Nya stationen kommer ligga i Steninge
Trafikverket har beslutat att Ostlänken ska gå i korridoren med station i Steninge. Beslutet ger tydliga förutsättningarna för Linköpings stadsutveckling.
Bilden visar ett flygfoto över området där den nya stationen kommer att ligga. Den lila markeringen illustrerar korridoren där Ostlänken och den nya tågstationen kommer att ligga parallellt med Kallerstadsleden i S:t Larsgatans förlängning. Foto: Lasse Hejdenberg
Nu arbetar Trafikverket med att ta fram en järnvägsplan. Det är en detaljerad beskrivning av hur sträckningen av järnvägen ska se ut och hur den ska byggas inom korridoren. Kommunen har i sitt remissvar inför korridorvalet varit tydlig med att man vill att stationen ligger i S:t Larsgatans förlängning.
Järnvägsplanen ska även innehålla en miljökonsekvensbeskrivning som beskriver den miljöpåverkan som verksamheten kan medföra. I denna process bjuder Trafikverket in till fler samråd med till exempel fastighetsägare i det aktuella området innan planen ställs ut för granskning.
Planerad byggstart för Ostlänken genom Linköping är 2029.
Enligt Trafikverkets utredning är korridoren med station i Steninge det bästa alternativet för Ostlänkens sträckning i centrala Linköping. Ställningstagandet vilar på Trafikverkets samlade bedömning av alternativens effekter samt i vilken utsträckning de uppfyller projektets ändamål och projektmål. Övriga redovisade alternativ avskrivs nu från fortsatt planering.
Kartan visar korridoren genom LInköping inom vilken Ostlänken ska gå. Exakt var i korridoren utreds fortfarande.