Hoppa till huvudinnehåll

Logotyp

Logotypen är Linköpings kommuns ansikte utåt. Därför är det viktigt att följa reglerna för hur logotypen får användas.

Logotypen ska alltid användas intakt och får enbart förstoras eller förminskas utan att proportionerna förändras.

Logotypen finns i en huvudversion som även används vid myndighetsutövning. Logotypen består av lejonsymbolen tillsammans med ordbilden Linköping.

Frizon

För att logotypen ska framträda tydligt är det viktigt att hålla utrymmet runt om fritt från störande element. Detta utrymme ska vara proportionellt till logotypens storlek. Det fria utrymmet runt logotypen ska alltid motsvara minst lejonsymbolens höjd/bredd på alla sidor.

Placering

Logotypen ska placeras i det nedre högra hörnet. Om det inte är möjligt får logotypen placeras i något av de andra hörnen. Placeringen ska alltid ta hänsyn till logotypens frizon. Undantag kan göras i rörligt material, då logotypen kan placeras i mitten av bildytan. Minsta frizon/marginal ska motsvara lejonsymbolens höjd/bredd.

Huvudversionen av logotypen används även vid kommunikation för platsvarumärket "Linköping platsen där du möter framtiden". 

Logotyp med varumärkeslöfte

Logotypen med varumärkeslöfte används i marknadsföring och på profilprodukter. Varumärkeslöftet används aldrig vid myndighetsutövande kommunikation då “Där idéer blir verklighet” riskerar att skapa konflikt med övriga budskap.

Frizon

Minsta frizon/marginal ska motsvara höjden/bredden av lejonsymbolen. 

Placering

Logotypen ska placeras i det nedre högra hörnet. Om det inte är möjligt får logotypen placeras i något av de andra hörnen. Placeringen ska alltid ta hänsyn till logotypens frizon. Minsta frizon/marginal ska motsvara höjden/bredden av lejonsymbolen. 

Ladda ner png-bilder så här:

  • Klicka på länken
  • Klicka höger på bilden och välj Spara bild som

Lejonsymbolen

Lejonsymbolen utan ordbild får endast användas som profilbild inom sociala medier. Mer information finns under rubriken Sociala medier.

Verksamheter i kommunorganisationen med egen symbol

Vissa av kommunens verksamheter har egna symboler. Huvudregeln är att detta ska ske mycket restriktivt och det måste beviljas av kommunikations- och utvecklingsdirektören. Linköpings kommun ska alltid finnas med som avsändare även vid egna symboler.

Gymnasieskolor

De flesta kommunala gymnasieskolor har egna symboler för att särskilja sig från varandra, och för att möta konkurrens från friskolor. Det ska i all kommunikation kring utbildningsverksamheten vara tydligt att Linköpings kommun står bakom utbildningen, som trygg och professionell utförare.

Den egna symbolen ska endast användas i marknadsföring och information riktad till nuvarande eller potentiella elever. Det kan vara till exempel sidor i sociala medier, annonser, programblad, reklamfilmer, mässor eller internt informationsmaterial som riktas till elever eller vårdnadshavare.

Den egna symbolen ska inte användas när gymnasieskolan kommunicerar med medarbetare eller potentiella medarbetare, eller som hjälp för individer att lokalisera sig. Använd istället kommunens logotyp. Det kan gälla exempelvis rekryteringsannonser för nya medarbetare, fasadskyltar, flaggor och hänvisningsskyltar.

  • Anders Ljungstedts gymnasium
  • Berzeliusskolan 
  • Birgittaskolan
  • Folkungaskolan
  • Katedralskolan
  • Linköpings idrottsgymnasium
  • S:t Lars gymnasium

Andra verksamheter inom kommunen med egen symbol

  • Agora
  • Arbis
  • Barnkulturfestivalen
  • Berga By
  • Gamla Linköping
  • Kulturskolan
  • LinGo
  • Liquid
  • Lov i Linköping
  • Passagen
  • Skylten
  • Ung Puls

Senast uppdaterad den 18 oktober 2023