Hoppa till huvudinnehåll

Snö och halka

När snön faller har kommunen och fastighetsägarna ett gemensamt ansvar för halkbekämpning och snöröjning. Totalt ansvarar komunnen för att snöröja 60 mil bilvägar och 50 mil gång- och cykelvägar.

Vid extra svåra väderförhållanden prioriteras huvudvägnätet och vägar som är viktiga för att upprätthålla samhällsviktiga funktioner, till exempel matleveranser till skolor och äldreboenden. Vid kraftiga snöfall kan det även dröja lite längre än vanligt innan alla vägar är snöröjda.

I Linköpings kommuns Vinterväghållningskarta kan du se vilka vägar som hör till huvudvägnätet och andra typer av vägar.

När börjar vi snöröja?

Gång- och cykelvägar

De gång- och cykelvägar som används mest sopas och saltas redan när det snöat en centimeter. Övriga gång- och cykelvägar plogas och grusas när snödjupet når tre centimeter. 

Riktlinjerna säger att sopsaltstråken ska vara snöröjda tre timmar efter att det slutat snöa, för övriga gång- och cykelvägar gäller åtta timmar. Vid kraftiga och ihållande snöfall kan det dock ta längre tid än så.

Gator och vägar

Huvudvägnätet saltas regelbundet för att hålla igång trafikflödet och minska risken för halka. Exempel på vägar som ingår i huvudvägnätet är Brokindsleden, Vistvägen och Industrigatan.

Startkriteriet för snöröjning på centrala gator är en-sju cm. Villagator och gator i industriområden börjar röjas när det snöat sju cm. Kommunens mål är att centrala gator ska vara färdigröjda åtta timmar efter att det slutat snöa och övriga gator efter 24 timmar. Vid kraftiga och ihållande snöfall kan det dock ta längre tid än så.

Trafikverket ansvarar för att snöröja och halkbekämpa på statliga vägar.

Efterarbeten

När den grundläggande snöröjningen är klar påbörjas efterarbetena som beroende på omfattning kan pågå i några dagar. Efterarbetena innefattar till exempel:

  • Framkomlighetsåtgärder vid busshållplatser och övergångsställen
  • Siktröjning
  • Bortforsling av snövallar
  • Breddning av färdväg

Snöröjning garanterar inte helt snö- och halkfria gator

Att förutse vädret är svårt och ibland stämmer inte prognoserna, vilket försvårar vår planering. Allra svårast är vädret att förutse när det pendlar kring nollan, då kan två grader hit eller dit helt ändra förutsättningarna ute på vägarna. Kommunens snöröjning planeras utifrån vad som beräknas vara en normalvinter i vår del av landet och bemanningen sätts därefter. Till följd av extra hårt vinterväder kan vissa vägar därför i perioder vara svårare att ta sig fram på och man kan tillfälligt bli tvungen att hitta nya färdvägar för sina vardagsresor.

Hur kan jag underlätta snöröjningen?

  • Parkera rätt! Följ parkeringsreglerna och håll koll på kommunens servicedagar

  • Ställ undan cyklar! Cyklar som inte används under vintern bör förvaras inomhus eller på annat lämpligt ställe för att inte hindra snöröjningen på gång- och cykelbanor. Elsparkcyklar ska parkeras i cykelställ eller på annan utmärkt uppställningsplats.

  • Stanna hemma om du kan! För att underlätta snöröjningen vid extra kraftiga snöfall vill vi uppmana dig som kan att stanna hemma tills det slutat snöa. Att ge sig ut i dåligt väder kan vara riskfyllt, både för en själv och medtrafikanterna. Med färre bilar på vägarna blir det lättare för snöröjningsfordonen att ta sig fram. Om det fallit mycket snö på vägbanan bidrar dessutom trafiken till att snön packas hårt, vilket gör den väldigt svår att röja bort.

Fastighetsägarens ansvar

Det är viktigt att både fastighetsägare och kommunen samarbetar för att säkerställa en effektiv snöröjning. Fastighetsägare (till exempel bostadsrättsföreningar och villaägare) ansvarar för att skotta och sanda gångvägar och parkeringar på sin egen mark samt trottoarer och gångbanor intill den egna fastigheten. I ansvaret ingår även att se till att brevlådor och sopkärl är lättillgängliga.  

