Prioritering av detaljplaner
Linköpings kommun styr Linköpings utveckling och utbyggnad genom bland annat en planprioritering. Det innebär att vi med hänsyn till Linköping som helhet prioriterar att starta vissa nya detaljplaner framför andra för att Linköping ska växa på bästa sätt för alla. Det vill säga att rätt platser bebyggs med rätt saker vid rätt tillfälle.
Arbetet med att ta fram nya detaljplaner hanteras inte i turordning, utifrån när ansökan kom in. Detaljplanerna hanteras istället utifrån en samlad prioritering - vi bedömer var behovet av exempelvis bostäder, skolor, service och företag är störst. Och var kan befintlig infrastruktur i form av vägar, avlopp och annat utvecklas på ett bra och effektivt sätt?
Med planprioriteringen skapar vi också en bra geografisk spridning av utbyggnaden samt balans mellan tillgång och efterfrågan, för att undvika att bostäder eller lokaler som byggs står tomma eller att planera för sådant som sedan inte byggs. Samtidigt eftersträvar vi att ha en god beredskap för att möta de behov av till exempel bostäder och verksamheter som kan följa av förändringar i samhället, genom en planreserv med färdiga detaljplaner.
Hur görs planprioriteringen?
Planbesked
När en byggaktör vill förändra användningen av en specifik detaljplan skickar den in en ansökan om planbesked till kommunen. Det första steget är att samhällsbyggnadsnämnden beslutar om planbeskedet ska beviljas eller avslås. Att ett planbesked beviljas betyder att kommunen ställer sig positiv till att inleda ett arbete med att ta fram en ny detaljplan.
I samband med att ett planbesked beviljas gör kommunen en bedömning om när arbetet med detaljplanen kan starta, utifrån andra befintliga beviljade planbesked och aktuella förutsättningar. Tidpunkten för start som anges är ett riktmärke och kan komma att omvärderas och förändras om nya förutsättningar uppstår. Tidpunkten kan förändras till en tidigare eller senare start.
Exempel på förutsättningar som kan förändra en detaljplans prioriteringsordning:
- Andra inkomna planbesked som bedöms ha högre eller annan prioritet.
- Förändringar inom eller intill planområdet.
- Nya politiska inriktningar, prioriteringar eller satsningar.
Om detaljplanen är högt prioriterad eller uppfyller akuta behov kan arbetet med den starta direkt. Prioriteringar av vissa detaljplaner görs alltid utifrån en medvetenhet om att det kan påverka startenför andra detaljplaner.
Om projektet inte är prioriterat hamnar det sist i prioriteringsordningen.
Startbeslut
Startbeslut innebär att kommunen får i uppdrag att börja arbeta med att ta fram ett förslag på en ny detaljplan. Startbeslut är det första steget i arbetet med att ta fram en ny detaljplan.
Vill du läsa om de kommande stegen i processen att ta fram en ny detaljplan? På sidan Stadsutvecklingsprocessen finns en beskrivning av hela detaljplaneprocessen.
Inriktning för prioritering av detaljplaner 2023-2026
Varje mandatperiod beslutar samhällsbyggnadsnämnden om övergripande prioriteringsprinciper som anger vilka typer av detaljplaner som Linköpings kommun ska prioritera och vilka som inte ska prioriteras. Det är den politiska majoritetens önskan om riktningen för kommunens utveckling och satsningar som styr planprioriteringen.
För 2023-2026 gäller följande inriktning för prioritering:
Övergripande ingångsvärden
De övergripande ingångsvärdena utgör grunden för samhällsbyggnadsnämndens prioriteringsprinciper. Ingångsvärdena grundar sig i policys och inriktningar som kommunen beslutat om. Ingångsvärdena kan behöva ställas i relation till varandra och till helheten för att ambitionerna om en långsiktigt hållbar utveckling av kommunen ska kunna uppnås.
Följande övergripande ingångsvärde gäller vid prioritering av detaljplaner:
Riktlinjer för bostadsförsörjning
Riktlinjerna anger bland annat vilken beredskap kommunen ska ha för årligt bostadsbyggande. De anger också vikten av variation på bostadstyper och upplåtelseformer vid planeringen, i syfte att medverka till en hållbar, jämlik och varierad stad för kommunens alla invånare.
