Hoppa till huvudinnehåll

Föreningsbidrag från vård- och äldreomsorgsnämnden

Ideella föreningar som har medlemmar i Linköpings kommun kan söka föreningsbidrag. Vård- och äldreomsorgsnämnden delar varje år ut föreningsbidrag till föreningar som har verksamhet inom nämndens ansvarsområden.

Föreningsbidragets syfte

  • Främja demokrati, utveckling och ett brett socialt engagemang i Linköpings kommun
  • Stimulera ideella föreningar att bedriva verksamhet för pensionärsföreningar eller föreningar som ordnar aktiviteter för personer över 65 år
  • Motverka isolering för enskilda och grupper och främja allas delaktighet i samhället
  • Ge förutsättningar för ett aktivt socialt liv, gemenskap och sociala kontakter genom att stödja hälsofrämjande insatser för att fysiskt, psykiskt och socialt höja välbefinnandet.

Tre former av föreningsbidrag

Vård- och äldreomsorgsnämnden delar ut tre föreningsbidrag: grund- och medlemsbidrag, aktivitetsbidrag och särskilt aktivitetsbidrag.

  • Grund- och medlemsbidrag syftar till att möjliggöra föreningslivets grundverksamhet såsom styrelsemöten, porto, administration, marknadsföring och liknande. 
  • Aktivitetsbidrag kan sökas vid ett tillfälle per år och ska stötta för kostnader gällande aktiviteter riktade till äldre utanför den egna föreningen. Syftet är att motverka isolering och ensamhet samt främja delaktigheten i samhället för personer 65 år eller äldre. Det är också att ge förutsättningar för ett aktivt socialt liv, gemenskap och sociala kontakter genom att stödja hälsofrämjande insatser för att fysiskt, psykiskt och socialt höja välbefinnandet.
  • Särskilt aktivitetsbidrag riktas till en lokal samorganisation som är en paraplyorganisation för ett antal medlemsföreningar. Bidraget ska användas till verksamhet som stödjer medlemsföreningarna. 

Mer detaljerad information om Vård- och äldreomsorgsnämndens bidragsregler i Linköping kommun når du via länken "Regler föreningsbidrag VÄN".

Process för ansökan om bidrag

  1. För att kunna ansöka om bidrag måste föreningen göra en registrering i Interbook Go. Först ska föreningsansvarig registrera sig som privatperson i Interbook Go, därefter ska föreningen registreras i samma system. (Se instruktion.)
  2. Vård- och omsorgsförvaltningen bedömer om föreningen uppfyller bestämmelser enligt regelverket - förutsättningar och grundläggande villkor för föreningsbidrag.
  3. Samtliga årshandlingar ska vara inskickade i Interbook Go senast den 30 november. (Se instruktion)
  4. Vård- och omsorgsförvaltningen bedömer om föreningen uppfyller nämndspecifika kriterier.
  5. Föreningar som uppfyller nämndspecifika kriterier kategoriseras “VÄN förening bidragsberättigad”
  6. Föreningen ansöker om grund- och medlemsbidrag, aktivitetsbidrag och/eller särskilt aktivitetsbidrag. (Se instruktion).
  7. Ansökningsperioden för bidrag öppnar 1 oktober. Ansökan om bidrag ska göras senast 30 november.
  8. Beslut av vård- och äldreomsorgsnämnd
  9. Utbetalning av beviljat grundbidrag, aktivitetsbidrag och särskilt aktivitetsbidrag.

Instruktion för att registrera person och förening i Interbook Go

Första steget för en förening som vill ansöka om föreningsbidrag är att skapa ett inlogg i Interbook Go, via länk nedan.

Detta görs genom att föreningsansvarig registrerar sig som privatperson i Interbook Go. I ett senare skede kopplas detta till en ansökan om föreningsbidrag. Syftet med registrering av privatperson är att föreningen ska kunna ta del av den information som kommunen skickar ut om föreningsbidragen.

Registrera ny användare/privatkund

  • Välj "Skapa ny privatkund" på förstasidan.
  • Ange e-postadress. Om e-postadressen redan finns inlagd i systemet så ska du logga in i stället för att göra detta steg. Om det inte går ber vi dig att kontakta kommunen för vidare hjälp.
  • Fyll i de efterfrågade uppgifterna.
  • När du har gjort detta så skickas en verifikationskod till den e-postadress som angavs. Den ska anges i formuläret som ett sista steg i processen för nyregistrering.