Tänk även på att:

  • Snö som forslas bort inte ska läggas på kommunal mark.

  • Rännstensbrunnar ska hållas fria från snö och skräp.

  • Träd och häckar som hänger ut över gångvägar ska beskäras för att möjliggöra effektiv snöröjning.

  • Fastighetsägare ansvarar för att skotta tak och ta bort is som kan utgöra fara. Vid risk för ras ska området spärras av och varningsskyltar sättas upp.

Hämta sand för halkbekämpning

För att hjälpa dig som villaägare att halkbekämpa ytor intill ditt hus erbjuder Linköpings kommun gratis sand.

Områden där sanden hämtas kan vara stängt med en bom. Men det är okej att parkera tillfälligt framför bommen för att gå in och hämta sand. Glöm inte att ta med hink och spade.

Läs på innan du felanmäler

Ta gärna en titt på våra startkriterier innan du felanmäler. Där kanske du hittar svar på dina frågor eller funderingar direkt. Vi hanterar felanmälningar under vardagar. Har du synpunkter under helgen, avvakta till måndagen för att se om situationen fortfarande är aktuell.  

Sök bland frågor och svar

Snön kan ligga kvar på gatorna när du åker till jobbet eftersom att snöröjningen tar tid, speciellt vid extra hårt väder. Våra snöröjare kan inte vara överallt samtidigt, någon gata kommer att vara först och någon annan sist.  

Entreprenörernas uppdrag är att snöröja när det kommer snö  - oavsett tid på dygnet. Det är generellt sett mer effektivt att snöröja på natten när det inte är så mycket övrig trafik. Om snön röjts bort under natten flyter även morgontrafiken på bättre.

Snömodd körs bort kontinuerligt men ibland pressar bilarna ut de upplogade snövallarna i körbanan, vilket medför att det bildas ny modd hela tiden. Problemen med modd är störst i city där gatorna är trängre.

Det är viktigt att huvudlederna alltid är farbara. Vid varierande väder med tö och kyla är salt den mest effektiva metoden, därför väljer vi att salta de viktigaste stråken i kommunen.  

Entreprenören trycker inte ner plogbladet eftersom plogbladet vilar på marken med sin egen vikt. Om man skulle trycka ner det mer, blir maskinen svår att styra. 

De entreprenörer som Linköpings kommun anlitar för snöröjning ansvarar för att förarna har rätt utbildning och kör sina fordon på ett korrekt sätt. Ibland kan det upplevas att de kör fort men när större mängder snö ska plogas krävs viss hastighet för att maskinen ska orka flytta tunga snömassor. En traktor kan som mest komma upp i 50 km/h, normal hastighet vid snöröjning på bilvägar är cirka 30 km/h och cirka 10-15 km/h på gång- och cykelbanor.  

Vi följer väderprognoserna noga för att i så hög grad som möjligt kunna halkbekämpa i förebyggande syfte. Men ibland stämmer inte prognoserna och då är det svårt att planera eventuell halkbekämpning. Allra svårast är vädret att förutse när det pendlar kring nollan, då kan två grader hit eller dit helt ändra förutsättningarna ute på vägarna. Vi vill heller inte salta i onödan, till exempel om saltet riskerar sköljas bort av regn, både eftersom att saltning är kostsamt och har viss miljöpåverkan. Med det sagt - om prognoserna visar på risk för halka saltar vi i förebyggande syfte.  

Vi saltar där vi bedömer att det gör störst nytta. Att salta är både kostsamt och har viss miljöpåverkan, därför saltar vi i begränsad omfattning. De vägar som saltas är generellt bussgator, högtrafikerade gator och gator med hög hastighet. På dessa gator skulle gruset snabbt rulla åt sidan och försvåra framkomligheten för stadsbussarna.  

Vårt mål är att vägar och trottoarer ska vara fria från is, men ibland är det svårt att undvika att is bildas. När vi plogar efter snöfall blir det många gånger ett lager snö kvar. Så länge det är kallt är detta inget problem men när snön sedan tinar och fryser på igen bildas is. Att ta bort is är mycket tidskrävande och därför någonting vi endast gör i begränsad omfattning.  

Senast uppdaterad den 11 mars 2025