Informationshanteringsplan
Alla myndigheter ska beskriva sina allmänna handlingar i en informationshanteringsplan (som tidigare benämndes dokumenthanteringsplan). Planen är en översikt som är till hjälp för att få en överblick över alla allmänna handlingar som finns och hur dessa ska hanteras.
Informationshanteringsplanen skrivs i samråd med Stadsarkivet. Boka in ett möte med en arkivarie från Stadsarkivet, så får du hjälp att komma igång! I Utvecklingsportalen finns även en utbildning du kan gå för att få en grund.
Det är verksamheten som ansvarar för upprätta och fortlöpande revidera informationshanteringsplan och arkivbeskrivning, så att allmänna handlingar hanteras på rätt sätt. Informationshanteringsplanen ska fastställas av nämnd eller styrelse, efter samråd med arkivmyndigheten. Vid större förändringar av informationshanteringsplanen bör dessa tas upp i nämnd. Smärre justeringar kan med fördel ske på delegation till utsedd inom den egna organisationen.
De kommunala bolagen kan välja om de vill lägga upp informationshanteringsplanen efter det allmänna arkivschemat eller efter processer. Förvaltningarna ska alltid hänvisa gallring till särskild föreskrift och från och med hösten 2023 gäller samma rutin även för de kommunala bolagen. Vägledning för gallringsfrister kan fås från Stadsarkivets föreskrifter, råd från Samrådsgruppen för kommunala arkivfrågor (SKA) och Riksarkivets föreskrifter.
Här finns mallar du kan använda dig av när du ska börja skriva er informationshanteringsplan. Det finns även en mall för Förteckning av arbetsmaterial, som kan användas i ert informationssäkerhetsarbete. Den låg tidigare som en flik i informationshanteringsplanen.