Hoppa till huvudinnehåll

Linköpings kommuns finansverksamhet

Det övergripande målet för finansverksamheten inom Linköpings kommun är att säkra kommunens betalningskapacitet. Finansverksamheten ska ske med så god avkastning och så låg upplåningskostnad som möjligt, med hänsyn till fastställda regler och riktlinjer.

Med finansverksamhet avses upplåning, utlåning, likviditetshantering, placering av överskottslikviditet och finansiell riskhantering.

Med anledning av det stora investeringsbehov som finns i kommunen har behovet av krediter ökat. Krediter, det vill säga lån, certifikat och obligationer, ska kunna anskaffas från såväl kredit- som kapitalmarknaden. Linköpings kommun är även medlem i Kommuninvest ekonomiska förening, vilket möjliggör för kommunkoncernen att låna via dem.

Nyheter

Linköpings kommun informerar om en kallelse till fordringshavarmöten under vissa utestående obligationer emitterade under Linköpings kommuns och vissa kommunbolags gemensamma MTN-program (”MTN-Programmet”).

Syftet med emittentbytet är att förenkla Linköpings kommuns och kommunbolagens finansieringsstruktur och upplåning. Önskan är att be om fordringshavarnas godkännande att genomföra ett emittentbyte under Obligationslånen för att på så sätt låta Linköpings kommun inträda som ny emittent under varje specifikt Obligationslån.

 

Finansföreskrifter

Finansföreskrifterna är beslutade av kommunfullmäktige respektive kommunstyrelsen och beskriver hur finansverksamheten i Linköpings kommun, det vill säga i kommunkoncernen, ska bedrivas och rapporteras.

Det finansiella risktagandet fastställs i riktlinjerna för riskhantering. Med finansverksamhet avses skuld- och tillgångsförvaltning, likviditetsförvaltning, valutahantering samt utlåning till helägda dotterbolag.
Läs mer om våra Regler och styrande dokument:

Bilden nedan visar regelverkens struktur och beslutsvägarna.

Organisationsskiss: Kommunfullmäktige, Kommunstyrelsen, respektive bolagsstyrelse

Finansrapporter

Kommunkoncernens totala finansiella verksamhet rapporteras till kommunstyrelsen i kommunens delårsrapport och årsredovisning.
Läs mer här om kommunens finansrapporter:

Så här jobbar vi

Internbankens arbete leds av finanschef Sofie Moosberg. Vi arbetar utifrån styrdokument som har beslutats av kommunfullmäktige och kommunstyrelsen. Vårt arbete kännetecknas av låg risknivå.

Internbanken arbetar ur kommunkoncerns hela perspektiv och är hela koncernens kontakt mot de finansiella marknaderna. Förutom att vi sköter extern lånefinansiering och riskhantering så ansvarar vi även för kapitalförvaltning. Vi samordnar också koncernens likviditet och placeringar.

Linköping är en starkt växande kommun och bolagen inom koncernen kommer att fortsätta investera i snabb takt.

Kapitalanskaffning

Målet med finansverksamheten är att trygga kommunkoncernens finansiering och minimera upplåningskostnaden inom ramen för finanspolicyns riskbegränsande regler.

Internbank

Linköpings kommun ansvarar för all upplåning till kommunkoncernen. Kommunen vidareutlånar i sin tur till bolagen utifrån deras finansieringsbehov. Linköpings kommun och de tre större helägda dotterbolagen ansvarar var för sig för ränteriskhantering respektive låneskuld.
Regler och ramar för finansverksamheten anges i den koncerngemensamma finanspolicyn.

Internbanken svarar för all upplåning, placering och liknande affärer i kommunens namn.

Målen med kommunens internbank är att:

  • Säkerställa betalningsförmågan och trygga tillgången till erforderlig finansiering till rimlig kostnad
  • Definiera och kvantifiera de finansiella riskerna för att kunna begränsa den totala risknivån i bolaget
  • Begränsa hastiga resultatsvängningar på grund av ränteförändringar
  • Styra de finansiella riskerna enligt policyn
  • Säkerställa riskhanteringen avseende kontroll och rapportering

Målet för upplåningen är att långsiktigt uppnå en låg finansieringskostnad samtidigt som betalningsförmågan säkerställs på såväl kort som lång sikt. Linköpings kommun skall vara en attraktiv låntagare som erbjuds upplåning till marknadens bästa villkor för jämförbara låntagare. Kommunens finansverksamhet organiseras för att på ett effektivt sätt motverka administrativa risker. De finansiella riskerna kan dock aldrig helt undvikas.

Program och ramverk

Här hittar du Linköpings program och ramverk.
De program och ramar vi följer är

  • Medlem i Kommuninvest
  • MTN-program i SEK, EUR och NOK. Ram 8 mdkr
  • Certifikatprogram. Ram 9 mdkr
  • Hållbart Ramverk

MTN (Mid Term Note)
Ett obligationsprogram med villkor i SEK, EUR och NOK. Ramen är i dagsläget på 8 mdkr.