Registrera förening

  1. Logga in i Interbook Go på ditt personliga konto
  2. Välj Mitt konto i menyn på vänster sida.
  3. Välj "Föreningsansökningar"
  4. Klicka på "Ny ansökan"
  5. Fyll i föreningens uppgifter.
    1. Namn (obligatoriskt) - här skriver du in föreningens officiella namn i klartext.
    2. Organisationsnummer (obligatoriskt)
    3. Ange föreningens Plusgiro, Bankgiro, Clearing+Kontonummer. Detta är nödvändigt om bidrag ska kunna betalas ut.
    4. RF-nummer anges bara av idrottsföreningar som är anslutna till Riksidrottsförbundet (RF)
    5. Markera om ni vill att föreningen visas i det ”offentliga föreningsregistret” efter registreringen. Vi rekommenderar att ni gör detta. Det är ett sätt att synliggöra att föreningen finns för bland annat potentiella medlemmar.
  6. Fyll i föreningens kontaktuppgifter:
    1. Adress (obligatoriskt)
    2. Ange eventuellt C/o-adress
    3. Postnr (obligatoriskt)
    4. Ort (obligatoriskt)
    5. Föreningens mobiltelefonnummer
    6. Föreningens telefonnummer
    7. Föreningens E-postadress
    8. Föreningens eventuella hemsida
  7. Fyll i kategori
    1. Välj en Kategori från listan (obligatoriskt). Använd “övrig förening” om du inte hittar någon som passar.
    2. Välj eventuellt en Organisation från listan
    3. Om er organisation inte finns med i listan ange den nya i fältet för Ny organisation.
    4. Välj en Verksamhet från listan (obligatoriskt) och klicka på ”Lägg till”. Här kan flera verksamheter väljas. Välj "övrig" om ni inte hittar någon passande verksamhet.
    5. Tryck “spara utkast” om du vill fortsätta fylla i ansökan en annan gång. Tryck på “nästa” om du vill fortsätta fylla i ansökan.
  8. Registrera styrelse. Vi rekommenderar att man lägger in flera styrelsemedlemmar för att minska sårbarheten.
    1. Fyll i efterfrågade uppgifter. Särskilt viktigt är att kontaktuppgifterna stämmer.
  9. Ladda upp obligatoriska dokument. I reglerna framgår vilka dokument som är obligatoriska att ladda upp för att er ansökan ska kunna behandlas.
  10. Försäkra er att ansökan är korrekt. Klicka i rutan: “Jag accepterar”.
  11. Skicka in ansökan. De uppgifter du har fyllt i visas här. Det är möjligt att granska dessa och göra eventuella justeringar i de olika stegen om de inte är korrekta.
  12. För att lämna in din ansökan om att registrera din förening klickar du på knappen Skicka.
  13. När ansökan är skickad, visas en kvittens på skärmen.

Årshandlingar som ska laddas upp i Interbook Go senast den 30 november

  • Årsmötesprotokoll (signerat)
  • Verksamhetsberättelse
  • Ekonomisk redovisning, resultat- och balansräkning
  • Revisionsberättelse (signerad)
  • Verksamhetsplan för innevarande verksamhetsår
  • Budget för innevarande verksamhetsår
  • Förändras stadgarna så ska även dessa laddas upp på nytt

Instruktion för att ansöka om föreningsbidrag i Interbook Go

  1. Logga in i Interbook Go på ditt personliga konto.
  2. Klicka på ”Bidrag” i huvudmenyn. En lista med alla bidrag och ansökningar visas. I slutet på listan redovisas om det finns flera sidor i registret. Valen för ”Ändra”, ”Ta bort” och ”Visa” är inte aktiva om du inte har valt någon ansökan att redigera, radera eller se.
  3. Klicka på Ny bidragsansökan för att upprätta en ny bidragsansökan.
  4. Välj bidrag - Genom att klicka på pilen i slutet av fältet ”Bidrag som är öppna för ansökan” visas en lista över alla bidrag som kan sökas just nu.
  5. Fyll i efterfrågade uppgifter för det bidrag som ska sökas.
  6. Utkast för budget och verksamhetsplan för nästa verksamhetsår bifogas i ansökan.
  7. Klicka på Spara Utkast eller klicka på Skicka och skicka in ansökan.
  8. Om du klickar på Spara Utkast sparas ansökan som ett utkast och du kan redigera och komplettera ansökan innan du skickar in den för handläggning. Om du klickar på Spara och skicka in ansökan låses ansökan för redigering och du kan skicka in den för handläggning.
  9. Klart! En ny ansökan om bidrag är skapad.

Postadress: Vård- och omsorgsförvaltningen
Box 356
581 03 Linköping

Senast uppdaterad den 9 november 2024