka länder det gäller.)
  • Freja eID+

BankID

BankID är en elektronisk ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar. Alla privatpersoner som har svenskt personnummer kan skaffa BankID genom sin bank. Ett BankID har samma värde och används på samma sätt, oavsett vilken bank som utfärdat det.

Har du frågor, funderingar eller problem med ditt BankID bör du kontakta din bank.

Freja eID+

Freja eID+ är en gratis, svensk e-legitimation.

För att skaffa Freja eID+ behöver du ha en smart mobil, en fysisk legitimation och ett e-postkonto. Du behöver också göra ett besök hos ett ATG-ombud för ID-kontroll.

Om du inte får, kan eller vill skaffa BankID kan Freja eID+ vara ett alternativ

 

Upplever du problem med e-tjänsten eller har frågor om den är du välkommen att höra av dig till Kontakt Linköping.

Du som har skyddad identitet kan söka ekonomiskt bistånd via e-tjänsten. Om du har ett pågående ärende hos oss, vänligen vänd dig till din handläggare för hjälp om du har frågor.

Kontakt Linköping, kommunens kontaktcenter för medborgarservice, kan inte hjälpa dig om du har skyddad identitet och har frågor om ett pågående ärende. De har inte behörighet att ta del av ärenden där medborgaren har skyddad identitet.

Kontakta oss om du har frågor

Om du har frågor om e-tjänsten eller ekonomiskt bistånd kan du vända dig till Kontakt Linköping. 

Senast uppdaterad den 5 november 2024