Hoppa till huvudinnehåll

Länsstudiedagen i Östergötland 2022

I år genomförs Länsstudiedagen den 6 oktober, och vi har flera väldigt spännande program att erbjuda till dig som deltar. Du kan läsa om programpunkterna som erbjuds nedan i de expanderbara textblocken, samt anmäla dig via formuläret som du hittar längst ner på sidan.

Anmälan var öppen mellan 12-21 augusti men öppnar igen för komplettering mellan 29 augusti klockan 09:00 till 4 september klockan 23:00.

Observera: väljer du att ställa dig som reserv kan vi inte garantera att du får plats eftersom endast avbokningar frigör platser. Endast en anmälan per person.

Ämnesområde för programmet

Allmänt program

Programpresentation

Förmiddag

Stress och utmattningssyndrom s.k. anpassningsstörning är en av de vanligaste
orsakerna till sjukskrivning, samtidigt som kraven från Försäkringskassan ökar för att bli sjukskriven.

Anställda inom offentlig sektor, t.ex. lärare, sjukvårdspersonal och socionomer har störst risk för stress och utmattning. I den här föreläsningen kommer du få ökad kunskap om vad stress är, vad som händer i kroppen och hur du kan förebygga stress och utmattningssyndrom genom olika verktyg och övningar.
Några dagar innan föreläsningen kommer du få en stresstest utskickat, där du själv ska kunna bedöma om du befinner dig i riskzonen. Testet är personligt.

Eftermiddag

Lärare och skolpersonal brukar efterfråga praktiska tips och metoder. Vi tänkte därför varva föreläsning med gruppdiskussioner, övningar och praktiska tips på hur de kan arbeta vidare med frågorna.

Fokus för utbildningen blir att synliggöra hur diskriminering i skolor tar sig i uttryck, dess konsekvenser och framförallt hur skolor kan förebygga diskriminering för att främja elever och lärares hälsa. Under utbildningen går vi igenom lagkravet om aktiva åtgärder som handlar om skolans ansvar att arbeta förebyggande mot diskriminering och främjande för lika rättigheter och möjligheter. Vi använder oss av verkliga fall och exempel för att göra ämnet så konkret som möjligt. I sammanhanget "hälsa och relationer" tänkte vi även att det kan vara intressant att lyfta minoritetsstress, jargonger och trakasserier.

Program för hela dagen

08:30 Föreläsning
10:20 Kaffe
10:40 Föreläsning
12:00 Lunch på egen hand
13:00 Föreläsning/Gruppdiskussioner Byrån för Diskriminering i Östergötland
14:20 Fika
14:40 Föreläsning/Gruppdiskussioner
16:00 Slut

Föreläsare

Förmiddag

Judith Molnar
Samtalsterapeut, diplomerad hypnoterapeut, konfliktvägledare, diplomerad akupunktör och legitimerad Sjuksköterska

Eftermiddag

Ellen Söderström, Rickard Johansson
Byrån mot diskriminering i Östergötland är en ideell förening som arbetar för mänskliga rättigheter och mot diskriminering. Byrån erbjuder gratis juridisk rådgivning i diskrimineringsärenden, samt utbildar företag och organisationer för att förebygga diskriminering och främja lika rättigheter.

Målgrupp

All personal i skolans verksamhet

Plats

Anders Ljungstedts Gymnasium, Linköping

Arrangör

Linköpings Kommun

Tid

08:30-16:00

Kontaktperson

Max antal

60

Ämnesområde för programmet

Samhällsorienterade ämnen

Programpresentation

Utrikespolitiska institutets håller föreläsningar under ovanstående teman. En föreläsning på förmiddagen och en på eftermiddagen.

Föreläsare

Utrikespolitiska institutet

Målgrupp

Lärare i samhällsorienterade ämnen

Plats

Hagagymnasiet, aulan

Arrangör

Länsstudiedagen

Tid

09:00-16:00

Kontaktperson

Max antal

100

Ämnesområde för programmet

Engelska

Programpresentation

Programmet består utav fyra föreläsningar:

09:00-10:25. Emile Farmer Bellewes
Ecological grammar: revitalizing the teaching of grammar through the incorporation of critical perspectives, nature writing, and outdoor pedagogy into the teaching of structure and meaning in the English classroom.

This talk will present a new and alternative way to teach English grammar and structure that develops students’ understandings of grammar and language structure and how they can be used to represent life in different ways. Through the incorporation of outdoor education, nature writing, and critical approaches to grammar that focus on language as a set of choices for meaning-making rather than rules, English teachers can activate their students and improve their understandings of how different grammar choices create meanings while also incorporating sustainability education and fostering ecological sensitivity in English language lessons.

10:45-12:00. Nigel Musk
“Critical strategies for selecting the ‘right’ translation in online translation tools in collaborative writing tasks”

This talk presents the results of a video-based study of upper-secondary pupils using online translation tools (OTTs – online bilingual dictionaries and Google Translate) in collaborative writing tasks in the subject English. Results reveal the problems pupils encounter, but also how they use a range of critical strategies, whereby they do not accept the first translation offered by an OTT.

13:00-14:15. Lars Liljegren
Intercultural Communication in the Language Classroom, or ”Why Everything Went to Piecies!”

