Hoppa till huvudinnehåll

Snö och halka

När snön faller har kommunen och fastighetsägarna ett gemensamt ansvar för halkbekämpning och snöröjning.

Vid svåra väderförhållanden prioriteras utryckningsvägar, kollektivtrafikstråk och andra viktiga samhällsfunktioner som matleveranser till skolor och äldreboenden. 

Gång- och cykelvägar

  • De gång- och cykelvägar som används mest sopas och saltas redan när det snöat en centimeter. Arbetet ska vara klart tre timmar efter att det slutat snöa.
  • Gång- och cykelvägar som används mer sällan plogas och grusas när snödjupet når tre centimeter. Arbetet ska vara klart åtta timmar efter att det slutat snöa.

På Linköpings karta kan du se vilka gång- och cykelvägar som sopas och saltas.

Gator och vägar

De större gatorna, så kallade huvudvägnät och viktiga kollektivtrafikstråk saltas regelbundet för att hålla igång trafikflödet och minska risken för halka. Exempel på huvudvägnät är Brokindsleden, Vistvägen och Industrigatan.

  • Startkriteriet för snöröjning är tre cm och arbetet ska vara klart åtta timmar efter att det slutat snöa.
  • Infartgator plogas och grusas när snödjupet når tre centimeter och arbetet ska vara klart åtta timmar efter att det slutat snöa.
  • Lokalgator i bostadsområden är startkriteriet sju cm och arbetet ska vara färdigställt efter 24 timmar efter att det slutat snöa.

Trafikverket har ansvaret för att snöröja och halkbekämpa de statliga vägarna:

Efterarbete

När snöröjningen är klar påbörjas efterarbetena som beroende på omfattning kan pågå i några dagar. Efterarbeten innebär:

  • Framkomlighetsåtgärder vid busshållplatser och övergångsställen
  • Siktröjning
  • Bortforsling av snövallar
  • Breddning av färdväg
  • Riktade åtgärder för rörelsehindrade
  • Snöröjning vid villainfarter 

Servicedagar i vår stad

Några saker du som Linköpingsbo kan tänka på för att underlätta snöröjningen är att:

Parkera rätt, följ parkeringsreglerna och flytta på din bil när gatan ska snöröjas eller halkbekämpas.

Ställ undan cyklar, cyklar som inte används under vintern bör förvaras inomhus eller på annat lämpligt ställe för att inte hindra snöröjningen på gång- och cykelbanor. Elsparkcyklar ska parkeras i cykelställ eller på annan utmärkt uppställningsplats.

Fastighetsägarens ansvar

Det är viktigt att både fastighetsägare och kommunen samarbetar för att säkerställa en effektiv snöröjning. Fastighetsägare (bostadsrättsföreningar, villaägare, etcetera) ansvarar för att skotta och sanda gångvägar och parkeringar på sin egen mark. De ska även se till att brevlådor och sopkärl är lättillgängliga. 

Tänk även på att:

  • Snö som forslas bort ska inte läggas på kommunal mark. 
  • Rännstensbrunnar ska hållas fria från snö och skräp.
  • Träd och häckar som hänger ut över gångvägar ska beskäras för att möjliggöra effektiv snöröjning.
  • Fastighetsägare ansvarar för att skotta taket och ta bort is som kan utgöra en fara. Vid risk för ras ska området spärras av och varningsskyltar sättas upp.

Det är viktigt att följa lokala regler och rekommendationer för att undvika olyckor och skador. Fastighetsägare kan bli skadeståndsskyldiga om någon skadar sig på grund av bristande snöröjning. 

Hämta sand för halkbekämpning

För att hjälpa dig som villaägare att halkbekämpa på gångbanor intill ditt hus erbjuder Linköpings kommun sand.

Områden där sanden hämtas kan vara stängt med en bom och ha kameraövervaking. Men det är okej att parkera tillfälligt framför bommen och att gå in och hämta sand. Glöm inte att ta med hink och spade.

