Hoppa till huvudinnehåll

Avvikelsehantering

Den som bedriver verksamhet inom hälso- och sjukvård, socialtjänst eller verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade är skyldig att ha ett kvalitetsledningssystem (SOSFS 2011:9). Ledningssystemet ska innehålla processer och rutiner som behövs för att systematiskt utveckla och säkra verksamhetens kvalitet. En viktig del av det systematiska kvalitetsarbetet är hanteringen av händelser såsom risker, avvikelser, synpunkter och klagomål.

I vård-, stöd- och omsorgsverksamheter förekommer olika typer av avvikelser, det vill säga händelser som har eller hade kunnat leda till något oönskat. Alla som arbetar under  Socialtjänstlagen, Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade och Hälso- och sjukvårdslagen har rapporteringsskyldighet. Alla avvikelser ska rapporteras, utredas, åtgärdas och följas upp.

Vård- och omsorgsförvaltningens utförarverksamheter

Rutinen syftar till att säkerställa avvikelsehanteringen inom Vård- och omsorgsförvaltningens utförarverksamheter och beskriva processen för avvikelsehantering.  

Socialförvaltningens utförarverksamheter 

I Socialförvaltningens rutin för avvikelsehantering beskrivs tillvägagångssättet för avvikelsehantering. Rutinen används för att säkerställa en korrekt avvikelsehantering hos våra utförare. 

Verksamheter med hälso- och sjukvårdsansvar

För verksamheter med hälso- och sjukvårdsansvar beskrivs ansvar och arbetssätt ytterligare i direktivet för “Avvikelsehantering och systematiskt kvalitetsarbete inom hälso- och sjukvård” som finns på MAS/MAR:s sida för direktiv och stöd.

Senast uppdaterad den 30 juli 2024