More and more, English is taught at school not only in relation to going to England or America, but in order to communicate with cultures from all over the world. This presentation takes as its point of departure the notion that the key to successful intercultural communication often has to do with extralinguistic factors, such as differences in body language, cultural norms, values and expectations. Indeed, the better we are at speaking a language, the more we run the risk of communication breakdown for reasons other than the expected linguistic ones. The question is if we take this enough into consideration when teaching English, or if we are still focused on mainly teaching facts about English-speaking countries.

The presentation deals with situations where intercultural communication often fails, after which a number of explanations for communication breakdown are presented. This leads to a discussion on what we teach and whether or not we should start shifting our focus.

The presentation is suitable for teachers of foreign languages as well as Swedish as a second language but is relevant to anyone dealing with students or colleagues from other cultures.

14:30-16:00. Lars Liljegren
Teaching or Studying Literature in Translation: Pitfalls for Teachers and Academic Scholars

Taking as a point of departure the first English translations of August Strindberg’s Giftas, I havsbandet and Le plaidoyer d’un fou (Married, By the Open Sea and The Confession of a Fool), this talk will demonstrate that these English translations have been subjected to severe censorship, removing the very traits for which Strindberg and his works were [in]famous. There will be an analysis of the reasons for this censorship and what effects it has had on both the image of Strindberg and his success as a writer in the English-speaking world.

After an exposé of several severe and (admittedly) entertaining translational choices, I will show how these censored translations continue to provide a skewed idea of who Strindberg was and how he wrote, and that this situation is not limited only to Strindberg’s works. I will also demonstrate that this is a problem for the entire academic world.

The talk will finish with some concrete examples of how even uncensored works may differ significantly in translation, and there will be a discussion on how this ought to affect how we select, read and teach translated literature.

This presentation is suitable for anyone teaching translated literature, as well as anyone that ever reads translations.

Föreläsare

Målgrupp

Ämneslärare i engelska

Plats

Linköpings universitet, campus Valla, hus Key, sal KY35.

Arrangör

LiU Skolsamverkan i samarbete med Avdelningen för språk, kultur och interaktion (SKI), Institutionen för kultur och samhälle (IKOS), Linköpings universitet.

Tid

09:00-16:00

Kontaktperson

Max antal

72

Ämnesområde för programmet

Undervisningsutveckling

Programpresentation

Förmiddagen fokuserar på relationen undervisning-lärande med utgångspunkt i variationsteorin (en pedagogisk teori om lärande). Det innebär ett fokus på att skapa en undervisning som utgår från elevernas kunskaper, där läraren har klart för sig vad som behöver synliggöras i undervisningen och också har kraftfulla redskap för att göra det. Passet inleds med en föreläsning som följs av en workshop där lärare med samma ämne arbetar tillsammans med att designa undervisning baserat på de principer som presenterats.

Eftermiddagen fokuserar på lärares forskningslitteracitet, dvs hur lärare kan läsa och förstå tidigare forskning och hur denna användas för undervisnings- och skolutveckling. Vi tittar på vad finns det för typ av forskning. Var ni hittar den i olika databaser. Hur resultaten kan tolkas och överföras till verksamheten och vilken betydelse det kan ha att utgå från forskning i utvecklingsarbeten.

Föreläsare

Målgrupp

Alla gymnasielärare

Plats

Linköpings universitet, campus Valla, hus Key, sal KY34.

Arrangör

LiU Skolsamverkan i samarbete med Avdelningen för pedagogik och didaktik (PEDI), Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL)

Tid

08:30-15:30

Kontaktperson

Max antal

40

Ämnesområde för programmet

Idrott och hälsa

Programpresentation

En workshop blandat med föreläsning med fokus på betyg och bedömning inom ämnet.

Praktisering av Bedömning och betygsättning:

  • Vad skall vi bedöma och varför?
  • Hur skall vi betygsätta?

Dagen kommer varvas mellan teori, praktik och diskussioner. Tillsammans skall vi skapa en lärmiljö som underlättar en samstämmighet!

Föreläsare

Martin René är högskoleadjunkt och lärare på GIH i Stockholm och forskar kring betyg och bedömning, vilket han också undervisar lärarstudenterna i.

Målgrupp

Lärare inom idrott och hälsa och likartade ämnen

Plats

Hagagymnasiet

Arrangör

Länsstudiedagen

Tid

09:00-16:00

Kontaktperson

Max antal

50

Ämnesområde för programmet

Allmänt

Programpresentation

Välkomna till en dag på Kolmården där vi genom övningar och uppdrag inspirerar till att väcka förståelse och engagemang för några av vår tids största frågor. Huvudfokus: ekologiska fotavtryck och djurparken i samhället. Hur väcker vi elevernas intresse och engagemang kring hållbarhetsfrågor? Inspiration till övningar och uppdrag.