Läs på innan du felanmäler

Ta gärna en titt på våra startkriterier innan du felanmäler. Där kanske du hittar svar på dina frågor eller funderingar direkt. Vänta med att göra felanmälningar under pågående snöfall eller vinterväghållning så länge entreprenören håller tidskriterierna för snö- och halkbekämpning. Vi hanterar felanmälningar under vardagar. Har du synpunkter under helgen, avvakta till måndagen för att se om situationen fortfarande är aktuell.

Sök bland frågor och svar

Snön kan ligga kvar på gatorna när du åker till jobbet eftersom snöröjningen tar tid. Efter att snön slutat falla har kommunen åtta timmar för att ploga huvudvägar och 24 timmar för lokalgator. Om det fortsätter snöa eller det är mycket trafik kan snöröjningen bli svårare.

Gång- och cykelbanor kan ha snö kvar på morgonen eftersom det kan ta upp till åtta timmar att ploga efter att snön slutat. De mest trafikerade banorna sopas och saltas vid en cm snö, men om det är kallare än -10 grader plogas och sandas de istället. Mindre banor plogas vid tre cm snö.

Vi plogar, saltar, sopar och grusar gång- och cykelbanor för att bekämpa halkan. Entreprenörerna ska ha färdigställt dessa gång- och cykelbanor inom 8 timmar efter avslutat snöfall. De gång- och cykelbanor som används mest, som ingår i det så kallade sop/saltstråket, sopar och saltar vi när det har snöat en centimeter. Är det kallare än -10 grader fungerar inte saltet utan då röjs dessa stråk som övriga gång- och cykelvägar (plogas och grusas). Övriga gång- och cykelbanor plogas och grusas när det kommit tre centimeter snö.

Entreprenören har ett uppdrag att snöröja när det kommit snö oavsett tid på dynget. Snöröjningen blir effektivare nattetid då det inte är någon annan trafik och det gör att morgontrafiken flyter på bättre.

Snömodd körs bort kontinuerligt men utmed saltleder pressar bilarna ut de upplogade snövallarna i körbanan och det bildas ny modd hela tiden. Problemet med modd är störst i city där det saltas mer, är trånga gator och större andel tung trafik.

Pågrund av varierande klimat med tö och kyla måste huvudleder för kollektivtrafik och räddningstjänst hållas snö och halkfria. Salt är den metod som är effektivast.

Storleken 4-8 mm har visat sig ha bra egenskaper. Den minskar halten partiklar i luften och fäster bra i snön.

Entreprenören trycker inte ner plogbladet eftersom plogbladet vilar på marken med sin egen vikt. Om man skulle trycka ner det mer, blir maskinen svår att styra. När det bildas is på gatorna, kan plogbladet glida ovanpå den packade snön istället för att skrapa bort den.

Snövallarna vid övergångsställen tas bort efter plogningen. Vid kraftigt snöfall prioriteras att röja gator, gång- och cykelbanor först, och snövallarna tas bort senare som en del av efterarbetet.

Plogvallar vid entréer och infarter kan uppstå trots att entreprenörerna försöker hålla dem öppna. De använder vikplogar som viks ihop vid infarter för att föra snön förbi. På smala gator eller vid stora snömängder kan snö ändå rinna över plogbladet. Fastighetsägare som skottar ut snö på gatan bidrar också till vallarna. Vid kraftigt snöfall tas plogvallarna bort som en del av efterarbetet.

Vi skiljer mellan "plogvallar," som är så höga att en vanlig bil inte kan köra över dem, och "snösträngar," som är lättare att köra över eller skotta bort. Snösträngar måste accepteras.

De entreprenörer som Linköpings kommun anlitar för snöröjning ansvarar för att förarna har rätt utbildning och kör sina fordon på ett korrekt sätt. Ibland kan det upplevas att de kör fort men när större mängder snö ska plogas krävs viss hastighet för att maskinen ska orka flytta tunga snömassor. En traktor kan som mest komma upp i 50 km/h, normal hastighet vid snöröjning är cirka 30 km/h och cirka 10-15 km/h på gång- och cykelbanor.

Senast uppdaterad den 18 november 2024