Hoppa till huvudinnehåll

Utbildning & behörigheter

Användarstöd erbjuder utbildningar i verksamhetssystemet. På den här sidan kan du läsa mer om utbildningarna och om de olika nivåer av behörigheter till verksamhetssystemet.

Utbildning i Utvecklingsportalen

Användarstöd erbjuder utbildningar i verksamhetssystemet Treserva. Du anmäler dig till utbildningarna via Utvecklingsportalen. I Utvecklingsportalen hittar du även e-utbildningar för omvårdnadspersonal, verksamhetsombud och legitimerad personal. I länksamlingen nedan finns en sammanställning med länkar till aktuella utbildningar.

Om du är privat utförare behöver du skapa ett externt konto som du använder för att logga in i Utvecklingsportalen.

Behörighet till verksamhetssystem

För att få behörighet som verksamhetschef, samordnare, verksamhetsombud och legitimerad personal behöver man delta i utbildning.

För legitimerad personal finns en rutin kring vad som gäller med utbildning och behörigheter under Rutiner och riktlinjer.

Nedan följer information om de olika behörighetsnivåerna och vad respektive roll kan göra. Du ansöker om behörighet via Självbetjäningsportalen.

Behörighetsansökan i Självbetjäningsportalen

När du ansöker om behörighet behöver ansökan attesteras (godkännas) av din närmsta chef. Det är närmsta chef som bedömer om du ska få behörighet och till vad, se mer i dokumentet Behörighetstilldelning ovan.

Du behöver också godkänna juridiska villkor för behörigheten. Till exempel att aldrig låna ut din behörighet till någon annan eller använda din behörighet för annat än ditt arbete. Villkoren för behörigheten skickas till den e-post adress som du angett i ansökan om behörighet och godkänns med BankID.

När du har godkänt villkoren för behörigheten och om ansökan innehåller all information som vi behöver så får du behörighet till verksamhetssystemet inom två arbetsdagar. Ibland behöver vi ställa fler frågor för att din behörighet ska bli rätt och då meddelar vi dig via e-post.

Om du inte deltagit i utbildning kan behörigheten i systemen vara begränsad till vissa funktioner innan du deltagit i utbildning.

Treserva - Från handläggare till utförare

Längst ner hittar du en film om Treserva och hur ett ärende går från handläggare till utförare. Filmen är 12 minuter lång.

Omvårdnadspersonal arbetar i Treserva Genomförandewebb. Omvårdnadspersonal kan kvittera uppdrag i webben, läsa och skriva anteckningar i genomförandejournal/eventuella vårdplaner, skapa och upprätta genomförandeplaner och registrera avvikelser.

Det är verksamhetsombudet på respektive arbetsplats som skapar konto i Treserva Windows och förlänger behörighet för omvårdnadspersonal. Behörighet till TES (hemtjänst och viss hemsjukvård) ansöks om via Självbetjäningsportalen.

Det finns en profil för omvårdnadspersonal inom ÄO och FH, samt en profil för omvårdnadspersonal inom IFO. Det beror på att de olika områdena har olika ärendetyper och behöver komma åt olika funktioner i Treserva.

Verksamhetsombud kan administrera behörigheter för omvårdnadspersonal samt skapa och avsluta genomförandejournal i Treserva Windows.

Profilen för verksamhetsombud kombineras med en profil som omvårdnadspersonal. Verksamhetsombud för legitimerad personal har inte behörighet att administrera omvårdnadspersonal.

Mer information om rollen som verksamhetsombud kan du läsa om här, rollbeskrivning för verksamhetsombud.

Samordnare kan (utöver det som omvårdnadspersonal kan) ändra personuppgifter, byta utförare för insatser, rätta verkställighet, fördela uppdrag, ta ut listor för uppföljning, sammanställningar över exempelvis avvikelser, boendestatistik och rapporter. En samordnare kan också registrera utförda insatser.

Samordnare inom äldreomsorgen kan skapa ärenden, beslut och insatser för boservice och skapa kontrakt. Samordnare inom äldreomsorg kan också delegeras att godkänna debitering i Treserva, behörigheten måste ansökas om via Självbetjäningsportalen.

En samordnare kan i verksamheten kallas planeringsledare, gruppchef eller annan ansvarig men i Treserva heter rollen samordnare.

En verksamhetschef kan (utöver det som samordnare kan) i Treserva Windows analysera avvikelser och godkänna debitering. Läsa eventuell patientjournal och rätta anteckningar i journal.

Verksamhetschef inom äldreomsorgen kan skapa ärenden, beslut och insatser för boservice och skapa kontrakt.

Arbetsterapeut, Sjuksköterska, Fysioterapeut, Logoped

Legitimerad personal kan läsa och skriva anteckningar i patientjournalen samt skriva ut patientjournal på enheter där denne är behörig. Behörigheten är styrd utifrån vårdgivare, en behörighetsansökan per vårdgivare. Legitimerad personal kan skriva vårdplaner och fördela åtgärder till omvårdnadspersonal. Legitimerad personal kan redigera kontaktuppgifter till patient, närstående, referenspersoner och registrera smitta och överkänslighet. Legitimerad personal kan skapa dokument såsom signeringslistor och skriva ut dessa. Legitimerad personal kan registrera och analysera avvikelser. Legitimerad personal kan registrera besök för statistik och debitering inom hemsjukvården.

Legitimerad personal är ofta även behöriga att läsa och skriva i andra system såsom Cosmic Link, NPÖ, Pascal och Mitt Vaccin. Dessa kräver särskild behörighet och SITHS-kort. 

Användarstöd

Användarstöd är en del av Digitaliseringsenheten och har sin placering på Socialförvaltningen. På Användarstöds hemsida hittar du manualer, rutiner och riktlinjer samt aktuella nyheter.

Behörighetsansökningar, felanmälan och övriga ärenden hänvisas till Självbetjäningsportalen.

Besöksadress: Repslagaregatan 6, Linköping (se karta)

Besöksadress : Repslagaregatan 6, Linköping

Postadress: Enheten för Digitalisering, Linköpings kommun, 581 81 Linköping

Webbadress: http://www.linkoping.se/anvandarstod http://www.linkoping.se/anvandarstod

Senast uppdaterad den 28 maj 2024