Föreläsare

Kolmårdens djurpark

Målgrupp

Alla

Plats

Kolmårdens djurpark

Arrangör

Himmelstalunds utbildningscentrum och Kolmårdens djurpark

Tid

09:00-16:00

Kontaktperson

Max antal

30

Ämnesområde för programmet

Allmänt program

Programpresentation

Har du själv några fobier? Hur upplever du att du vill bli bemött för att kunna hantera eventuella fobier? Under dagen undersöker vi hur personer med ormfobi kan lära sig att hantera situationer där de tvingas möta ormar samt kopplar detta till hur vi kan hjälpa elever att komma över eller i alla fall hantera till exempel talångest. Vi undersöker också närmare hur förmågan till inlärning ökar med hjälp av positiv förstärkning och använder oss även här av djur för att påvisa sambandet.

Föreläsare

Pedagoger och instruktörer från Himmelstalunds utbildningscentrum

Målgrupp

Alla

Plats

Himmelstalunds utbildningscentrum, Utställningsvägen 28, Norrköping

Arrangör

Himmelstalunds utbildningscentrum

Tid

09:00-16:00

Kontaktperson

Telefon: 076-798 28 78

Max antal

20

Ämnesområde för programmet

Biologi och Naturkunskap

Programpresentation

Syfte

Vi vill inspirera till mer fältstudier och visa hur vi har utvecklat de valbara kurserna Biologisk mångfald och Naturguidning.

Innehåll

Hur kan fältstudier öka motivationen hos elever, hur kan det stärka undervisningen i Bi och Nk och öka förståelsen för vår omvärld och för hållbar utveckling?

Hur kan vi utveckla programfördjupningar och ind.val inom Bi/Nk där fältstudier är stommen i undervisningen med ett elevaktivt och undersökande arbetssätt?
Hur organiserar och genomför vi fältstudier?

Hur kan vi koppla detta till hållbar utveckling och till ett hälsoperspektiv?

Upplägg

Förmiddag föredrag och diskussioner på Platengymnasiet och på eftermiddagen fältstudier i Sjöbo-Knäppans naturreservat

Föreläsare

Jonas Lundblad
Lärare i Bi/Nk, hållbart samhälle och fotografisk bild
Naturfotograf och författare till boken Närhet

Lennart Wallstedt
Lärare i Bi/Ke/Nk och hållbart samhälle
Mottagare av Beijerstiftelsens Lärarpris 2017

Målgrupp

Lärare i Biologi och/eller Naturkunskap

Plats

Platengymnasiet i Motala, Smålandsgatan 2

Arrangör

Länsstudiedagen

Tid

09:00-16:00

Kontaktperson

Telefon: 076-848 12 38

Telefon: 070-781 68 17

Max antal

30

Ämnesområde för programmet

Allmänt program, Hållbar utveckling

Programpresentation

Att undervisa för hållbar utveckling beskrivs av Skolverket som ett av skolans viktigaste uppdrag. I FN:s Agenda 2030 beskrivs hur tre dimensioner av hållbarhet – ekonomisk, social och miljömässig – genomsyrar de mål som ställts upp. Under dagen möter vi aktuell forskning om hållbarhet och om hur lärare kan undervisa om denna fråga i mötet med olika elevgrupper. Genom samtal och erfarenhetsutbyte får deltagarna möjligheter till reflektion i relation till sin egen undervisning.

Föreläsningar:

På väg mot hållbara och rättvisa resor? Malin Henriksson, VTI
Klimatkrisen kräver att samhället ställer om transportsystemet så att fler har möjlighet att resa hållbart i vardagen. Men vad innebär hållbara resor för familjer i socialt utsatta områden? I föreläsningen ges exempel från aktuell forskning om familjer i socialt utsatta områden med särskilt fokus på ungdomars vardagliga mobilitet.


Hållbarhet i skola och utbildning. Anders Jidesjö, Linköpings universitet
Anders Jidesjö medverkade i FN:s förarbeten med Agenda 2030 och bidrar med fördjupade kunskaper om vad omställning mot hållbarhet kan innebära för skola och utbildning. Med exempel från svenska och internationella studier om meningsfullt lärande ger föreläsningen en inblick i lärares möjligheter att leda lärande för hållbar utveckling. Särskilt uppmärksammas elevperspektivet och frågor om genus, klass och etnicitet.

Hur kan vi använda ”smarta städer”-tekniker på inkluderande och hållbara sätt? Katherine Harrison, Linköpings universitet
Många projekt inom ”smarta städer” kritiseras för att vara alltför teknikdrivna och auktoritära ansatser till stadsutveckling. I föreläsningen talar Katherine om ett forskningsprojekt som i stället sätter medborgarna i fokus. Där ges exempel på erfarenheter från arbetet med en testinstallation av smarta städer-teknik i Norrköping.

Föreläsare

Malin Henriksson är senior forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI). Hon forskar om hållbart resande, mobilitet och makt och är särskilt intresserad av genusrelationer och rättvisefrågor inom transportområdet. 

Anders Jidesjö har en bakgrund i naturvetenskap och som ämneslärare. Han är fil.dr i naturvetenskapernas och teknikens didaktik och arbetar med forskning och utbildning vid Linköpings universitet. 

Katherine Harrison är docent vid Tema Genus, Linköpings universitet och ledare för forskningsprojektet ”Hållbarhet kräver inkludering: Att engagera medborgare tidigt i utvecklingen av smarta städer”. Forskningen finansieras av FORMAS, ett statligt forskningsråd för hållbar utveckling.

Målgrupp

Alla, ämnesövergripande

Plats

Linköpings universitet, campus Valla, Fysikhuset, sal E326.

