Hoppa till huvudinnehåll

Busshållplats

Val av hållplatstyp ska bestämmas med hänsyn till kollektivtrafikstråkets dignitet, mängden fordonstrafik samt mängden cykeltrafik. Rak angöring (enkel stopphållplats) eller fickhållplats bör användas. För busshållplats ficka, se standardritningar. VGU avsnitt 11 bör användas som vägledning vid placering och utformning av hållplatser där standardritning saknas, se VGU nedan.

Utformning

På hållplatser med mer än 20 påstigande per dygn ska plattformen utformas enligt Regional tillgänglighetsstandard för kollektivtrafikens hållplatser i Östergötland. Avsteg från standardritningar kan diskuteras på platser där antalet påstigande är lägre än 20 per dygn eller platser som saknar målpunkter dit resande med funktionsnedsättning förväntas resa. Utformning bör då ske med vägledning av VGU, avsnitt 11, se plattform typ 3 eller 4. Se Regional tillgänglighetsstandard för kollektivtrafikens hållplatser och VGU nedan.

Det ska alltid finnas minst en tillgänglig och säker gång- och cykelanslutning till busshållplatsen. Denna ska vara hårdgjord. Hållplatsplattformen ska vara hög med vita kontrastplattor och det ska finnas ledstråk till påstigningsplatsen, se standardritningar.

Det ska också gå att ta sig mellan plattformarna på ett trafiksäkert sätt. Om perrongen ligger i direkt anslutning till cykelbana så ska det utredas om räcke eller ”sitträcke” ska monteras mellan perrong och cykelbana. Parkering för cykel ska anordnas vid behov.Så rak körning som möjligt ska eftersträvas när bussen ska köra intill samt lämna plattformen. Bussen har en svepyta och därför ska inga fasta föremål placeras 1,5 m från vägbanan.

Utrustning

Bygglov krävs för väderskydd som är större än 15 kvadratmeter. Väderskydd med reklamskylt eller separat reklamtavla kräver bygglov (skyltlov). Väderskydden ska anslutas till belysningsnätet.

Realtidsinformation används vid hållplatser med stort antal resande. Vid dessa kompletteras med ”prator” som läser upp skyltens meddelande. Vid Realtidsinformation måste permanent el installeras.

Uppställningsyta

Brunnar får inte förekomma i uppställningsytan för bussen.

I hållplatslägen med hög belastning ska uppställningsytan utformas med markbetong, i ytterområden eller vid låg turtäthet kan uppställningsytan utformas med asfalt och förstärkt AG typ ”Durabase eller Viaco Base” eller annan som kommunen bedömer likvärdig. Se standardritningar. 

 

Senast uppdaterad den 17 juni 2024