Hoppa till huvudinnehåll

Områdesutveckling: områdena runt nya stationen

Den nya centralstationen innebär att områdena runt omkring kommer att förändras från verksamhetsområden till levande innerstad.

Så här skulle vyn kunna bli från det nya stationsområdet längs med S:t Larsgatan in mot dagens innerstad. Området är i dag verksamhetsmark och spårområde. Nere till höger i bild är det gamla lokstallet.

Hur ska områdena runt den nya centralstationen förändras?

Kartbild med områdena runt nya stationen markerade, från Gillbergagatan i norr till Järnvägsgatan i söder.

Lila markering visar området runt den nya centralstationen som ska utvecklas och förändras. Karta: Linköpings kommun.

De områden som ligger i direkt anslutning runt den nya centralstationen kommer att förändras. Områdena ligger i stadsdelen Tornby och avgränsas av Järnvägsgatan i söder, Tyttorpsgatan i väster, Stångån i öster och Gillbergagatan i norr.

Det kan vara svårt att se framför sig hur den plats som idag präglas av industrier och andra verksamheter kommer att vara en naturlig del av Linköpings innerstad om några decennier. Men den nya centralstationen ger Linköpings innerstad förutsättningar att växa och utvecklas.

Det finns i dagsläget inga detaljerade planer för hur ny bebyggelse ska se ut eller innehålla, detta kommer att tas fram i detaljplaner under lång tid framöver.

Visionsbild över hur området mellan den nya centralstationen och innerstaden kan utformas de kommande decennierna. Dagens innerstad utvidgas och växer på sikt samman med det nya stationsområdet. Den nya centralstationen ligger längst till höger i bild, i mitten är kraftvärmeverket och Stångån sett från Stångebro. I det övre vänstra hörnet syns Domkyrkan.

Ny centralstation i ett förändrat område

Den nya centralstationen kommer att bli en av Linköpings mest besökta platser och det skapar behov av och förutsättningar för att utveckla staden norrut. Linköpings kommun vill skapa ett stationsområde som är en väl fungerande bytespunkt för resenärer med alla trafikslag.

Området runt den nya centralstationen kommer successivt att utvecklas med kontor, hotell, bostäder och nya gator. För en levande innerstad behöver de nya kvarteren runt centralstationen ha bebyggelse med plats för verksamheter och lokaler i bottenvåningarna. I området kommer vi även behöva skapa grönytor, skolor och lekplatser för att möta behoven från områdets nya invånare.

Denna utveckling innebär att vissa verksamheter av mer störande karaktär (exempelvis på grund av ljud och transporter) som finns på platsen idag kan behöva och/eller vilja flytta på sig. Andra byggnader som lokstallarna och kraftvärmeverket kanske kan fylla nya funktioner i området?

Det pågår intensivt arbete för att ta fram en mer detaljerad plan för hur områdena ska utvecklas - vilka funktioner vill vi ha var? Utvecklingen av detta område kommer att pågå i decennier framöver.

En sammanhållen innerstad

Den befintliga innerstaden ska byggas ihop med de framtida kvarteren på ett sätt som skapar en sammanhållen innerstad.

När den nya centralstationen står klar och Ostlänkens järnvägsspår börjar trafikeras kommer den del av Södra stambanan som leder till vår nuvarande station att tas bort. När denna järnvägsbarriär försvinner mellan innerstaden och området runt den nya centralstationen samt Stångån kan vi bygga ihop områdena och skapa mer och bättre innerstad.

Även om områdets utveckling kommer att pågå under decennier framöver behöver vi redan nu landa i en logisk och genomtänkt struktur för att skapa en sammanhållen och lättorienterad del av innerstaden.

S:t Larsgatan förlängs och kopplar samman ny och gammal innerstad

S:t Larsgatan är redan idag en viktig gata för kollektivtrafik och en bra koppling mellan innerstaden och dagens järnvägsstation. S:t Larsgatan kommer att spela en viktig roll även framöver genom att förlängas norrut, fram till den framtida centralstationen. På så sätt kommer S:t Larsgatan tillsammans med flera andra gator och vägar koppla ihop den nuvarande innerstaden med det nya stationsområdet.