Arrangör

LiU Skolsamverkan i samarbete med Forum för genusvetenskap och jämställdhet, Linköpings universitet.

Tid

09:15-16:00

Kontaktperson

Max antal

70

Observera: programmet är inställt

Ämnesområde för programmet

Moderna språk, franska, spanska, tyska samt övriga minoritetsspråk

Programpresentation

På vilket innehåll lär man sig ett språk?

Föreläsningar på svenska för alla språk på förmiddagen, eftermiddagens workshop genomförs språkspecifikt på franska, spanska och tyska.

09:00 Föreläsning med diskussion (svenska)
10:45 Kulturmöten i litteratur och film samt Föreläsning med diskussion. (svenska)
12:00 Lunch
13:00 Språkspecifik workshop: Tematiskt språkutvecklande arbete
(uppdelat franska, spanska, tyska och övriga minoritetsspråk)
15:00 Våra bästa tips för ordförrådsarbete (svenska, alla språkinriktningar)

Föreläsare

Angela Marx Åberg, Emma Magnusson och Nathalie Hauksson Tresch

Målgrupp

Lärare i franska, spanska och tyska, 7–9 och gymnasiet

Plats

Katedralskolan, Platensgatan 20, 582 20 Linköping

Arrangör

Linnéuniversitetet

Tid

09:00-15:00

Kontaktperson

Max antal

80

Ämnesområde för programmet

Erasmus-projekt och utbyten med skolor i Europa

Programpresentation

Katarina Sperling, samordnare för internationella projekt och samarbeten FoU Norrköping. håller i en dag om erasmus-projekt. Projekt kan handla om utbyten mellan elever men även om att lärare kan “jobbskugga” och följa undervisning i andra europeiska länder. Hur söker man? Vad behövs? Hur redovisar man?

Föreläsare

Katarina Sperling
Internationell projektsamordnare, Utbildningskontoret, FoU, Norrköping

Målgrupp

Alla lärare på gymnasiet

Plats

Kungsgårdsgymnasiet

Arrangör

Länsstudiedagen

Tid

09:00-16:00

Kontaktperson

Max antal

40

Ämnesområde för programmet

Allmänt program kring undervisning, planering och ledarskap

Programpresentation

1. Studiero – hur svårt kan det vara?

Bristande studiero är sällan elevernas eller pedagogens fel. Det handlar om val av arbetsmetoder. Vi lyfter fram erfarenheter från olika skolor och från lektioner vi besökt. Exempel på framgångsrika arbetsmetoder presenteras men också hur läraren kan arbeta med ett konsekvensbaserat ledarskap.

Ett sätt är att använda konceptet teamutvecklande läsårsstart för att skapa delaktighet och minimera utanförskap

2. Undervisningsskicklighet i vardagen

Vi visar på praktiska faktorer som god lärmiljö/gott klassrumsklimat, betydelsen av tränade effektiva rutiner. Vi delar också tankar kring hur eleverna kan fås vara ökat delaktiga och ta ett ökat ansvar för sina resultat och sin arbetsinsats.

Under avsnittet visar vi också exempel på samlärande och vilken effekt det får på lärandet. Vi exemplifierar också kopplingen mellan samlärande och elevernas vilja att ta ansvar för sin måluppfyllese. Inte minst gäller det elever som annars väljer att inte anstränga sig alls.

LUNCH

3. Formativt förhållningssätt

Vi har kunnat se stor skillnad i elevernas delaktighet och deras vilja att ta ansvar när lärarna arbetar på med ett formativt förhållningssätt jämfört med ett traditionellt arbetssätt.

  • Lärandemål för varje enskild lektion. Varför gör det sådan skillnad för elevernas lärande?
  • Feedback eller respons, vad är skillnaden? Hur kan du använda kamratrespons som verktyg i undervisningen?
  • Synliggörande av lärandet. För eleven, läraren eller båda?

4. Ledarskap i klassrummet – det är detaljerna som avgör

Ledarskap är för de flesta svårt. Lärarskap är en svårare form av ledarskap eftersom allt handlar om utvecklingsprocesser. Ledarskapet grundas i en ömsesidig respekt mellan lärare och elever vilket leder till ett gemensamt ansvar och ett ömsesidigt beroende. Lärare och elever måste gemensamt skapa en grund för ett positivt konfliktklimat och en god konflikthantering. Glöm inte heller som ledare betydelsen av ”känslomässig smitta”.

Ledarskapet byggs i de små detaljerna. Vi ger ett antal tips på små detaljer som betyder mycket för hur du lyckas som ledare i klassrummet men också på förhållningssätt som kan vara helt avgörande för elevernas utveckling

Föreläsare

Urban Hansson har arbetat i företaget Skolkompaniet i mer än 20 år. Uppdrag har genomförts i mer än 70 kommuner och han har arbetat med personal från mer än 700 skolor.

Bernt Friberg har en bakgrund som lärare och rektor. Han har sedan 2017 arbetat med skolkompaniet med fokus på vad som sker i klassrummen.

Tillsammans har vi skapat grunder för konceptet ”Skicklig undervisning”. Arbetet påbörjades 2009 i Norrköping och bygger sedan dess på erfarenheter från drygt lektionsbesök med efterföljande handledning.

