Föreningsbidrag från vård- och äldreomsorgsnämnden
Ideella föreningar som har medlemmar i Linköpings kommun kan söka föreningsbidrag. Vård- och äldreomsorgsnämnden delar varje år ut föreningsbidrag till föreningar som har verksamhet inom nämndens ansvarsområden.
Ansökan för föreningsbidrag 2025 är stängd. Ansökningsperioden för föreningsbidrag 2026 öppnar 2025-09-01.
Föreningsbidragets syfte
Främja demokrati, utveckling och ett brett socialt engagemang i Linköpings kommun
Stimulera ideella föreningar att bedriva verksamhet för pensionärsföreningar eller föreningar som ordnar aktiviteter för personer över 65 år
Motverka isolering för enskilda och grupper och främja allas delaktighet i samhället
Ge förutsättningar för ett aktivt socialt liv, gemenskap och sociala kontakter genom att stödja hälsofrämjande insatser för att fysiskt, psykiskt och socialt höja välbefinnandet.
Tre former av föreningsbidrag
Vård- och äldreomsorgsnämnden delar ut tre föreningsbidrag: grund- och medlemsbidrag, aktivitetsbidrag och särskilt aktivitetsbidrag.
Grund- och medlemsbidrag syftar till att möjliggöra föreningslivets grundverksamhet såsom styrelsemöten, porto, administration, marknadsföring och liknande.
Aktivitetsbidrag kan sökas vid ett tillfälle per år och ska stötta för kostnader gällande aktiviteter riktade till äldre utanför den egna föreningen. Syftet är att motverka isolering och ensamhet samt främja delaktigheten i samhället för personer 65 år eller äldre. Det är också att ge förutsättningar för ett aktivt socialt liv, gemenskap och sociala kontakter genom att stödja hälsofrämjande insatser för att fysiskt, psykiskt och socialt höja välbefinnandet.
Särskilt aktivitetsbidrag riktas till en lokal samorganisation som är en paraplyorganisation för ett antal medlemsföreningar. Bidraget ska användas till verksamhet som stödjer medlemsföreningarna.
Mer detaljerad information om Vård- och äldreomsorgsnämndens bidragsregler i Linköping kommun når du via länken "Regler föreningsbidrag VÄN".
För att kunna ansöka om bidrag måste föreningen göra en registrering i Interbook Go. Först ska föreningsansvarig registrera sig som privatperson i Interbook Go, därefter ska föreningen registreras i samma system. (Se instruktion.)
Vård- och omsorgsförvaltningen bedömer om föreningen uppfyller bestämmelser enligt regelverket - förutsättningar och grundläggande villkor för föreningsbidrag.
Samtliga årshandlingar ska vara inskickade i Interbook Go senast den 30 november. (Se instruktion)
Vård- och omsorgsförvaltningen bedömer om föreningen uppfyller nämndspecifika kriterier.
Föreningar som uppfyller nämndspecifika kriterier kategoriseras “VÄN förening bidragsberättigad”
Föreningen ansöker om grund- och medlemsbidrag, aktivitetsbidrag och/eller särskilt aktivitetsbidrag. (Se instruktion).
Ansökningsperioden för bidrag pågår 1 september-31 oktober varje år.
Beslut av vård- och äldreomsorgsnämnd
Utbetalning av beviljat grundbidrag, aktivitetsbidrag och särskilt aktivitetsbidrag.
Instruktion för att registrera person och förening i Interbook Go
Första steget för en förening som vill ansöka om föreningsbidrag är att skapa ett inlogg i Interbook Go, via länk nedan.
Detta görs genom att föreningsansvarig registrerar sig som privatperson i Interbook Go. I ett senare skede kopplas detta till en ansökan om föreningsbidrag. Syftet med registrering av privatperson är att föreningen ska kunna ta del av den information som kommunen skickar ut om föreningsbidragen.
Registrera ny användare/privatkund
Välj "Skapa ny privatkund" på förstasidan.
Ange e-postadress. Om e-postadressen redan finns inlagd i systemet så ska du logga in i stället för att göra detta steg. Om det inte går ber vi dig att kontakta kommunen för vidare hjälp.
Fyll i de efterfrågade uppgifterna.
När du har gjort detta så skickas en verifikationskod till den e-postadress som angavs. Den ska anges i formuläret som ett sista steg i processen för nyregistrering.
