Boka tid för budget- och skuldrådgivning
Här kan du boka en första rådgivning hos budget- och skuldrådgivningen. Rådgivningstiden är en timme. Rådgivningen sker via telefon eller besök.
Om e-tjänsten
Du loggar in via e-legitimation. Om du saknar e-legitimation kan du boka tid via Kontakt Linköping.
Vad händer när jag bokat tid?
- Du får en bekräftelse via e-post direkt efter bokningen samt sms.
- Du får en påminnelse via sms 72 timmar innan den inbokade rådgivningstiden.
- Om du vill avboka din tid, klicka på länken i e-postmeddelandet eller i sms:et.
- Har du bokat en telefonrådgivning ringer vi upp dig på det telefonnummer du angivit i bokningen. Vi gör tre uppringningsförsök.
- Om du inte svarar när vi ringer får du boka en ny tid i e-tjänsten eller ringa 013 20 60 00
- Har du bokat besökstid är du välkommen till Kontakt Linköpings lokaler i Huvudbiblioteket, Östgötagatan 5
Jag har inget mobilt bank-id. Hur bokar jag en rådgivning då?
Kontakta budget- och skuldrådgivningen via e-post formuläret.
Du kan också ringa Kontakt Linköping: 013-20 60 00.
Jag vill hjälpa en annan person att boka en rådgivning, men e-tjänsten kräver mobilt bank-id. Hur gör jag då?
Kontakta budget- och skuldrådgivningen via e-post formuläret. Du kan också ringa Kontakt Linköping: 013-20 60 00.
Finns det möjlighet att boka tolk för rådgivningen?
Du kan fylla i att du behöver tolk när du bokar rådgivningstid via e-tjänsten. I e-tjänsten kan du skriva vilket språk du önskar.
Gallring och återkoppling
När tiden för ditt inbokade rådgivningstid passerat gallras dina uppgifter ut från kommunens system för e-tjänster efter tre månader.
Om din kontakt med budget- och skuldrådgivningen resulterar i ett fortsatt ärende kommer dina personuppgifter att läggas in i Budget- och skuldrådgivningens ärendehanteringssystem. Lämnade uppgifter bevaras i 5 år från avslutande av ärende eller från beslut från Kronofogden om skuldsanering. Därefter gallras uppgifterna i ärendehanteringssystemet.
Skyddad identitet
Du som har skyddad identitet ska inte använda e-tjänsten. Ring istället Kontakt Linköping så får du hjälp med ditt ärende: 013 - 20 60 00.
Relaterad information
Personuppgifter som lämnas ovan behandlas av Budget- och skuldrådgivningen för administration som behövs för att handlägga ärendet. Personuppgiftsansvarig är Kommunstyrelsen.
Du har ett antal rättigheter enligt dataskyddsförordningen:
- Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi behandlar om dig.
- Du kan även kontakta oss för att begära rättelse, för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
- Du har också rätt att vända dig till tillsynsmyndigheten Integritetskyddsmyndigheten med klagomål.
För frågor kontakta Kommunstyrelsen
eller via brev till
Linköping kommun
Kommunstyrelsen
581 81 Linköping
E-legitimationer
Vissa av Linköpings kommuns e-tjänster kräver att du loggar in med e-legitimation.
Följande e-legitimationer används. (Avvikelser kan förekomma.)
- BankID
- E-medborgarkonto
- Foreign eID (För dig med ett eID från ett annat land. Välj inloggningsmetod Foreign eID i e-tjänsten för att se vilka länder det gäller.)
- Freja eID+
BankID
BankID är en elektronisk ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar. Alla privatpersoner som har svenskt personnummer kan skaffa BankID genom sin bank. Ett BankID har samma värde och används på samma sätt, oavsett vilken bank som utfärdat det.
Har du frågor, funderingar eller problem med ditt BankID bör du kontakta din bank.
Freja eID+
Freja eID+ är en gratis, svensk e-legitimation.
För att skaffa Freja eID+ behöver du ha en smart mobil, en fysisk legitimation och ett e-postkonto. Du behöver också göra ett besök hos ett ATG-ombud för ID-kontroll.
Om du inte får, kan eller vill skaffa BankID kan Freja eID+ vara ett alternativ
Upplever du problem med e-tjänsten eller har frågor om den är du välkommen att höra av dig till Kontakt Linköping.