Målgrupp

Alla

Plats

Matsalen, Ebersteinska gymnasiet, Norrköping

Arrangör

Länsstudiedagen

Tid

09:00-16:00

Kontaktperson

Max antal

100

Ämnesområde för programmet

Historia

Programpresentation

9:00 Visning av slottet
Följ med på en resa tillbaka 100 år i tiden då Emilie Piper levde. Hennes hem står komplett med cirka 34 000 föremål och lika många historier. Emilie dog 1926 och ville att hennes hem skulle bevaras och visas upp. På Löfstad kan du se ett verkligt adelshem som sammanbragts under flera sekel. Ta chansen att besöka ett slott som mer eller mindre stått orört i nästan 100 år.

10:15 Kaffe

10:45 Föreläsning Läskultur och politik bland kvinnorna på slottet 1750-1850.
Johanna Vernqvist, disputerad i litteraturhistoria, berättar om vad Löfstads
herrskapskvinnor läste för litteratur och deras politiska medvetenhet, med
utgångspunkt i sin forskning om Löfstads bibliotek.

12:00 Lunch på egen hand

13:00 Utomhusvisning
En visning ute som berättar om vagnslider, de anställda på slottet, engelska parken. Ta med paraply vid dåligt väder.

14:45 Fika

15:00 Föreläsning Historiebruk med historikern och avdelningschefen för Samlingar på Östergötlands museum Björn Ivarsson Lilieblad

Föreläsare

Förmiddag: Johanna Vernquist
Eftermiddag: Björn Ivarsson Lilieblad

Målgrupp

Lärare i historia

Plats

Löfstad slott, Norrköping

Arrangör

Löfstad slott, Östergötlands museum

Tid

09:00-16:00

Kontaktperson

Telefon: 072-402 83 36

Max antal

60

Ämnesområde för programmet

Matematik, matematik specialpedagogik

Programpresentation

Förmiddagen kommer att innehålla en presentation av föreläsarens avhandling där hon jämfört matematikundervisningen i svensk och finsk skola. Hon kommer även att ta upp ämnen som rör specialpedagogik i matematik samt arbete med stressade elever. Under eftermiddagen kommer ämneslag, på egen hand att ha en workshop med samtalsfrågor och bearbetning av förmiddagens föreläsning.

Föreläsare

Tuula Koljonen är universitetslektor på Linköpings universitet, institutionen för beteendevetenskap och lärande samt avdelningen för pedagogik och didaktik. I sin avhandling har hon jämfört finsk och svensk matematikundervisning.

Målgrupp

Matematiklärare, speciallärare matematik

Plats

KY27 på LiU på förmiddagen. Valfri plats i arbetslag på eftermiddagen

Arrangör

Länsstudiedagen

Tid

09:00-12:00

Kontaktperson

Max antal

60

Ämnesområde för programmet

Allmänt

Programpresentation

Dagen handlar om det motiverande samtalet och hur vi med vårt förhållningssätt och med hjälp av olika praktiska ”verktyg” kan hjälpa eleven till ökad delaktighet och motivation.

Motiverande samtal, MI efter engelskans Motivational Interviewing, är en personcentrerad, empatisk och guidande samtalsstil med målet att tydliggöra och locka fram personens egna tankar kring motivation och förändring. Frågor som tas upp: Hur locka fram en persons motivation? Hur får vi människor att känna sig sedda och delaktiga? Hur stödja tilltron till den egna förmågan?

Föreläsningen/workshopen är deltagarcentrerad med en hög grad av egenaktivitet. Praktiska övningar blandas med teoretiska avsnitt, och vi tränar tillsammans färdigheterna i det motiverande samtalet.

Vi lyfter fram förhållningssättet i MI och de olika redskapen som kan underlätta delaktighet, tillit och motivation. Utrymme ges för eftertanke och egen reflektion kring hur samtal och möten sker i det dagliga arbetet, och hur det motiverande samtalet kan användas i den egna verksamheten.

09:00 Föreläsning
10:15 Kaffe
10:45 Föreläsning
12:00 Lunch på egen hand
13:00 Föreläsning
14:00 Fika
14:30 Föreläsning
15:30 Slut

Föreläsare

Lena Rahle Hasselbalch

Lena har 15 års erfarenhet av att föreläsa och hålla utbildningar om kommuni-
kation, bemötande och Motiverande samtal. Hon är medförfattare till flera mböcker i ämnet. Lena är medlem i det internationella MI-utbildarnätverket
Motivational Interviewing Network of Trainers.

Mer information hittar du på deras hemsida.

Målgrupp

All personal som verkar med elever

Plats

Birgittaskolans aula, Linköping

Arrangör

Linköpings Kommun

Tid

09:00-16:00

Kontaktperson

Max antal

60 personer

Ämnesområde för programmet

Allmänt program

Programpresentation

Paula Tilli kommer att berätta med humor och allvar om hur det är att leva med autismspektrumtillstånd ur ett inifrånperspektiv, vilka utmaningar och missförstånd som kan uppstå i en skolmiljö när man har en NPF-diagnos och vad hon hade önskat för stöd och bemötande. Även styrkor kommer att tas upp. I slutet av föreläsningen kommer det finnas möjlighet att ställa frågor. Föreläsningen passar för alla som arbetar i en pedagogisk verksamhet.