Flygfoto över det framtida stationsområdet, nuvarande stationområde samt del av innerstaden med markering som visar hur St Larsgatan ska förlängas norrut till nya stationen.

Streckad linje visar hur S:t Larsgatan ska förlängas norrut till det framtida stationsområdet (lila cirkel). Foto: Lasse Hejdenberg

Hur påverkas Linköpings vägar och trafiksystem?

Staden under byggtiden

Fram tills de nya järnvägsspåren och den nya centralstationen öppnar för trafik kommer stora delar av staden vara byggarbetsplats, framförallt stationsområdet.

Trafikverket ska bygga nya järnvägsspår samtidigt som vi ska utveckla och bygga vår stad. Det kommer bland annat medföra att vi ibland behöver ta en annan väg till jobbet, skolan eller fritidsaktiviteten. Det kommer även innebära störningar för många som lever och verkar i Linköping.

Det är viktigt att komma ihåg att alla störningar, avstängningar och ombyggnationer som vi står inför kommer att leda till en trivsam, sammanhållen och lättorienterad innerstad med välfungerande trafiklösningar. Linköpings kommun planerar redan nu för lösningar som gör att avstängningar och omledningar under byggtiden som leder till att trafiken fungerar så bra som möjligt.

Förändringar i trafiksystemet i områdena runt den nya centralstationen

Kallerstadsleden

Järnvägsspåren för Ostlänken ska gå där delar av Kallerstadsleden går idag. Det innebär att Kallerstadsleden behöver flyttas.

I dagsläget är sträckningen av nya Kallerstadsleden inte bestämd. Detta kommer att beslutas i en ny detaljplan framöver.

Vår förhoppning är att den befintliga vägen ska kunna vara öppen fram tills den nya vägen öppnar för trafik.

På lång sikt kan en ny broförbindelse för gång och cykel byggas ungefär på samma sträcka som den nuvarande Kallerstadsbron. Tidplanen för denna bro är oklar.

Bro mellan nya stationsområdet och Stångebro

I det nya stationsområdet planerar vi för en ny bro mellan Stångebro och det nya stationsområdet för gående, cyklister och kollektivtrafik. Inriktningen är att bron ska vara klar tills den nya stationen öppnar.

Utvecklingen av Linköping i tre faser

År 2030 börjar Trafikverket bygga spåranläggningen för Ostlänkens järnvägsspår. Det innebär att vi behöver planera för utvecklingen av Linköping både på kort och lång sikt. I utbyggnaden av Linköping utgår vi därför från tre faser:

  • Utbyggnad av staden fram till Ostlänkens järnvägsspår och den nya centralstationen är klar, år 2035.
  • Utbyggnad av staden efter att de centrala delarna av Södra stambanan har tagits bort, från år 2040 och framåt.
  • Utveckling på längre sikt, från år 2060 och framåt.

Pågående eller planerade projekt i eller kopplade till områdena runt nya centralstationen

Under 2025 ska Linköpings kommun och Trafikverket tillsammans komma fram till en exakt dragning för järnvägsspåren. Det innebär att Linköpings kommun under de närmaste åren behöver starta arbetet med att ta fram ny fördjupad översiktsplan och nya detaljplaner som behövs för att järnvägens utbyggnad ska vara möjlig - till exempel för en ny Kallerstadsled och för den nya centralstationen.

Utöver de detaljplaner som krävs för byggnationen av järnvägen ska vara möjlig så behöver vi prioritera utvecklingen i områdena närmast den framtida centralstationen, så att viktiga funktioner kan komma på plats och områdena blir attraktiva att vistas i.

När vi kommit längre i arbetet med dessa projekt kommer vi att länka till dem här. För tillfället pågår följande projekt som påverkar utvecklingen av områdena.

Senast uppdaterad den 17 december 2024