Etableringspolicyn
Kommunen ska i sin planering aktivt arbeta för att tillgodose näringslivets behov och prioritera såväl planläggning av egen mark som planläggning av privatägda fastigheter för att möjliggöra expansion för befintliga verksamheter eller nya etableringar.
Geografisk spridning
Prioriteringen av detaljplaner behöver ställas i relation till exempelvis redan pågående planering och färdiga outnyttjade byggrätter i detaljplaner inom ett visst geografiskt område i syfte att sprida planeringen, för en långsiktigt hållbar utbyggnad av kommunen.
Samordning
En detaljplan kan prioriteras eller prioriteras ner om det finns en samordningseffekt av att driva en samlad detaljplanering och/eller genomförande för flera fastigheter, flera delområden eller för flera fastighetsägare/exploatörer. Samordningseffekter kan uppnås både hos aktuell exploatör/exploatörer och resursmässigt hos kommunen. Behov av att samordna byggnationens påverkan på trafik och näringsliv kan komma att påverka prioritering, i synnerhet i stadskärnan.
Genomförande och tidplan
Kommunen ska prioritera planprojekt som förväntas och av exploatören ämnas genomföras direkt efter att detaljplanen fått laga kraft.
Outnyttjade byggrätter och pågående planering
I de fall där en byggaktör har outnyttjad byggrätt i färdiga detaljplaner eller redan har viss andel pågående planering ska en annan byggaktör ges företräde vid start av detaljplan, om det är möjligt.
Osäkerheter eller begränsande förutsättningar
Prioritering av detaljplaner kan påverkas av osäkra eller begränsande förutsättningar. Det kan innebära att kommunen bedömer att starten av detaljplanen behöver vänta tills osäkerheten minskat. Det kan exempelvis handla om osäkerheter kring när utbyggnad av statlig infrastruktur kan påbörjas eller en intilliggande verksamhet vars miljötillstånd ska ändras.
Principer för prioritering av detaljplaner
Prioriterade detaljplaner
Detaljplaner med följande inriktning eller innehåll ska ges prioritet för start under mandatperioden. Prioriteringen behöver göras tillsammans med de övergripande ingångsvärdena. Kategorierna nedan är utan inbördes prioritering eller rangordning.
Kommunalt och regionalt behov av vård, omsorg, skola, kultur och fritid
Kommunala förvaltningars fastställda lokalförsörjningsplaner samt andra kommunala och regionala behov ska prioriteras. Prioritet ges särskilt till de detaljplaner där behovet hos de kommunala förvaltningarna är särskilt ekonomiskt motiverat eller verksamhets- eller tidsmässigt viktigt.
Trygghet, social hållbarhet och integration
Detaljplaner för förtätning i områden med socioekonomiska utmaningar och i områden i behov av ökad trygghet ska prioriteras. Rätt typ av förtätning inom områdena möjliggör för ökad trygghet, social hållbarhet, breddad socioekonomisk struktur och ökad blandning av boende och upplåtelseformer. Prioritet under mandatperioden är Skäggetorp och Ryd, då flertalet detaljplaner är pågående eller färdiga i Berga. Prioritet av detaljplaner som stärker områdenas centrum, stadsdelsnod ska ges företräde. Detaljplaner som i linje med bostadsförsörjningsprogrammet erbjuder andra upplåtelseformer/boendeformer än majoriteten i segregerade områden ska prioriteras. Det kan exempelvis vara flerbostadshus, hyresrätter eller billiga bostäder i områden som Ekängen eller småhus/radhus/bostadsrätter/äganderätter i Ryd eller Skäggetorp.
Kommunal infrastruktur och kommunala tekniska anläggningar
Detaljplaner för kommunal infrastruktur, samhällsviktig teknisk infrastruktur och miljö- och hållbarhetsinovationer som skapar grunden för annan hållbar stadsutveckling och strukturer ska prioriteras.