Föreläsare

Författaren och föreläsaren Paula Tilli fick sin autismdiagnos i 24-årsåldern. Hon hade det svårt i skolan och mådde dåligt i tonåren, men idag mår hon bra och arbetar på heltid som föreläsare och utbildare hos Misa Kompetens.

Målgrupp

Alla

Plats

De Geergymnasiets aula

Arrangör

Länsstudiedagen

Tid

09:00-16:00

Kontaktperson

Max antal

100

Ämnesområde för programmet

Bild, Media, Samhällskunskap

Programpresentation

Mycket av vår kommunikation idag sker via bild, och då i synnerhet fotografisk bild. Det gör att kommunikationen går fortare, men också att den blir ytligare. Visuell kommunikation gör det lättare att manipulera mottagaren, eftersom vi har en tendens att inte läsa bilder lika kritiskt som vi läser texter.
Syftet med heldagen skulle vara att fördjupa deltagarnas förståelse för hur visuell kommunikation fungerar.

Målet skulle vara att alla går hem med en uppsättning mentala verktyg för att ta sig an bildläsning på ett djupare plan.

Under dagen skulle vi varva föreläsningar med workshopmoment, där deltagarna får möjlighet att pröva sina nya verktyg i praktiken.

Föreläsare

Göran Segeholm, fotograf, skribent, redaktör, föreläsare, moderator, poddare och lite annat. Huvudlärare på Fotografiska i Stockholm i över tio år.

Målgrupp

Bild, foto, svensk, samhällskunskapslärare och andra bild- och mediaintresserade

Plats

Nyströmska, Gradängen. Östra Rydsvägen 8, Söderköping

Arrangör

Tid

09:00-16:00

Kontaktperson

Max antal

50

Ämnesområde för programmet

Dans, teater, bild, media och musik

Programpresentation

Dagen delas upp i fyra pass. Två förmiddagspass med paus emellan, därefter lunch, följt av två eftermiddagspass med paus emellan.

Grundstruktur för varje pass:
Föreläsning + praktisk övning + teamuppgift.

Den praktiska övningen är kopplad till innehållet i respektive föreläsningsdel, och övergår i teamuppgift som ackumulerar under dagens gång – i olika gruppkonstellationer (som skapas utifrån lekfulla incitament).

Pass 1 inleds med samling + introduktion och pass 4 avslutas med en avrundning av dagen.

Föreläsare

Annika Boholm, som undervisar på Luleå universitet

Målgrupp

Alla lärare inom dans, teater, bild, media och musik

Plats

Teatersalen på De Geergymnasiet, Norrköping

Arrangör

Länsstudiedagen

Tid

09:00-16:00

Kontaktperson

Max antal

60

Ämnesområde för programmet

Allmänt program med positivt tänkande i fokus

Programpresentation

Positiva tankar och positivt agerande i svåra utmaningar. Att själv och tillsammans med andra hitta vägar framåt i positiv anda.

Föreläsare

Gunnel Ryner är beteendevetare, föreläsare, organisationskonsult och coach. Med sina föreläsningar, workshops och coachingprogram har hon inspirerat tusentals människor att ta sig själva och sina verksamheter till helt nya höjder. Förutom ”Släng problemglasögonen” är hon också författare till ”Den lata vägen till ett fantastiskt liv – och arbetsliv”.

Målgrupp

Alla

Plats

Filmsalen, Ebersteinska gymnasiet, Norrköping

Arrangör

Länsstudiedagen

Tid

09:00-16:00

Kontaktperson

Max antal

75

Observera: programmet är inställt

Ämnesområde för programmet

Språkutvecklande arbetssätt inom gymnasieskolan

Programpresentation

Förutom föreläsning om arbete med språk och texter samt betydelsen av att förhålla sig medvetet till de viktiga delarna inom språkutveckling kommer grupparbeten och diskussioner förgylla dagen. Ingrid Henning Loeb från Göteborgs universitet bjuder in till en dag där föreläsningar om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i gymnasieskolans alla utbildningar och det varvas med att ni i grupper diskuterar olika exempel på läromedel inom gymnasiegemensamma och/eller yrkesämnen.

Varje deltagare ska ta med sig 6 uppkopierade exempel ur ett läromedel (1-2 sidor). Dessa ska användas i arbetet i grupperna, så välj något som du tycker är bra att diskutera kring. (Det kan vara ett exempel som du tycker är bra av olika skäl, eller något som du tycker är mindre pedagogiskt, eller svårt för eleverna att förstå.)

Ingrid har genomfört fortbildningsdagar med detta upplägg vid ganska många tillfällen och ser fram emot dagen och hälsar att det brukar vara kul!

Föreläsare

Ingrid Henning Loeb

Mitt forskningsintresse har under åren rört organisering av lärande i gymnasieskolans yrkesprogram, introduktionsprogram och kommunal vuxenutbildning, och villkor för lärande och undervisning i dessa utbildningar. Mina studier är praktiknära och ofta i nära samverkan med lärare. De senaste åren har mitt forskningsintresse alltmer kommit att riktas mot språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, framför allt inom olika former av yrkesutbildning. I publikationslistan nedan finns artiklar och rapporter som kan laddas ner.

