Hoppa till huvudinnehåll

Bredder för gator, gång- och cykelbanor och trottoar

Gatubredd

Gatans bredd utgår från gatutyp, flöden och trafikslag. Vid val av bredd och utformning ska hänsyn alltid tas till framtida skötselkostnader, till exempel yta för snöupplag och fasta hinder. 

Gatutyper Körfält Vinge Gång och cykel
Lokalgata 5.0 meter 1 meter Vinge byts ut till gång- och cykelbana eller trottoar om det är direkt gatan ansluter till skola eller annan viktig målpunkt
Uppsamlingsgata 6.0 meter  

Mått för gång- och cykelbana eller trottoar utreds i projektet

Uppsamlingsgata ofta trafikerad av stora fordon 6.5 meter   Mått för gång- och cykelbana eller trottoar utreds i projektet
Huvudgata 7 meter   Mått för gång- och cykelbana eller trottoar utreds i projektet
Bussgata (enbart buss) 7 meter   Mått för gång- och cykelbana eller trottoar utreds i projektet

Cykel- och gångbanor

För en attraktiv och säker gång och cykelbana krävs rätt bredd.  Vid val av bredd och utformning ska hänsyn alltid tas till framtida skötselkostnader. Måtten är fri gång- och cykelbanebredd. Vid höga flöden bör gående och cyklister separeras. Tabellen nedan visar minimibredden för olika typer av gång- och cykelbanor, i enlighet med kommunal VGU-guide.

Typ av bana Litet cykelflöde Stort cykelflöde* Säkerhetszon, stödremsa och vägmarkering
Separerad enkelriktad cykelbana

Gångbana: 1,8 m

Cykelbana: 1,6 m

Gångbana 1,8 m

Cykelbana 2,0 m

Säkerhetszon cykel (avstånd mellan väg och cykel baserat på hastighet och trafikflöde; 0,6m till fasta oeftergivliga hinder) + mått för belysningsstolpe. Stödremsa (0,15 för gc och 0,25 för väg). Vägmarkering 0,1m. 

Separerad dubbelriktad cykelbana

Gångbana: 1,8 m

Cykelbana: 2,25 m 

Gångbana 1,8 m

Cykelbana > 2,5 m (avgörs från fall till fall)

Säkerhetszon cykel (avstånd mellan väg och cykel baserat på hastighet och trafikflöde; 0,6m till fasta oeftergivliga hinder) + mått för belysningsstolpe. Stödremsa (0,15 för gc och 0,25 för väg). Vägmarkering 0,1m. 

Oseparerad dubbelriktad cykelbana 3,0 m 4,0 m Säkerhetszon cykel (avstånd mellan väg och cykel baserat på hastighet och trafikflöde; 0,6m till fasta oeftergivliga hinder) + mått för belysningsstolpe. Stödremsa (0,15 för gc och 0,25 för väg). Vägmarkering 0,1m. 

Separering av gång och cykel

  • En dubbelriktad gång- och cykelbana är Linköpings kommuns standard i tätort och den måste vara minst 4 meter för att klara av en indelning i gång- respektive cykeldel. 
  • En 3 meter befintlig gemensam gång- och cykelväg kan inte delas upp mellan gång och cykel då trafikslagen får för liten yta enligt lagkrav samt ur trafiksäkerhetssynpunkt. 

Trottoar

En trottoar ska vara minst 2,0 m fri bredd exklusive bredd för kantsten, belysningsstolpar och vägmärken.  Vid höga flöden av gångtrafik eller om uteserveringar önskas ska ytan vara bredare.

Prioriterade huvudcykelstråk

Prioriterade huvudcykelstråk för Cykellänken ska projekteras enligt kommunens utformningsanvisningar. 

Senast uppdaterad den 18 juni 2024