Ostlänken och nytt stationsområde
Detaljplaner till följd av utbyggnaden av Ostlänken ska prioriteras. Detta gäller såväl detaljplaner för infrastruktur, stadsutveckling, justeringar och ersättning av verksamhetsmark eller andra behov föranledda av Ostlänkens utbyggnad. Det är viktigt att prioritera projekt som stärker kopplingar och stråk mellan nytt stationsområde och befintlig innerstad.
Småhus
Detaljplaner för småhus (radhus, parhus, kedjehus och friliggande bostäder) och en geografisk spridning av dessa i kommunen ska prioriteras. Tyngdpunkt under mandatperioden på större/mer omfattande detaljplaner föreslås i utvecklingsorterna Ekängen och Ljungsbro/Berg där möjligheten för bland annat god kollektivtrafik och kommunal service bedöms som god. Planeringen för utbyggnaden av Ekängen, Ljungsbro och Berg behöver ske stegvis och trots tidigare beslut om beräknad planstart kan godkända planbesked behöva invänta prioritering på grund av pågående planering och behov av hållbar utveckling av orterna.
Stadskärnan
Detaljplaner avseende förtätning i stadskärnan ska prioriteras för att skapa mer och bättre innerstad. Detaljplanerna ska medverka till att fullfölja avsiktsförklaringens (Framtidens stadskärna) inriktningar genom att bland annat skapa varierad markanvändning, en levande innerstad, levande bottenvåningar och ökad nattbefolkning.
Verksamheter, industri, forskning, science, kontor, upplevelse, hotell och besöksnäring
Detaljplaner för utökning och nyetablering för näringslivets utveckling ska prioriteras. Stads- och stadsdelsnoder i ytterstaden. Detaljplaner för utveckling av stads- eller stadsdelsnoder med strategisk betydelse för ytterstadens utveckling ska prioriteras. Detaljplaner ska möjliggöra för bland annat ökad trygghet, integration, stadsdelsnära service, minskat bilberoende och ökat underlag för kollektivtrafik.
Värna värdefull åkermark
Utöver pågående uppdrag, som syftar till att bättre värna värdefull åkermark utifrån översiktsplanen, behöver åkermarkens betydelse tas hänsyn till vid planprioriteringen. Detaljplaner som innebär att värdefull åkermark inte behöver tas i anspråk behöver därför ges företräde givet en god markhushållning.
Detaljplaner som inte prioriteras
Detaljplaner med följande inriktning, innehåll ska primärt inte ges prioritet för start under mandatperioden. I vissa fall kan detaljplaner inom kategorierna ändå starta utifrån olika orsaker, bland annat utifrån övergripande ingångsvärden som exempelvis samordning med prioriterade detaljplaner.
Förtätningar i innerstaden och ytterstaden (utanför stads- och stadsdelscentrum)
Detaljplaner för förtätningar inom den utökade innerstaden (ej stadskärnan) och ytterstaden ska inte prioriteras under mandatperioden (avgränsning enligt översiktsplan). Dessa typer av detaljplaner prioriteras inte på grund av att planberedskapen är stor (pågående detaljplaner) och att planreserv (byggrätter i antagna detaljplaner) för flerbostadshus är stor efter flera år av prioritering av detaljplaner för flerbostadshus. Prioritet av detaljplaner för flerbostadshus ges istället till stadskärnan, stads- och stadsdelscentrum och framtida stationsområde.
Kommande etapper av större bostadsprojekt på kommunal mark
Detaljplaner för exempelvis Vallastadens fortsättning, nästa etapp Himna (Linghem) och Vikingstad ska inte prioriteras under mandatperioden. Motivet är delvis det samma som för prioriteringen att värna värdefull åkermark, det vill säga då kommunen redan har en stor planberedskap och planreserv där en betydande del utgör byggrätter på kommunal mark för både flerbostadshus och småhus.
Detaljplaner tillhörande utbyggnad av vatten- och avlopp, VA-planer
Detaljplanering och planering för VA-utbyggnad behöver samordnas. Utöver prioritering av start av förstudie för eventuellt utökning av VAområde för Fjälla (med eventuella efterföljande ansökningar om detaljplaner), ligger övriga detaljplaner för planering och utbyggnad enligt VA-planen senare än aktuell mandatperiod.