Jag har breda undervisningsuppdrag från grundutbildning till forskarutbildning och har haft och har olika samverkansuppdrag.

Målgrupp

Alla

Plats

Bråvallagymnasiet

Arrangör

Tid

09:00-16:00

Kontaktperson

073-853 16 11 

Max antal

200

Ämnesområde för programmet

IKT, Matematik, Naturvetenskap, Teknik, Vetenskapsdagen

Programpresentation

Vetenskapsdagen är en årlig inspirationsdag på Linköpings universitet, som riktar sig till gymnasielärare, högstadielärare och lärarstudenter i teknik, matematik, fysik, kemi, biologi, naturvetenskap, datavetenskap och relaterade ämnen. Syftet med dagen är att skapa en mötesplats för inspiration, fördjupning och samtal mellan lärare i skolan och lärare och forskare på universitetet.

På Vetenskapsdagen får du både lyssna till intressanta föredrag och träffa lärare och forskare inom olika ämnesområden på den tekniska fakulteten. Du kan även välja att gå på ett studiebesök.

I år sker Vetenskapsdagen i samverkan med Fenomenmagasinet, Linköpings science center, som har en aktivitet både på förmiddagen och eftermiddagen.
Vetenskapsdagen innehåller parallella sessioner inriktade mot olika ämnesområden. Du väljer ditt eget program – vilka föredrag du vill lyssna på och om du vill gå på ett studiebesök – baserat på ditt intresse.
Vi bjuder alla deltagare på fika och lunch under dagen.

Här följer en sammanfattning av sessionsföredragen – det fullständigt programmet med detaljerade föredragsbeskrivningar hittar du här:

Parallella sessioner klockan 10:00–12:00, du väljer en av dessa:

Session 1

Per Jensen:
Lek bland djur – hur och varför?

Fredrik Gustafsson:
Smarta savanner

Session 2

Jordi Altimiras:
Hur kan vi få så mycket information från ett armband?

Aseel Berglund:
Gaming som roligt och nyttigt

Session 3

Wei-Xin Ni:
Energy saving lighting and displays for the sustainable society

Lina Rogström:
Vad händer på atomnivå i verktygets yta när man bearbetar metall?

Session 4

Martin Magnuson:
Nanovetenskap – om tvärvetenskap mellan fysik, kemi och biologi

Maria Magnusson:
Hur fungerar datortomografi?

Session 5

Fenomenmagasinet

Parallella sessioner klockan 13:00–15:00, du väljer en av dessa:

Session 6

Magnus Andersson:
Blodflödessimuleringar – ett framtida verktyg mot bättre individbaserad diagnostik och behandling?

Två studiebesök:

  • Nanolabbet
  • Fysiklabb – polariserat ljus och materialegenskaper

Session 7

Henrik Pedersen:
Hur kemisterna möjliggjorde halvledaråldern

Renee Kroon:
Electronics – exploring electronic and optical properties of organic materials

Session 8

Kristina Nyström:
Hur kan vi få företag att ”rädda världen”?

Uni Sallnäs:
Ett klick från hållbar logistik: Konsumentens valmöjlighet vid e-handel

Session 9

Joakim Arnlind:
Matematik och universums innersta struktur

Carl Johan Casselgren:
Graffärgning och skolscheman utan håltimmar

Session 10

Fenomenmagasinet

Gemensamt avslutande föredrag kl. 15:30–16:30
Fredrik Heintz, professor i datavetenskap:
Artificiell Intelligens – Verklighet eller Science Fiction?

Observera: Utöver din anmälan här på Länsstudiedagen, så måste du även anmäla dig på Vetenskapsdagen.se – detta för att säkerställa att du får plats i de sessioner du önskar delta i.

Vi öppnar anmälan på Vetenskapsdagen.se den 12 augusti.

Välkommen att delta på Vetenskapsdagen 2022!

Föreläsare

Se programmet på: 

Målgrupp

Lärare i fysik, kemi, biologi, naturvetenskap, matematik, teknik och datavetenskap. Även lärarstudenter i dessa ämnen är välkomna.

Plats

Linköpings universitet, Campus Valla i Linköping.
För närmare information, se vår webbplats.

Arrangör

Nämnden för skolsamverkan, Linköpings universitet, liu.se/NSS

Tid

09:00-16:30 (fika och registrering 09:00–09:30)

Kontaktperson

Max antal

Inget maxantal

Ämnesområde för programmet

Media och teknik

Programpresentation

Besök Visualiseringscenter i Norrköping för att få inspiration om lärande i en extraordinär miljö. En guidad tur i utställningarna samt ett besök i DOMEN med film.

Föreläsare

Visualiseringscenter

Målgrupp

Lärare inom estet, media, digital utbildning

Plats

Visualiseringscenter, Norrköping

Arrangör

Länsstudiedagen

Tid

09:00-12:00

Kontaktperson

Max antal

40

Ämnesområde för programmet

Yrkesundervisning, allmänt

Programpresentation

Simulatorstöd i undervisningen med Sofia Nyström och Song-EE Ahn

Användningen av högteknologiska simulatorer har ökat inom gymnasial yrkesutbildning. Hur kan simulatorstödd undervisning möjliggöra ett kvalificerat yrkeslärande samt vad händer i undervisningspraktiken när ett nytt tekniskt hjälpmedel införs?

