Områdesutveckling: Stångebro
Linköpings innerstad ska växa över Stångån. Stångebro ska utvecklas från verksamhetsområde till innerstad.
Lila markering i kartan visar Stångebro. Karta: Linköpings kommun.
Hur ska Stångebro förändras?
Det kan vara svårt att se framför sig hur den plats som idag präglas av industrier och andra verksamheter kommer att vara en naturlig del av Linköpings innerstad om några decennier. Den befintliga innerstaden ska byggas ihop med de framtida kvarteren på Stångebro och områdena runt den nya centralstationen på ett sätt som skapar en sammanhållen innerstad.
De delar av Stångebro som idag är industri- och verksamhetsområde kommer att utvecklas till en levande stadsdel med bland annat bostäder, kontor, centrumverksamhet, service och en multisporthall. I området kommer vi även behöva skapa parker, samhällsservice och lekplatser för att möta behoven från områdets nya invånare.
Denna utveckling innebär att vissa verksamheter av mer störande karaktär (exempelvis ljud och transporter) som finns på platsen idag kan behöva och/eller vilja flytta på sig.
Mer och bättre innerstad skapas när barriär försvinner
När den nya centralstationen står klar och Ostlänkens järnvägsspår börjar trafikeras kommer den del av Södra stambanan som leder till vår nuvarande station att tas bort. När denna järnvägsbarriär försvinner mellan innerstaden och Stångån kan vi bygga ihop områdena och skapa mer och bättre innerstad.
Även om områdets utveckling kommer att pågå under decennier framöver behöver vi redan nu landa i en logisk och genomtänkt struktur för att skapa en sammanhållen och lättorienterad innerstad.
Stadspark
På båda sidorna av Stångån ska en stadspark skapas. Stångebrofältet, Nykvarnsparken och Nykvarnsholmen kommer att ingå i stadsparken. Stadsparken kommer att bli en plats för evenemang, rekreation och aktivitet.
Lila markering i kartan visar ungefärlig utbredning av den framtida stadsparken. Karta: Linköpings kommun.
Hur påverkas Linköpings vägar och trafiksystem?
Staden under byggtiden
Fram tills de nya järnvägsspåren och den nya centralstationen öppnar för trafik kommer stora delar av staden vara byggarbetsplats, framförallt stationsområdet.
Trafikverket ska bygga nya järnvägsspår samtidigt som vi ska utveckla och bygga vår stad. Det kommer bland annat medföra att vi ibland behöver ta en annan väg till jobbet, skolan eller fritidsaktiviteten. Det kommer även innebära störningar för många som lever och verkar i Linköping.
Det är viktigt att komma ihåg att alla störningar, avstängningar och ombyggnationer som vi står inför kommer att leda till en trivsam, sammanhållen och lättorienterad innerstad med välfungerande trafiklösningar. Linköpings kommun planerar redan nu för lösningar som gör att avstängningar och omledningar under byggtiden som leder till att trafiken fungerar så bra som möjligt.
Förändringar i trafiksystemet
När Stångebro utvecklas till en del av innerstaden påverkas också gator och vägar i området. När fler rör sig till fots eller med cykel i området behöver gatorna anpassas för detta.
Norrköpingsvägen och Gumpekullavägen
Delar av Norrköpingsvägen och Gumpekullavägen ska få annan utformning, men kommer även fortsatt vara viktiga i stadens övergripande trafiksystem. Idag är vägarna främst utformade för framkomlighet för biltrafik. När innerstaden växer till Stångebro kommer Norrköpingsvägen och Gumpekullavägen behöva anpassas efter att fler rör sig här till fots eller med cykel.
Bro mellan nya stationsområdet och Stångebro
I det nya stationsområdet planerar vi för en ny bro mellan Stångebro och det nya stationsområdet för gående, cyklister och kollektivtrafik. Inriktningen är att bron ska vara klar tills den nya centralstationen öppnar.
Utvecklingen av Linköping i tre faser
År 2030 börjar Trafikverket bygga spåranläggningen för Ostlänkens järnvägsspår. Det innebär att vi behöver planera för utvecklingen av Linköping både på kort och lång sikt. I utbyggnaden av Linköping utgår vi därför från tre faser:
- Utbyggnad av staden fram till Ostlänkens järnvägsspår och den nya centralstationen är klar, år 2035.
- Utbyggnad av staden efter att de centrala delarna av Södra stambanan har tagits bort, från år 2040 och framåt.
- Utveckling på längre sikt, från år 2060 och framåt.
Pågående eller planerade projekt i eller kopplade till Stångebro
Under 2025 ska Linköpings kommun och Trafikverket tillsammans komma fram till en exakt dragning för järnvägsspåren. Det innebär att Linköpings kommun behöver starta arbetet med att ta fram de nya detaljplaner som behövs för att järnvägens utbyggnad ska vara möjlig - till exempel för en ny Kallerstadsled och för den nya centralstationen.
Utöver de detaljplaner som krävs för byggnationen av järnvägen ska vara möjlig så behöver vi prioritera utvecklingen i områdena närmast den framtida centralstationen, så att de blir attraktiva att vistas i.
När vi kommit längre i arbetet med dessa projekt kommer vi att länka till dem här.
För tillfället pågår följande projekt som påverkar Stångebro: