Hoppa till huvudinnehåll

Förbättrad samordning och stöd till elever inom Vuxenutbildning och SFI

Vuxenutbildningen är viktig för människors möjlighet att utbilda sig och få arbete i olika skeden av livet. Här ska personer som nyligen kommit till Sverige ges möjlighet att lära sig svenska. Vuxna som saknar kunskaper motsvarande grund- eller gymnasieskola eller yrkesexamen ska få utbildning. Men vilket stöd finns egentligen för elever med funktionsnedsättning att klara sina studier inom Vuxenutbildning och utbildning i Svenska för invandrare? Hur kan kommunikationen förbättras mellan de instanser som eleven kommer i kontakt med? Det tar Linköpings kommun nu reda på.

Fler elever med funktionsnedsättning

Tidigare var syftet med studierna oftast att komplettera sin utbildning för att byta yrkesbana. Nu har Vuxenutbildningen en annan målgrupp. Eleverna har lägre utbildningsnivå och större behov av stöd. I dag är det fler personer med annat språk än svenska som modersmål, unga personer med tidigare misslyckanden i skolan och fler personer med funktionsnedsättning inom Vuxenutbildningen. En annan stor grupp är det stora antalet flyktingar kom hit under 2015-2016. De anvisas till studier, bland annat (SFI). Många har varit med om svåra upplevelser i samband med krig, vilka kan ha gett upphov till trauma.

Trots den förändrade målgruppen är Vuxenutbildningen fortfarande i hög grad lik den Kommunala Vuxenskola, som skapades utifrån 1960-talets förhållanden. Undervisningstakten på Vuxenutbildningen är dubbelt så snabb som på gymnasiet och stödet till elever med funktionsnedsättning mindre än på gymnasiet. Ett stort antal klarar inte av att fullfölja sina studier i nuläget.

Linköpings kommuns Vuxenutbildning

Linköpings kommuns Vuxenutbildning omfattar kommunens egna utbildningsanordnare

  • Birgittaskolans Vuxenutbildning
  • Anders Ljungstedts gymnasiums Vuxenutbildning och Särvux

De upphandlade utförarna är

  • A Star
  • Bilda Sydöst Gårdshuset
  • Competens
  • Hermods Vuxenutbildning
  • InfoKomp
  • KUI (Kompetensutvecklingsinstitutet)
  • MoA Lärcentrum
  • NTI-skolan.

Ökad måluppfyllelse

Målet med Vuxenutbildningen är att flera ska klara kursernas mål för att gå vidare till arbete eller högre studier. I Linköping är all SFI och Vuxenutbildning kostnadsfri och öppen att studera, så länge du inte har motsvarande kunskap sedan tidigare. Därför vill vi att eleven ska få det stöd den behöver, så att pengarna investeras på bästa sätt, säger Maria Danielsson, enhetschef på Birgittaskolan och en av initiativtagarna till projekt Förbättrad samordning och måluppfyllelse för vuxenstuderande med funktionsnedsättningar i Linköpings kommun.

Vilket stöd finns för elever med funktionsnedsättning i Linköping?

I Sverige och i Linköping har ungefär 20 % av medborgarna någon form av funktionsnedsättning. Dessa elever finns inom Vuxenutbildningen och vi anar att procentsatsen är ännu högre här. Många elever som inte fick godkända betyg på gymnasiet ska läsa in kurserna på Vux. Skillnaden är att det ska göras på hälften så kort tid och med mindre stöd.
Två specialpedagogers resurs ska räcka till Vuxenutbildningens ca 3000 elever (exklusive SFI).

Kopplat till SFI i Linköpings kommun finns Språket; fyra lärare (ca 2.7 tjänst) med uppdrag att arbeta med läs- och skrivutredningar, uttalsträning och språkstöd.
Elever med funktionsnedsättning inom Vuxenutbildningen i Linköpings kommun faller ofta mellan stolarna då de inte får det stöd eller den anpassning de behöver. Bland dessa elevkategorier finns bland annat elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, intellektuell funktionsnedsättning, trauma, posttraumatisk stress disorder, psykisk ohälsa eller dyslexi.

Ekonomiska vinster

Socialkontoret i Linköping beviljar mellan 17-18 miljoner kronor per månad för åldersgruppen 18 år och uppåt. Dessa individer klarar inte sin försörjning via arbete eller studier. Detta kan kopplas till antalet avhoppade individer.

Om eleven gör studieavbrott på grund av att skolan inte har kunnat ge anpassat stöd i studierna blir det ett misslyckande. Det leder till ekonomiska följder för såväl individ som kommun.

