Hoppa till huvudinnehåll

Elbilsbatteri från 40-talet

Idag ökar antalet elbilar och det framställs som en modern företeelse, men i arkivet har vi hittat information om elbilsbatterier från 1940-talet.

I AB Linköpings elverks arkiv finns det en akt som handlar om underhåll av företagets batteri till elektrobilen. Handlingarna är från krigsåren, det vill säga 1943-1944. Den man har kontakt med för besiktning av batteriet är Ackumulator-fabriksaktiebolaget Tudor. De har sänt ut en besiktningsman för att kontrollera batteriet och Erik Sundblad ger även en skriftlig rapport på batteriets skick. Det som går igen i inspektionsrapporten är att träskivorna som sitter runt batteriet för isolering är brända och behöver bytas ut.

 

I akten finns även en liten skrift “Behandlingsföreskrifter för Tudor Ky-batterier”. Skriften är tryckt 1942, men i inledningen hänvisar man till att det första batteriet togs i drift för över 25 år sedan, med andra ord i slutet av det första världskriget. Batteriet är främst konstruerat för el-bilar och truckar. Elbilens användningsområde är förlagt till städerna, eftersom där kör man inte så fort och så långt. Några av de fördelar för elbilen som lyfts fram är att den är ljudlös, enkel att köra och har en ringa oljeförbrukning samt en mycket stor livslängd hos bilen. Eltruckens fördelar är så allmänt kända att det inte behöver förklaras. En förutsättning för att driftsäkerheten är en god behandling av batteriet och det är för detta syfte som skriften är framtagen.

 

Text: Maria Dalbark, Linköpings stadsarkiv

Källa: AB Linköpings Elverks arkiv

Senast uppdaterad den 12 juni 2024