  • Arrangör: DnB
  • Emissionsinstitut: DnB, Danske Bank, Nordea, Swedbank, Handelsbanken, SEB
  • Rambelopp: 8 miljarder svenska kronor
  • Löptid: 1-15 år

Kort Finansiering – Certifikatprogram

Ett certifikatsprogram med villkor i SEK, EUR med en ram om 9 mdkr.

  • Arrangör: SEB
  • Emissionsinstitut: Danske Bank, Swedbank, Handelsbanken, Nordea, DnB, SEB
  • Rambelopp: 9 miljarder svenska kronor
  • Löptid: 1-365 dagar

Hållbart Ramverk  

I maj 2024 lanserade Linköpings kommun ett nytt Hållbart Ramverk som möjliggör för emission av gröna, sociala och hållbara obligationer. Swedbank har varit Linköping kommuns rådgivare när ramverket togs fram. 

Sammanfattning över huvudsakliga förändringar:

  • Tre typer av obligationer (Gröna, Sociala, Hållbara):
    Hållbara Ramverket gör det möjligt för Linköpings kommun att emittera gröna, sociala och hållbara obligationer för att finansiera och återfinansiera projekt med miljömässiga och/eller sociala fördelar.
  • Nytt Socialt format:
    Ramverket har breddats och inkluderar även Sociala kategorier relaterade till byggnader inom tre del-kategorier:
    • LSS boenden och vårdhem
    • Sport och kulturcenters såsom gym, ishallar, teater, bibliotek som ligger i risk-, utsatt- eller särskilt utsatt område enligt Polisens definition
    • Pedagogisk verksamhet såsom förskolor, skolor, gymnasium som ligger i risk-, utsatt- eller särskilt utsatt område enligt Polisens definition
  • Nya Gröna projekt/kriterier:
    • Energieffektivisering – energieffektiva data centers samt fibernät har adderats
    • Gröna byggnader – nya byggnader (byggda efter 31 Dec 2020) med energiklass A och B samt existerande byggnader (byggda före 31 Dec 2002) inom top 15% har adderats
  • Åldersgräns Gröna projekt.
    Den tidigare åldersgränsen på Gröna projekt om 5 år tas bort. Därmed kan äldre projekt än 5 år refinansieras under Ramverket.

Sustainalytics har utfärdat Second Party Opinion som bedömt ramverket som robust med positiv påverkan till följande Agenda 2030 mål.

Läs mer om respektive bolag:

Kommunens kapitalförvaltning

Kommunens kapitalförvaltning av medel är uppdelade på fyra förvaltningsområden och omfattar totalt cirka 5,6 miljarder kronor.

Pensionsförvaltning

Syftet med förvaltningen är att långsiktigt värdesäkra kommunens pensionsåtagande för att skapa en buffert. För att möta eventuella förändringar av beräkningar av pensionsskulden som exempelvis livslängdsantagande, diskonteringsränta samt nedgångar i finansiella placeringar är målet att kapitalet över tid ska motsvara 100% av åtagandet. I dagsläget är marknadsvärdet på pensionsplaceringarna cirka 2,2 miljarder kronor.

Medelsförvaltning

Syftet med förvaltningen är att erhålla en god avkastning och skapa en buffert för framtida investeringsbehov. Avkastningsmål fastställs av kommunstyrelsen minst en gång per mandatperiod. I dagsläget är marknadsvärdet på medelsförvaltningen 2,4 miljarder kronor

Kortfristig likviditetsförvaltning

Syftet är att förvalta kommunens likvida medel på ett sådant sätt som säkerställer en god betalningsberedskap för kommunkoncernen. Därutöver ska medlen placeras så att en god avkastning erhålls samtidigt som betalningsberedskapen upprätthålls. I dagsläget är volymen ca 240 miljoner kronor

Stiftelseförvaltning

Linköpings kommun förvaltar totalt 57 stiftelser och fonder till ett sammanlagt värde av cirka 800 miljoner kronor. Dessa samförvaltas via diskretionär förvaltning av SEB samt av Danske bank när det gäller den Westman-Wernerska stiftelsen enligt via önskemål i testamente.

Rating

Kreditbetyget är en bedömning av kommunens betalningsförmåga och finansiella risk, det vill säga kreditvärdighet. Kreditbetyget kallas för rating och sätts av ett ratingföretag. En stabil hög rating är en viktig faktor för Linköpings kommun till kostnadseffektiv upplåning och andra typer av finansieringslösningar.

Linköpings kommun har erhållit följande rating av S&P Global Ratings: Långfristig: AA+ Kortfristig: A-1+ Outlook: Stable.

 

Kontakt

Sofie Moosberg

Finanschef

Till e-postformulär för Sofie Moosberg

E-post: sofie.moosberg@linköping.se

Telefon: 013-20 57 80

Cornelia Norrbin

Finanscontroller

Till e-postformulär för Cornelia Norrbin

E-post: [email protected]

Telefon: 013 -20 67 37

Senast uppdaterad den 13 juni 2024