Projekt för ökad måluppfyllelse 

Stödet till elever inom Vuxenutbildningen i Linköpings kommun har kartlagts och förslag på förbättring arbetas nu fram. Satsningen heter Förbättrad samordning och måluppfyllelse för vuxenstuderande med funktionsnedsättningar och finansieras av Specialpedagogiska Skolmyndigheten och Linköpings kommun.

Projektets tre delar:

  • Kartlägga stödet till elever med funktionsnedsättning
  • Ge förslag till förbättrad samordning av stöd för hela Vuxenutbildningen
  • Utveckla en välfungerande samverkan mellan aktörer med koppling till Vuxenutbildningen; (Arbetsförmedling, Omsorgskontor, Vuxenhabilitering, Socialtjänst, Team Utreda, LSS-handläggare (Leanlinks Funktionsstöd enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade)

Målet är att flera elever ska klara sina studier och gå ut med godkända betyg.

Det är i många fall avgörande att skolan får information om elevens eventuella funktionsnedsättning, för att kunna anpassa undervisningen. Annars är risken att eleven hinner hoppa av - och misslyckas ytterligare en gång. 

Nästa steg - förbättra samverkan

En tydligare samverkan kring individer med funktionsnedsättning och deras studiegång behövs. T ex med Arbetsförmedling, Omsorgskontor, Vuxenhabilitering, Socialtjänst, Team Utreda, LSS-handläggare (Leanlinks Funktionsstöd enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade).

I fokus finns individen. Vi behöver hitta effektivare kanaler och forum för att kommunicera och samverka. Elever med funktionsnedsättning finns inom alla olika typer av Vuxenutbildning, säger projektledare Anna Klockner. 

Här behövs en funktion med ett övergripande perspektiv, så att vi inte ger med ena handen och tar tillbaka med den andra.

Positiva exempel att bygga på

Inom projektet byggs vidare på goda exempel. T ex de kollegiala nätverken som hittar lösningar för elever som behöver stöd eller anpassning i sina studier.

  • Samarbeten där kollegor träffas kontinuerligt för att prata om gemensamma elever som har svårt att nå sina mål och hur man tillsammans kan hitta bra lösningar.
  • Lärare på det praktiska yrkesprogrammet som trots slamrig arbetsmiljö hittat ett arbetssätt nära eleverna där de lär känna dem och skapar anpassningar utifrån deras funktionsnedsättningar.
  • Frukostmöten för lärare och personal under temat funktionsnedsättning med samtal olika fiktiva elevfall och kollegialt lärande.
  • Utvecklingsgrupp med olika professioner (SYV, lärare, specialpedagog, kurator) som träffas för att utveckla stödet kring elever med funktionsnedsättning inom Vux.
  • Lärare som genom sitt pedagogiska ledarskap skapar positivt klimat i klassen och varierad kunskapsinhämtning.

Vad säger skollagen?

Enligt skollagen ska utgångspunkten för all vuxenutbildning vara den enskildes behov och förutsättningar. Den som fått minst utbildning ska prioriteras. (Skollagen, 20 kapitel.) Det handlar om att sätta individen i centrum.

Fotnot

Projektet heter Förbättrad samordning och måluppfyllelse för vuxenstuderande med funktionsnedsättningar" och finansieras av Specialpedagogiska Skolmyndigheten maj 2017-maj 2018. Finansieras av Linköpings kommun from juni 2018- december 2018.

Antal elever inom Vuxenutbildning 2018

Särvux 42
Vux 2951
SFI 1433
Totalt 4426

Skollagen kapitel 20

Allmänna bestämmelser och övergripande mål för den kommunala vuxenutbildningen; att vuxna ska stödjas och stimuleras i sitt lärande.

De ska ges möjlighet att utveckla sina kunskaper och sin kompetens i syfte att stärka sin ställning i arbets- och samhällslivet samt att främja sin personliga utveckling.

Utgångspunkten för utbildningen ska vara den enskildes behov och förutsättningar. 

Linköpings Vuxenutbildning omfattar

  • Vuxenutbildning på grundläggande nivå (motsvarande grundskolenivå),
  • Vuxenutbildning på gymnasial nivå,
  • Teoretisk utbildning på gymnasienivå, 
  • Särskild utbildning för vuxna (Särvux), 
  • Svenska för invandrare (SFI),
  • Yrkesutbildningar på gymnasienivå
  • Praktiska lärlingsutbildningar

Anna Klockner

Projektledare Birgittaskolan, vuxenutbildningen

Till e-postformulär för Anna Klockner

E-post: [email protected]

Maria Danielsson

Enhetschef Birgittaskolan

Till e-postformulär för Maria Danielsson

E-post: [email protected]

Senast uppdaterad den 5 juli 2018