Hoppa till huvudinnehåll

Överbyggnader dimensionering

Överbyggnaders utförande

  • Överbyggnader för trafikerade ytor och cykellänkar ska utföras enligt kategori B i AMA Anläggning. 
  • Överbyggnader för gångvägar och torg och dylikt som endast trafikeras av driftsfordon ska utföras enligt kategori C i AMA Anläggning.

Kommunicera dimensionering inför åtgärd 

Vald överbyggnad och tillhörande dimensioneringsberäkningar ska motiveras, redovisas och godkännas av projektledaren.

  • Dimensionering av gator och vägar ska utföras enligt PMS Object (VVK VÄG, VVR VÄG och TK Ge).
  • För platsgjuten betong och prefabricerad betong ska Betong på mark och beläggning med plattor och marksten av betong, andra upplagan användas.
  • Överbyggnader med betongmarksten på ytor som trafikeras av Trafikklass 5 och däröver ska dimensioneras enligt Markstensbeläggningar för industriytor.

Utsatta ytor kräver särskild hänsyn

Vid dimensionering av överbyggnader ska utsatta ytor vid t.ex. avsmalningar, upphöjningar, cirkulationsplatser, busshållplatser och korsningar särskilt uppmärksammas. Vid dimensionering av överbyggnader i cirkulationsplatser ska hänsyn tas till att trafikmängden är större i cirkulationsplatsen än i anslutande gator. 

Det är viktigt att beakta situationer där slitaget och belastningen blir extra stor på en liten yta, t.ex. då två körfält reduceras till ett vid en gångpassage eller övergångsställe. Belastningen i det kvarvarande körfältet blir större och kan behöva kompensation för trafikökningen samt för risken att få spårbunden trafik, d.v.s. trafik som går i exakt samma hjulspår hela tiden. 

Vid avsmalningar

Då gator smalnas av för att skapa ett trafiksäkert övergångställe bör konstruktionen dimensioneras för 2,5 gånger den tunga trafikens andel. Detta gäller t ex då gatan smalnas från två körfält till ett eller från fyra körfält till två. Denna åtgärd bör omfatta ca 50-75 meter på var sida om den avsmalnade ytan. 

Cirkulationsplatser

Generellt kan trafiken beräknas enligt följande:
  • En cirkulationsplats med fyra tillfarter med ungefär samma tillfartstrafik från alla fyra: den dimensionerande trafikmängden beräknas till 75 % av den totala tillfartstrafiken eftersom ingen i regel kör mer än 3/4 varv.
  • En cirkulationsplats med tre tillfarter med ungefär samma tillfartstrafik från alla tre: den dimensionerande trafikmängden i cirkulationsplatsen beräknas till ca 65 % av den totala tillfartstrafiken.
  • En cirkulationsplats med 3 eller 4 tillfarter där två är klart dominerande trafikmängdsmässigt och den eller de övriga tillför mindre än 20 %: den dimensionerande trafikmängden beräknas till ca 50 % av den totala tillfartstrafiken. 

Om olika beläggningsmaterial används

I det fall de körbara ytorna utformas med olika beläggningsmaterial är det viktigt att spänna in sten- och plattytor, eftersom det är vid materialövergångarna som risker för skador på konstruktionen är extra stor.

Dimensionering - olika vägtyper

Generell överbyggnadstabell:

Lager Tjocklek Material
Förstärkningslager Beror av geotekniska förhållanden, dock minst 420 mm om underbyggnad ej utgörs av berg. Samkross 0-90
Obundet bärlager 80 mm Samkross 0-32
Bundet bärlager 80-100 mm

AG 22 160/220 i
två lager

Bindlager 40-50 mm ABb 16 70/100
Slitlager 40 mm

ABS 11 PMB
45/80-55 samt kkv < 7 krav på ingående stenmaterial

Stödremsa 250 mm -
Lager Tjocklek Material
Förstärkningslager Beror av geotekniska förhållanden, dock minst 420 mm om underbyggnad ej utgörs av berg. Samkross 0-90
Obundet bärlager 80 mm Samkross 0-32
Bundet bärlager 40-50 mm

AG 22 160/220

Bindlager 40-50 mm ABb 16 70/100
Slitlager 40 mm

ABS Slitlager bestäms i förhållande till trafikmängd*

Stödremsa 250 mm -

* Som tumregel kan man tänka - ÅDT över 3000 ska ABS PMB användas samt kkv krav ställas på ingående stenmaterial. Stenstorlek 11 väljs om bostäder finns I anslutning till gatan, stenstorlek 16 vid industriområde/landsväg. 

Lager Tjocklek Material
Förstärkningslager Beror av geotekniska förhållanden, dock minst 420 mm om underbyggnad ej utgörs av berg. Samkross 0-90
Obundet bärlager 80 mm Samkross 0-32
Bundet bärlager 40-50 mm

AG 16 160/220

Bindlager - -
Slitlager 40 mm

ABT 11 * 70/100

Stödremsa 250 mm -

* 16 sten kan användas om gatan är lokal industrigata alternativt om större mängd tung trafik väntas

Lager Tjocklek Material
Förstärkningslager Beror av geotekniska förhållanden, dock minst 420 mm om underbyggnad ej utgörs av berg. Samkross 0-90
Obundet bärlager 80 mm Samkross 0-32
Bundet bärlager -

-

Bindlager - -
Slitlager 45 mm

ABT 11 160/220

Stödremsa 150 mm -
Lager Tjocklek Material
Förstärkningslager Beror av geotekniska förhållanden, dock minst 420 mm om underbyggnad ej utgörs av berg. Samkross 0-90
Obundet bärlager 80 mm Samkross 0-32
Bundet bärlager -

-

Bindlager - -
Slitlager 45 mm

ABT 11 160/220 alternativt grå betongplattor Trafikklass:GC

Stödremsa - -
Lager Tjocklek Material
Förstärkningslager    
Obundet bärlager    
Bundet bärlager  

Där AG läggs som
temporärt slitlager
ska AGF användas. Detta för att förhindra att AG lagret torkar ut.Tumregeln säger att AGF ska användas om AG lagret ska trafikeras längre en 8 månader alternativt en vinter.

Bindlager    
Slitlager    
Stödremsa    

Regelverk

  • AMA anläggning
  • PMS Object (VVK VÄG, VVR VÄG och TK Ge)

Senast uppdaterad den 18 juni 2024