Trafiksignal
Beskrivning av krav vid projektering och nyanläggning av signalanläggning. Ytterligare krav ställs i det enskilda projektet.
Projektering och ombyggnad av trafiksignalanläggning
Vid och inför ombyggnad-, nybyggnads- och kompletteringsprojekt med trafiksignaler är huvudsakligen fyra parter utöver Beställaren involverade enligt:
- Signalprojektören som definierar parametrarna och logiken.
- Programmeraren som omsätter signalprojektörens i kod som styrapparaten förstår.
- Entreprenören som genomför byggnationen efter projektörens ritningar.
En trafiksignalanläggning utförs av trafiksäkerhets-, tillgänglighets- och/eller framkomlighetsskäl där en utredning eller kvalificerad bedömning visar att andra åtgärder inte är tillämpliga. Resonemang ska grunda sig på bland annat Transportstyrelsens författningssamling TSFS 2014:30 och VGU.
Utformning av trafiksignaler styrs av lagstiftning (TSFS 2014:30) där det finns lagkrav på var och hur stolpar ska placeras. Det är viktigt att hänsyn tas till det vid markprojektering så att tillräckliga utrymmen finns på rätt platser för en korrekt trafiksignalanläggning.
Utformning av signalreglerade övergångsställen
Tänk på placering av detektorslingor och dokumentera anläggningen
- De flesta trafiksignaler är utrustade med markförlagda detektorer i och runt korsningen. Detektorerna finns vanligtvis i respektive tillfart på ett avstånd om 5 till 180 meter i korsningen och i vissa fall även i frånfarterna. Även på gång- och cykelbanor samt cykelbanor finns vanligtvis detektorer vid stopplinjen och i tillfarten vanligtvis på ett avstånd om 20 till 60 meter från korsningen. Syftet är att detektera trafik och styra anläggningen. Detektorerna är också en del av trafiksignalanläggningen.
- Där detektorslingor läggs skall dessa ligga i ett undre asfaltslager så att slingorna inte påverkas vid fräsning av asfalten i framtida underhåll.
- En total dokumentation ska finnas över varje trafiksignalanläggning (anläggningsinfo).