Trafiksäkerhet
Beskriver separering av olika trafikslag, när olika hastighetsdämpande åtgärder kan användas samt anpassningar för specifika gatumiljöer.
Separering mellan cykel och biltrafik
- Cykel och gång ska separeras med biltrafik om bilarnas hastighet överstiger 30 km/tim.
- Skolvägar med höga floden, t.ex. angöringsvägen för motortrafik till skolan, då ska alltid biltrafik och gång/cykel oavsett hastighetsbegränsning separeras.
- Gator med höga fordonsflöden och/eller många tunga fordon ska förses med separerade gång- och cykelbanor.
- Vid huvudcykelstråk är det viktigt att göra åtgärder som prioriterar cykel t.ex. cykelgata, cykelöverfart, separerad gång och cykel.
Hastighetsdämpande åtgärder
Hastigheten avgör till stor del hur allvarliga skadorna blir om en olycka inträffar och därför anläggs olika hastighetsdämpande åtgärder för att höja trafiksäkerheten. Det är viktigt att tänka på om gatan används för lantbruks-, breda- eller långa transporter.
Trafiksäkerhet vid busshållplats
Cykelpassage och cykelöverfart
Övergångställen och gångpassager
Övergångsställen är ingen trafiksäkerhetsåtgärd, utan en framkomlighetsåtgärd. Anlägging av övergångsställe motiveras vid höga gångflöden samt målpunkter på båda sidor. Övergångsställen ska utformas till att fungera för personer med nedsatt syn och personer med rörelsenedsättning. Ena delen av övergångsstället är därför nedsänkt med ramp och den andra delen utformad med kantsten. För personer med synnedsättning underlättar det om övergångsstället ligger vinkelrätt mot trottoaren. I första hand ska gatan smalnas av vid övergångsstället för att undvika refug. Om gatan är 7 meter eller bredare krävs refug. 2 meter bred refug krävs för att uppnå fullgod väntyta för väntande gångare och cyklister. För att kunna anlägga ett övergångsställe med refug enligt typritning krävs en yta av minst 1,2 meter bred för refug. Trafikplanerare ska göra en bedömning om övergångsställen ska anläggas eller inte.
Länk till anvisning