Vägarbeten och asfaltering
Linköping är en kommun som ständigt växer och utvecklas. Vi arbetar för att förbättra gång- och cykelvägar, bilvägar samt andra allmänna ytor vi rör oss på. Dessa arbeten kräver ofta avstängning och omdirigering av gång, cykel- och biltrafik av säkerhet för förbipasserande medborgare och för entreprenörer som utför arbetet.
Vägarbeten
I vägarbetskartan kan du se pågående och planerade grävarbeten. Där finns ungefärligt start och slutdatum för arbetet. Ibland kan ett planerat gräv- och vägarbete behöva skjutas upp på grund av akuta fall, som kan vara vattenläckor eller kraftigt väderomslag.
Återställning av grävarbeten innebär exempelvis asfaltering eller stenläggning. Återställningen ligger inte med i den planerade tiden för grävarbetet då det tar olika lång tid att få fram olika material.
Asfaltering
Med jämna intervall genomförs inventering av kommunens alla gator och gång- och cykelvägar. I inventeringen ses bland annat asfaltens ålder, synbart skick, bärighet och struktur över.
Därefter genomförs en prioritering av vilka gator som ska renoveras under året. Prioriteringen tar hänsyn till ledningsägarnas arbeten samt framtida ombyggnads- och nyanläggningsprojekt.
Asfalteringsarbeten
I samband med beläggningsarbeten på större leder och bussgator brukar oftast en del av den gamla asfalten fräsas bort. Därefter sker förarbeten i form av byte av brunnslock, kantstensjustering eller rensning av sidoytor med grävmaskin. Sedan är det dags för asfaltering och slutligen linjemålning om behov finns.
Det är parkeringsförbud på gatorna under tiden som arbetena beräknas pågå.
Vid asfaltering på lokalgator ingår i vissa fall nyasfaltering även av trottoarer. Tänk på att det är viktigt att häckar är klippta till tomtgräns, så att det inte hindrar beläggningsarbeten.
Framkomligheten blir lite begränsad, men fastighetsägare kan alltid komma till och från fastigheten, förutom just när asfalteringen sker vid utfarten.
Därför asfalterar vi ibland igen efter ett år
Efter grävarbeten på körbanor läggs ett asfaltsgruslager på, det ska alltid följas av att man efter ett år återkommer och fräser bort ett lager och därefter lägger på ett permanent topplager. Detta görs för att marken behöver sätta sig i ett års tid. Sådant arbete kallas återställningsarbeten.
Omledning och vägledning
Vid större trafikpåverkan regleras trafiken vanligtvis med hjälp av trafikvakter, men i vissa fall kan det vara aktuellt med omledning av trafiken.
På särskilt utsatta platser exempelvis korsningar med mycket trafik sker arbetet oftare nattetid för att underlätta för trafiken.
När asfaltering sker på gång- och cykelvägar går det oftast att ta sig förbi, men i vissa fall finns det en anvisad alternativ väg.
Oftast innebär beläggningsarbeten på gång- och cykelvägar att man jämnar av och asfalterar med ytterligare ett lager på befintlig asfalt. Gång- och cykeltrafiken påverkas därför normalt endast under de fåtal timmar det tar att slutföra asfalteringen.