Hoppa till huvudinnehåll

Kommersiell service på landsbygden

I Linköpings kommuns landsbygdsstrategi står det att "kommunen ska arbeta aktivt för att säkerställa dagligvaruförsörjningen på landsbygden".

Ett steg i detta är att ha en serviceplan för landsbygden Grundtanken är ett medborgarperspektiv, det vill säga att medborgare ska ha möjlighet att bo, leva och verka på liknande villkor i hela kommunen. För att möjliggöra detta stöttar kommunen företagare och företagande på olika sätt i de mindre tätorterna. Via ”Företagsservice” kan företagare få olika former av hjälp och information.

Serviceplan för landsbygden i Linköpings kommun

I Linköpings kommun finns sedan våren 2022 en ny serviceplan för landsbygden. Syftet med planen är att säkerställa långsiktig utveckling, främja och initiera insatser, som positivt påverkar tillgänglighet till kommersiell service på landsbygden vad gäller dagligvaror, drivmedel, kontanthantering och vissa övriga tilläggstjänster.

I planen pekas fem prioriterade servicenoder ut. Dessa är Bestorp, Brokind, Nykil, Skeda Udde och Ulrika. I dessa noder (orter) kan verksamheter som förser området med livsmedel söka statligt stöd. De kan också ansöka om att få bli en servicepunkt, som tillhandahåller olika servicetjänster med stöd från Linköpings kommun.

Några livsmedelsbutiker i kommunen erbjuder också, med stöd av Länsstyrelsen i Östergötland och Linköpings kommun, varuhemsändning i omlandet till medborgare som inte själva kan ta sig till en livsmedelsbutik.
I omlandet finns det även ett par obemannade butiker och en obemannad bensinstation.

Stöd till prioriterade servicenoder

I de så kallade prioriterade servicenoder som pekas ut i serviceplanen, kan verksamheter ansöka om att bli servicepunkter och få kommunalt stöd för att tillhandahålla viss kommersiell service till medborgare. Förutsättningar för att kunna söka stödet anges i Tillämpning av Regler för kommunalt stöd till prioriterade servicenoder på landsbygden 2022.

Ansökan

Ansökan görs till Kommunledningsförvaltningen för två år i taget på särskild blankett, senast sista november året innan ny tvåårsperiod inleds. Beslut fattas i enlighet med reglerna och meddelas sökanden innan tvåårsperioden börjar. Den nu aktuella perioden är 2025-2026. 

Blanketten skickas in via post till:
Hållbarhetschef
Kommunledningsförvaltningen
Linköpings kommun
581 81 Linköping

Eller skrivs ut, signeras, scannas in och skickas via e-post till Kontakt Linköping:

Kontakt Linköping

Linköpings kommuns kontaktcenter svarar på dina frågor och ger dig information om kommunens tjänster.

Till e-postformulär för Kontakt Linköping

Telefon: 013–20 60 00
Telefontid: måndag-fredag klockan 07:30-17:00 (juni - augusti, 07:30-16:00)

Senast uppdaterad den 9 oktober 2024