Registrera förening
Logga in i Interbook Go på ditt personliga konto
Välj Mitt konto i menyn på vänster sida.
Välj "Föreningsansökningar"
Klicka på "Ny ansökan"
Fyll i föreningens uppgifter.
Namn (obligatoriskt) - här skriver du in föreningens officiella namn i klartext.
Organisationsnummer (obligatoriskt)
Ange föreningens Plusgiro, Bankgiro, Clearing+Kontonummer. Detta är nödvändigt om bidrag ska kunna betalas ut.
RF-nummer anges bara av idrottsföreningar som är anslutna till Riksidrottsförbundet (RF)
Markera om ni vill att föreningen visas i det ”offentliga föreningsregistret” efter registreringen. Vi rekommenderar att ni gör detta. Det är ett sätt att synliggöra att föreningen finns för bland annat potentiella medlemmar.
Fyll i föreningens kontaktuppgifter:
Adress (obligatoriskt)
Ange eventuellt C/o-adress
Postnr (obligatoriskt)
Ort (obligatoriskt)
Föreningens mobiltelefonnummer
Föreningens telefonnummer
Föreningens E-postadress
Föreningens eventuella hemsida
Fyll i kategori
Välj en Kategori från listan (obligatoriskt). Använd “övrig förening” om du inte hittar någon som passar.
Välj eventuellt en Organisation från listan
Om er organisation inte finns med i listan ange den nya i fältet för Ny organisation.
Välj en Verksamhet från listan (obligatoriskt) och klicka på ”Lägg till”. Här kan flera verksamheter väljas. Välj "övrig" om ni inte hittar någon passande verksamhet.
Tryck “spara utkast” om du vill fortsätta fylla i ansökan en annan gång. Tryck på “nästa” om du vill fortsätta fylla i ansökan.
Registrera styrelse. Vi rekommenderar att man lägger in flera styrelsemedlemmar för att minska sårbarheten.
Fyll i efterfrågade uppgifter. Särskilt viktigt är att kontaktuppgifterna stämmer.
Ladda upp obligatoriska dokument. I reglerna framgår vilka dokument som är obligatoriska att ladda upp för att er ansökan ska kunna behandlas.
Försäkra er att ansökan är korrekt. Klicka i rutan: “Jag accepterar”.
Skicka in ansökan. De uppgifter du har fyllt i visas här. Det är möjligt att granska dessa och göra eventuella justeringar i de olika stegen om de inte är korrekta.
För att lämna in din ansökan om att registrera din förening klickar du på knappen Skicka.
När ansökan är skickad, visas en kvittens på skärmen.
Årshandlingar som ska laddas upp i Interbook Go senast den 30 november
Årsmötesprotokoll (signerat)
Verksamhetsberättelse
Ekonomisk redovisning, resultat- och balansräkning
Revisionsberättelse (signerad)
Verksamhetsplan för innevarande verksamhetsår
Budget för innevarande verksamhetsår
Förändras stadgarna så ska även dessa laddas upp på nytt
Instruktion för att ansöka om föreningsbidrag i Interbook Go
Logga in i Interbook Go på ditt personliga konto.
Klicka på ”Bidrag” i huvudmenyn. En lista med alla bidrag och ansökningar visas. I slutet på listan redovisas om det finns flera sidor i registret. Valen för ”Ändra”, ”Ta bort” och ”Visa” är inte aktiva om du inte har valt någon ansökan att redigera, radera eller se.
Klicka på Ny bidragsansökan för att upprätta en ny bidragsansökan.
Välj bidrag - Genom att klicka på pilen i slutet av fältet ”Bidrag som är öppna för ansökan” visas en lista över alla bidrag som kan sökas just nu.
Fyll i efterfrågade uppgifter för det bidrag som ska sökas.
Utkast för budget och verksamhetsplan för nästa verksamhetsår bifogas i ansökan.
Klicka på Spara Utkast eller klicka på Skicka och skicka in ansökan.
Om du klickar på Spara Utkast sparas ansökan som ett utkast och du kan redigera och komplettera ansökan innan du skickar in den för handläggning. Om du klickar på Spara och skicka in ansökan låses ansökan för redigering och du kan skicka in den för handläggning.
Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies.
Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.
Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.
Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.
Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.