Hoppa till huvudinnehåll

Ledarskap i klassrummet

Ledarskap i klassrummet - Lärande samspel är en utbildning och samtidig handledning i ledarskap utifrån ett relationellt perspektiv. Utbildningen är manualbaserad och bygger på aktuell skolforskning, skolans styrdokument samt Barnkonventionen.

Utbildningen kombinerar teori och praktik där pedagogers aktuella situation är utgångspunkt för arbetet. Fokus är de egna eleverna, den egna professionen samt den egna verksamheten.

 

Ledarskap i klassrummet - Lärande Samspel bygger på förebyggande och stödjande insatser samt ett inkluderande perspektiv som har till syfte att skapa stöd till alla elever, såväl på grupp- som individnivå.

Vi fokuserar på det som sker i det relationella samspelet, den bas som möjliggör lärande samt positiv utveckling.

Innehåll

  • Relationellt ledarskap
  • Barns delaktighet
  • Analyser av situationer, lärmiljö, relationer och samspel
  • Regler, trygga ramar och studiero
  • Insatser på gruppnivå

Målgrupper

  • Arbetslag som arbetar med elever i klass/grupp i verksamhet från förskoleklass till årskurs nio samt i fritidshem.
  • Grupper i nätverksform för nya i yrket.

Form

Utbildning och handledning i grupp med fyra till åtta personer. Utbildningen är processinriktad och bygger på kollegialt lärande. Deltagarna analyserar och reflekterar kring sin roll som ledare samt sitt arbete i samspel med elever.

Genom olika övningar och reflektionsverktyg får deltagarna möjlighet att utveckla sitt ledarskap. Utbildningen erbjuder verksamma metoder som provas i det egna konkreta elevarbetet. Tillsammans utvärderar vi användbarheten.

Tid/antal träffar

En introduktionsträff med utdelning av kursmaterial. Därefter sju träffar under en termin.

Kontaktpersoner

Ann-Brit Beckman, 013-207338
Lena Holmberg, 013-263936
Charlotte Agné, 013-263845
Mia Priem Abelsson, 013-263927

Ansökan sker via blankett till Konsultativt Stöd

Senast uppdaterad den 24 augusti 2020