Ostlänken
Ostlänken innebär att nya järnvägsspår och en ny centralstation ska byggas i Linköping. Ostlänken innebär också att flera delar av centrala Linköping kommer att förändras.
Vad är Ostlänken?
Ostlänken är en 16 mil lång ny dubbelspårig järnväg mellan Järna (utanför Södertälje) och Linköping.
Ostlänken innebär att Linköping får en ny centralstation som ska ligga norr om den nuvarande stationen, i närheten av där Kallerstadsleden ligger idag och strax öster om Tornet. Den nya stationen blir gemensam för Ostlänken och Södra stambanan.
Lila markeringar visar föreslagen sträckning för Ostlänkens järnvägsspår och det föreslagna stationsområdet. Foto: Lasse Hejdenberg
Vem gör vad?
Det är Trafikverket som har huvudansvar för järnväg och perronger. Linköpings kommun ansvarar för övriga funktioner kring centralstationen, utvecklingen av områdena runt omkring och hur de kopplas samman och utvecklas med övriga staden.
För mer information om Trafikverkets ansvarsområden, se Trafikverkets webbplats.
Vad innebär Ostlänken för tågtrafiken?
Nya tågspår för persontrafik
Både Ostlänken och Södra stambanans järnvägsspår kommer att gå via den nya centralstationen. Persontåg kommer att trafikera både Ostlänkens järnvägsspår och Södra stambanan. Ostlänkens spår kommer att trafikeras av fjärrtåg, det vill säga persontåg som går längre sträckor. Godståg och pendeltåg kommer enbart att gå på Södra stambanan. Trafiken på de två järnvägsspåren ska inte störas av varandra.
De nya järnvägsspåren för Ostlänken avslutas strax väster om Bergsvägen, där spåren går ihop med de befintliga på Södra stambanan. Den del av Södra stambanan som leder till nuvarande station tas bort och ersätts av nya spår till den gemensamma centralstationen.
Smidigare tågresor och fler avgångar
De nya järnvägsspåren innebär att fler tåg kan trafikera järnvägssträckan Linköping–Stockholm. Sträckan har redan idag svårt att hantera nuvarande mängd tåg, på grund av spårens begränsade kapacitet.
För att skapa en välfungerande tågtrafik behövs nya järnvägsspår, eftersom kapaciteten behöver öka. Det räcker inte med att rusta upp befintliga spår. Den nuvarande stationen och dess spårområde kan inte byggas ut på grund av platsbrist och av hänsyn till framtida behov såväl för järnvägen som för stadens utveckling.
De nya järnvägsspåren ska kunna trafikeras av persontåg som färdas i upp till 250 kilometer i timmen.
Vad innebär Ostlänken för Linköpings utveckling?
Så här skulle vyn kunna bli från det nya stationsområdet längs med S:t Larsgatan in mot innerstaden. Området är i dag verksamhetsmark och spårområde. Nere till höger i bild är det gamla lokstallet.
Ostlänken innebär att Linköping får en ny centralstation som ska ligga norr om den nuvarande stationen, i närheten av där Kallerstadsleden ligger idag och strax öster om Tornet.
För att göra det möjligt att bygga ut järnvägen och ta sig till den nya centralstationen behöver Linköpings kommun ta fram nya detaljplaner för områdena närmast den nya järnvägen, parallellt med Trafikverkets järnvägsplan. Detaljplanerna behöver omfatta järnvägen, den nya centralstationen, nya gator och funktioner som exempelvis bussterminal och cykelparkering. Det är också nödvändigt att ta fram detaljplaner som gör det möjligt att flytta Kallerstadsleden och ledningar som påverkas, så att vattenförsörjningen och framkomligheten fungerar under byggtiden.
Förutom nya järnvägsspår och en ny centralstation innebär Ostlänken att Linköping kommer genomgå stora förändringar. Bland annat kommer innerstaden att kunna växa, när de delar av Södra stambanans järnvägsspår som leder till den nuvarande stationen tas bort i centrala Linköping. Idag utgör dessa järnvägsspår en barriär i staden. Men när de tas bort kommer innerstaden kunna växa norrut. De kommande decennierna kommer områdena runt den framtida centralstationen att utvecklas från industriområden till levande delar av innerstaden.
Efter att de nya järnvägsspåren börjar trafikeras flyttas all tågtrafik till den nya centralstationen. Den nuvarande stationen kommer att stängas för tågtrafik och kommer på sikt att få en ny funktion.
Visionsbild över hur området mellan den nya centralstationen och innerstaden kan utformas de kommande decennierna. Dagens innerstad utvidgas och växer på sikt samman med det nya stationsområdet. Den nya centralstationen ligger längst till höger i bild, i mitten är kraftvärmeverket och Stångån sett från Stångebro. I det övre vänstra hörnet syns Domkyrkan.
Linköpings stadsutveckling kopplat till Ostlänken
Tidplan
Tidplan för Linköpings kommun och Trafikverket. Tiderna är preliminära och kan ändras.
- 2024 höst - samrådsperiod för Trafikverket förslag om val av spårlinje och stationslösning.
- 2025 vår - Linköpings kommun påbörjar arbetet med att ta fram de nya detaljplaner som behövs för att Ostlänken ska kunna byggas.
- 2025 - Linköpings kommunfullmäktige tar beslut om kommunens vilja för spårdragning, stationslösning och medfinansiering.
- 2026 sommar - samrådsperiod för Trafikverkets förslag på järnvägsplan. Järnvägsplanen anger i detalj hur de nya järnvägsspåren ska utformas, var de ska gå och vilken mark som Trafikverket kommer behöva ta i anspråk under och efter byggtiden.
- 2026 sommar - Linköpings kommun har samrådsperiod för de nya detaljplaner som behövs för att Ostlänken ska kunna byggas.
- 2027 - granskningsperiod för Trafikverkets förslag på järnvägsplan. 2028, första kvartalet - antagande av de nya detaljplaner som Linköpings kommun har tagit fram för att Ostlänken ska kunna byggas.
- 2030 - järnvägsplanen blir gällande.
- 2030 - Trafikverket börjar bygga spåranläggningen.
- 2030-2032 - Linköpings kommun bygger nya Kallerstadsleden.
- 2035 - Ostlänkens järnvägspår börjar trafikeras och den nya stationsbyggnaden tas i drift.