Forskning om bedömning av yrkeskunnande med Helena Tsagalidis

Forskning om yrkeslärarnas bedömning av yrkeskunnande i gymnasieskolan är mindre omfattande i Sverige. I skolans bedömningsforskning fokuseras det dels på elevens förmågor, kunskaper och färdigheter, dels på hur bedömningskriterier uppfattas och används av lärare och elever men också på olika bedömningsformer. För att kunna skilja på olika kunskapskvaliteter och bedöma dem tillförlitligt behöver läraren ha kunskap om mål och innehåll och hur de olika kvaliteterna i prestationer/lärprocesser kan identifieras.

Vidare krävs det att läraren använder sig av passande bedömningsformer för att kunna bedöma det avsedda. Bedömningsforskning kräver således av sina utförare goda kunskaper om såväl kunskapsteorier som lärandeteorier eftersom bedömningsprocessen inte kan tas ur sitt sammanhang. Bedömningsfrågor handlar också om rättssäkerhet och likvärdighet vilka kopplas till såväl minderåriga som tjänstemannauppdraget som läraren har.

Yrkeslärarens kunnande med Per Andersson

Yrkeslärare är en lärarkategori som kan sägas ha en ”dubbel identitet” eller professionalism. De har sin bakgrund i ett yrke som de har arbetat med praktiskt och utvecklat ett kunnande i, och de har sedan gått vidare till att bli lärare och utbilda nya generationer i detta yrke. Utmaningen för yrkeslärarna blir då att utveckla sin professionalitet som lärare, samtidigt som de behöver behålla och utveckla yrkeskunnandet i ”grundyrket”, eftersom det är där de ämneskunskaper finns som de ska undervisa i och om. I ett forskningsprojekt har vi satt särskild fokus på hur yrkeslärare hanterar den utmaning som ligger just i att behålla och vidareutveckla detta yrkeskunnande som utgör innehållet i deras undervisningsämnen.


08:30-10:00 Simulatorstöd vid undervisning
Song-Ee Ahn, Sofia Nyström

10:00-10:30 Fika 

10:30-12:00 Yrkeslärares kunnande
Pelle Andersson

12:00-13:00 Lunch

13:00-14:30 Bedömning inom yrkesundervisning
Helena Tsagalidis

14:30-15:00 Information om Yrkeslärarprogrammet vid LiU och avslutning
Ronny Högberg

15:00-15:15 Att studera på yrkeslärarprogrammet vid LiU (för intresserade)
Pelle Westerholm

15:15-15:30 Fika 

Föreläsare

Song-Ee Ahn och Sofia Nyström, Per Andersson samt Helena Tsagalidis. Medverkar gör även Ronny Högberg och Pelle Westerholm.

Målgrupp

Yrkeslärare eller personal som arbetar med yrksesutbildning

Plats

Linköpings universitet, Campus Valla i Linköping. Hus Key.

Arrangör

Nämnden för skolsamverkan, Linköpings universitet, liu.se/NSS

Tid

08:30-15:30 

Kontaktperson

Max antal

150

Ämnesområde för programmet

Lärare i alla teoretiska ämnen

Programpresentation

Dags att gå från en uppgiftsbaserad till en kunskapsbaserad undervisning?

Dagen kommer att handla om hur man kan går från en uppgifts- till en kunskapsbaserad undervisning. Ämneskunskaper är i fokus för föreläsningen. Utgångspunkten är de senaste tjugo årens kognitionsvetenskapliga rön om hur elever bäst lär ämneskunskaper i samhällsvetenskapliga och naturvetenskapliga ämnen, som lektionsupplägg, undervisningsdesign och inte minst bedömning.
Föreläsningen kommer att blanda teoretisk genomgång med praktiska exempel, med workshops och diskussioner.

Föreläsare

Peter Habbe är skolutvecklare och lärare Gymnasielärare i samhällskunskap, filosofi, religionskunskap, sociologi sen 1998. Fil. dr. i religionshistoria sedan 2006.

Målgrupp

Alla lärare i teoretiska ämnen

Plats

De Geergymnasiets filmsal

Arrangör

Länsstudiedagen

Tid

09:00-16:00

Kontaktperson

Max antal

50

Anmälningsförfarande

Du anmäler dig genom att gå in på länken nedan och fylla i din deltagarinformation samt markera det program du vill gå på. När du skickat in din anmälan får du en svarsjournal till din e-post.

Om ett program är fullbokat så kommer du få ett meddelande när du försöker välja programpunkten där du får bekräfta att du vill anmäla dig som reserv. Du kommer då inte kunna välja något annat program i samma anmälan, och det finns tyvärr ingen möjlighet att välja prio ett på ett fullt program och prio två på ett med platser lediga. Om du skriver upp dig som reserv finns ingen garanti om att du får plats på valt program. Om en plats öppnas upp på grund av återbud eller utökat antal platser kommer du få ett automatiskt e-postmeddelande om det.

Anmälningsformulär

Senast uppdaterad den 29 augusti 2022