Bredder för gator, gång- och cykelbanor och trottoar
Gatubredd
Gatans bredd utgår från gatutyp, flöden och trafikslag. Vid val av bredd och utformning ska hänsyn alltid tas till framtida skötselkostnader, till exempel yta för snöupplag och fasta hinder.
Gatutyper | Körfält | Vinge | Gång och cykel |
Lokalgata | 5.0 meter | 1 meter | Vinge byts ut till gång- och cykelbana eller trottoar om det är direkt gatan ansluter till skola eller annan viktig målpunkt |
Uppsamlingsgata | 6.0 meter |
Mått för gång- och cykelbana eller trottoar utreds i projektet |
|
Uppsamlingsgata ofta trafikerad av stora fordon | 6.5 meter | Mått för gång- och cykelbana eller trottoar utreds i projektet | |
Huvudgata | 7 meter | Mått för gång- och cykelbana eller trottoar utreds i projektet | |
Bussgata (enbart buss) | 7 meter | Mått för gång- och cykelbana eller trottoar utreds i projektet |
Cykel- och gångbanor
För en attraktiv och säker gång och cykelbana krävs rätt bredd. Vid val av bredd och utformning ska hänsyn alltid tas till framtida skötselkostnader. Måtten är fri gång- och cykelbanebredd. Vid höga flöden bör gående och cyklister separeras. Tabellen nedan visar minimibredden för olika typer av gång- och cykelbanor, i enlighet med kommunal VGU-guide.
Typ av bana | Litet cykelflöde | Stort cykelflöde* | Säkerhetszon, stödremsa och vägmarkering |
Separerad enkelriktad cykelbana |
Gångbana: 1,8 m Cykelbana: 1,6 m |
Gångbana 1,8 m Cykelbana 2,0 m |
Säkerhetszon cykel (avstånd mellan väg och cykel baserat på hastighet och trafikflöde; 0,6m till fasta oeftergivliga hinder) + mått för belysningsstolpe. Stödremsa (0,15 för gc och 0,25 för väg). Vägmarkering 0,1m. |
Separerad dubbelriktad cykelbana |
Gångbana: 1,8 m Cykelbana: 2,25 m |
Gångbana 1,8 m Cykelbana > 2,5 m (avgörs från fall till fall) |
Säkerhetszon cykel (avstånd mellan väg och cykel baserat på hastighet och trafikflöde; 0,6m till fasta oeftergivliga hinder) + mått för belysningsstolpe. Stödremsa (0,15 för gc och 0,25 för väg). Vägmarkering 0,1m. |
Oseparerad dubbelriktad cykelbana | 3,0 m | 4,0 m | Säkerhetszon cykel (avstånd mellan väg och cykel baserat på hastighet och trafikflöde; 0,6m till fasta oeftergivliga hinder) + mått för belysningsstolpe. Stödremsa (0,15 för gc och 0,25 för väg). Vägmarkering 0,1m. |
Separering av gång och cykel
- En dubbelriktad gång- och cykelbana är Linköpings kommuns standard i tätort och den måste vara minst 4 meter för att klara av en indelning i gång- respektive cykeldel.
- En 3 meter befintlig gemensam gång- och cykelväg kan inte delas upp mellan gång och cykel då trafikslagen får för liten yta enligt lagkrav samt ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Trottoar
En trottoar ska vara minst 2,0 m fri bredd exklusive bredd för kantsten, belysningsstolpar och vägmärken. Vid höga flöden av gångtrafik eller om uteserveringar önskas ska ytan vara bredare.
Prioriterade huvudcykelstråk
Prioriterade huvudcykelstråk för Cykellänken ska projekteras enligt kommunens utformningsanvisningar.