Överbyggnader dimensionering
Överbyggnaders utförande
- Överbyggnader för trafikerade ytor och cykellänkar ska utföras enligt kategori B i AMA Anläggning.
- Överbyggnader för gångvägar och torg och dylikt som endast trafikeras av driftsfordon ska utföras enligt kategori C i AMA Anläggning.
Kommunicera dimensionering inför åtgärd
Vald överbyggnad och tillhörande dimensioneringsberäkningar ska motiveras, redovisas och godkännas av projektledaren.
- Dimensionering av gator och vägar ska utföras enligt PMS Object (VVK VÄG, VVR VÄG och TK Ge).
- För platsgjuten betong och prefabricerad betong ska Betong på mark och beläggning med plattor och marksten av betong, andra upplagan användas.
- Överbyggnader med betongmarksten på ytor som trafikeras av Trafikklass 5 och däröver ska dimensioneras enligt Markstensbeläggningar för industriytor.
Utsatta ytor kräver särskild hänsyn
Vid dimensionering av överbyggnader ska utsatta ytor vid t.ex. avsmalningar, upphöjningar, cirkulationsplatser, busshållplatser och korsningar särskilt uppmärksammas. Vid dimensionering av överbyggnader i cirkulationsplatser ska hänsyn tas till att trafikmängden är större i cirkulationsplatsen än i anslutande gator.
Det är viktigt att beakta situationer där slitaget och belastningen blir extra stor på en liten yta, t.ex. då två körfält reduceras till ett vid en gångpassage eller övergångsställe. Belastningen i det kvarvarande körfältet blir större och kan behöva kompensation för trafikökningen samt för risken att få spårbunden trafik, d.v.s. trafik som går i exakt samma hjulspår hela tiden.
Vid avsmalningar
Då gator smalnas av för att skapa ett trafiksäkert övergångställe bör konstruktionen dimensioneras för 2,5 gånger den tunga trafikens andel. Detta gäller t ex då gatan smalnas från två körfält till ett eller från fyra körfält till två. Denna åtgärd bör omfatta ca 50-75 meter på var sida om den avsmalnade ytan.
Cirkulationsplatser
- En cirkulationsplats med fyra tillfarter med ungefär samma tillfartstrafik från alla fyra: den dimensionerande trafikmängden beräknas till 75 % av den totala tillfartstrafiken eftersom ingen i regel kör mer än 3/4 varv.
- En cirkulationsplats med tre tillfarter med ungefär samma tillfartstrafik från alla tre: den dimensionerande trafikmängden i cirkulationsplatsen beräknas till ca 65 % av den totala tillfartstrafiken.
- En cirkulationsplats med 3 eller 4 tillfarter där två är klart dominerande trafikmängdsmässigt och den eller de övriga tillför mindre än 20 %: den dimensionerande trafikmängden beräknas till ca 50 % av den totala tillfartstrafiken.
Om olika beläggningsmaterial används
I det fall de körbara ytorna utformas med olika beläggningsmaterial är det viktigt att spänna in sten- och plattytor, eftersom det är vid materialövergångarna som risker för skador på konstruktionen är extra stor.
Dimensionering - olika vägtyper
Generell överbyggnadstabell:
Regelverk
- AMA anläggning
- PMS Object (VVK VÄG, VVR VÄG och TK Ge)