Hösten 2021 startade ett språkutvecklingsprojekt på Linköpings kommunala förskolor och det genomfördes observationer för att kartlägga det språkutvecklande arbetet på alla 368 förskoleavdelningar. Specialpedagoger och logopeder har arbetat tillsammans under projektets gång för att handleda medarbetare i förskolan i ett språkutvecklande förhållningssätt. Tillsammans har de fokuserat på hur det kan stötta alla barns språkutveckling.
– Det handlar om att förstå hur viktig varje persons roll är för barnens utveckling. Hur vi kommunicerar och samspelar gör skillnad och alla samtal med barnen är en möjlighet att ta vara på i språktillägnandet, berättar Anna Lind, projektledare.
Anna Lind, projektledare, och Hanna Walsö, logoped. Foto: Linköpings kommun
Goda resultat i stort sett överallt
Efter de inledande observationerna fick de som deltagit återkoppling på avdelningens språkarbete, där styrkor och utvecklingsmöjligheter lyftes fram. 95 avdelningar fick även möjlighet att arbeta vidare genom handledning i språkarbetet på avdelningen.
– Under handledningen kunde vi vara med och observera ute på förskolorna och tillsammans med personalen sätta upp konkreta mål och individuella strategier. Målet var att hela arbetslagen fick reflektera tillsammans, vilket är en god grund för att lära av varandra och skapar möjligheter för att insatserna ska kunna leva vidare även efter projektets slut, berättar Hanna Walsö, logoped.
– Efter projektet kunde de flesta avdelningar se en förbättring när det gäller det språkutvecklande förhållningssättet. Personalen upplevde att handledning som metod ökade medvetenheten kring hur det språkutvecklande arbetet är något som sker varje dag och i alla sammanhang, fortsätter Anna Lind.
Metoden som användes under projektet visar ett generellt positivt resultat för de avdelningar som utvärderats. När det språkutvecklande arbetet hamnar i fokus skapas förutsättningar för förändring. Förhoppningen är att det arbete som startats upp under projektet gång hålls vid liv och sprids till fler.
– Det är först när varje person som möter barn i förskolan själv äger sin kunskap och sina strategier för att främja barnens språkutveckling som vi tillsammans kan göra skillnad för varje barn. Det är viktigt på riktigt, säger Hanna Walsö.
Text: Mindy Leuchowius